אלי סאטלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלי סאטלר
Ellie Sattler
הופעה ראשונה פארק היורה
הופעה אחרונה עולם היורה: עולם חדש
יוצרים מייקל קרייטון
גילום הדמות לורה דרן
מידע
מקצוע פלאובוטנאי
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ד"ר אלי סאטלר היא דמות בדיונית של מדענית מסרטי פארק היורה מאת מייקל קרייטון, המהווה את אחת הגיבורות הראשיות של הסדרה. היא פלאובוטנאית, החוקרת צמחים פרהיסטוריים המגיעה לפארק היורה בתור. בסדרה היא גם חברה קרובה של ד"ר אלן גרנט (איתו היא חוקרת מאובני דינוזאורים), שבהמשך מתחתנת עם מארק דאגלר ולהם 2 ילדים אך מתגרשת ויוצאת מחדש עם אלן

לורה דרן מגלמת את דמותה של אלי סאטלר בסדרת הסרטים בתפקיד חוזר בסרטים: הראשון, השלישי והשישי.[1]

דמותה של סאטלר בגילום דרן העניק לדרן הכרה בינלאומית רחבה והיא נחשבת לאייקון פמיניסטי בהתנהלותה בעולם המדעי וגם הייתה אחראית לעזור להאמונד לעזוב את הפארק, בו האמין[2][3]. לפי הצעתו של ספילברג שנועדה להוסיף מתח וריגוש דרן וניל עבדו יחד בתור חברים רומנטיים במקום רק מורה ותלמידה, זאת למרות פער של 20 שנה בין שניהם.

בספרים סאטלר מעולם לא הייתה בקשר עם אלן אלא רק תלמידה מוכשרת שלו. דמותה נוכחת בספר הראשון.

דמותה של אלי סאטלר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורה דרן, השחקנית שמגלמת את ד"ר אלי סאטלר.

בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלי סאטלר היא תלמידה לתואר שני של גרנט. היא לא נמצאת באותו הרכב איתו. היא מתעכבת על בדיקת סטגוזאורוס ולא טריצרטופס וכן לומדת על צמחים רעילים סביב האגם, אשר עלולים לפגוע בתושבים ולא בדינוזאורים. היא פעילה פחות בספר כשהרבה מפעולותיה בסרט הגיעו מדונלד ג'נארו של הספר. היא מוזכרת בקצרה גם בספר השני, כשהיא עתיד להתחתן עם רופא משיקגו שהיא מרצה לצידו באוניברסיטה.

בסרט הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלי מופיעה בסרט הראשון כחברתו של אלן גרנט, העובד על חשיפת שלד רפטור במונטנה ושמחה להביא איתו ילדים, כאשר היא מופתעת בדומה לגרנט מהופעתו של האמונד באוהלם ובקשתו שיבחנו את הפארק שלו והם מסכימים. לאחר ההגעה של הצוות לפארק והתחלת הסיור, היא נעצרת לבחון טריצרטופס חולה ומתעכבת לבדיקה של צמח רעיל שנמצא במתחם ולנסות לעזור בריפוי הטריצרטופס. התעכבותה מצילה אותה מהתמודדות שאר הצוות עם הטירנוזאורוס והיא חוזרת למרכז המבקרים עם ד"ר הרדינג. לאחר שהצוות מתעכב היא נוסעת יחד עם רוברט מולדון להציל את הניצולים אך הם מאתרים רק את מלקולם. בשיחה עם האמונד היא שוטפת אותו על כך שיצר "קרקס פרעושים" והוא מבטיח להשתפר להבא. אז היא חוזרת לפארק כדי לאתחל מחדש את תחנת החשמל, לאחר שארנולד ריי לא חוזר. היא נכנסת בגיבויו של מולדון שנטרף בידי רפטורים ומצליחה לחדש את החשמל, אך נאלצת לברוח מרפטורים שברחו פנימה וטרפו את ארנולד, משאירים את זרועו הכרותה מאחור. היא מצליחה לברוח, מתאחדת עם אלן והילדים ומתסגרת לצידם בחדר מחשבים אך נאלצת לטפס איתם למעלה. הרפטורים מצליחים לכתר אותם אך הם ניצלים בזכות הטירנוזאורוס התוקף את הרפטורים והופעתו של האמונד עם רכב הצלה. בדרכם מהמסוק חזרה היא ואלן צופים בשקנאים מעופפים תחתיהם.

בסרט השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלי מופיעה בסרט השלישי, לאחר נישואיה למארק דגלר, עובד במשרד החוץ האמריקאי, ולה שני ילדים. על אף שלא התחתנה איתו היא עדיין בקשר טוב עם ד"ר אלן גרנט ומזמינה אותו לביתה. יחדיו הם מעלים חוויות קשות על הרפטורים והדרך בה הם תיקשרו כנגדם וכן על המבנה האינטליגנטי שלהם. היא אינה מופיעה לאורך שאר הסרט, אך אלן מצליח להתקשר אל בנה הקטן, צ'ארלי, אשר מעביר את השיחה אליה ומתברר לה שאלן זקוק לעזרה ב"אתר ב". מאחורי הקלעים היא שולחת אל האי (בעזרת הקשרים של בעלה) משלחת הצלה של צבא ארצות הברית. היא לא מופיעה עוד בסרט אך בסוף אלן נשמע מודה לה.

בסרט השישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלי חוזרת בסרט השישי, לאחר שהיא התגרשה ממארק, מרגישה חופשייה שוב ומתחילה לעבוד כמדענית קרקע. כשהיא מגיעה לביקור בטקסס לאחר תקיפת ארבה פרהיסטורי מסתורי המעלה חשד שקשור ל"ביוסין". היא מגיעה לבקר את אלן, חברה לשעבר ומזמינה אותו לחשוף את מזימות "ביוסין" בשליטה על אספקת המזון העולמית והוא מסכים. יחדיו הם נוסעים ל"עמק ביוסין" ושם מבקרים את מלקולם, המרצה במבנה ועוזר להם להסתנן למעבדות הסגורות. הם מצליחים לחשוף מספר דגימות מהתבואה המיובאת ומותקפים בידי הארבה. הם מצליחים לברוח ושם נתקלים במייזי, הנמלטת כמותם (כאשר אלי מכירה גם את אמה שרלוט ומיידעת אותה על כך). יחדיו הם עולים על רכבת החוצה מהעמק, אך דודג'סון מכבה את החשמל והם יוצאים החוצה לפארק, שם הם מותקפים בידי דימטרודונים אך ניצלים בידי מלקולם. בבריחתם הם נתקעים במכונית על גזע עץ ומתהפכים ואז נפגשים עם אוון גריידי, קלייר דירינג וקאילה ווטס, מתאחדים ומותקפים בידי גיגאנוטוזאורוס אך מצליחים להימלט ממנו וטסים במסוק הביתה. אלי מצליחה לברוח מהאי, מתאחדת שוב עם אלן ומעידה נגד "ביוסין".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tim Stack, Keith Staskiewicz, Jurassic Park: An oral history, אנטרטיינמנט ויקלי (Entertainment Weekly), ‏April 04, 2013 at 12:00 PM EDT (באנגלית)
  2. ^ Munzenrieder, Kyle (February 10, 2022). "Laura Dern Recreates Her Iconic 'Jurassic Park' Outfit, 30 Years Later". W. Retrieved July 1, 2022
  3. ^ Chi, Paul (June 7, 2022). "Laura Dern Went Barefaced for 'Jurassic World: Dominion': 'She's Not Some Sexy-Scientist Trope'". Vanity Fair. Retrieved June 29, 2022.