איאן מלקולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איאן מלקולם
הופעה ראשונה פארק היורה
הופעה אחרונה עולם היורה: עולם חדש
יוצרים מייקל קרייטון
גילום הדמות ג'ף גולדבלום
מידע
מקצוע chaotician
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ד"ר איאן מלקולם הוא דמות בדיונית של מדען מסרטי פארק היורה מאת מייקל קרייטון, המהווה את אחת מהדמויות האייקוניות ביותר בזיכיון.

מלקולם הוא מתמטיקאי המומחה בתורת הכאוס שמגיע ל"פארק היורה" בידי העו"ד דונלד גנארו כדי לבחון את בטיחות הפארק ועל אף שאין לו ידע על הדינוזאורים בפארק הוא מצליח לנחש שהקיום של בני אדם עם דינוזאורים משוחזרים צפוי מראש לאסון, אשר מתחיל במהירות בעת ביקורם. הוא מוצג כגרוש בשלישית עם מספר ילדים ובקשר עם החוקרת שרה הרדינג.

דמותו של איאן מלקולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ף גולדבלום, השחקן שמגלם את ד"ר איאן מלקולם.

בסדרת הסרטים הוא מגולם בידי ג'ף גולדבלום[1], הופעה שהפכה את גולדבלום למפורסם כשמלקולם הפך לאחד הדמויות האייקוניות והחביבות בזיכיון[2] וידועה בעיקר בתרבות הפופולרית אמרתו: "החיים ימצאו דרך"[3]. בנוסף מלקולם הוא הדמות שהופיעה הכי הרבה עד כה על המסך, בארבעה מתוך שישה סרטים וגם נראה על גבי ספרים שכתב בתוך הסרט "עולם היורה", זאת בנוסף להופעתו בשני הספרים.

ב-2018 נבנה בפארק פוטר פיילדס (אנ') בלונדון פסל של מלקולם (Statue of Jeff Goldblum) בעיצובו מתוך קטע מהסרט פארק היורה, בו הוא נפצע קשה ושוכב על גבו ללא חולצה, מראה שנחשב לסמל מין[4]. הופעה זו גררה גם ממים רבים ברשתות על מראהו.

דמותו של מלקולם מבוססת על המתמטיקאי איואר אקילנד וההיסטוריון ג'יימס גלייק, ובגדיו השחורים מזכירים את בגדי החוקר הגרמני היינץ אוטו פייטגין.

בספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר הראשון: מלקולם מוצג כמדען שנבחר בידי עו"ד ג'נארו לתת חוות דעת על הבטיחות של הפארק, אך מהרגע הראשון הוא מזהיר אותם בהתבסס על תורת הכאוס שאין לפארק סיכוי להחזיק מעמד. רוב אנשי הצוות לועגים לו ואומרים לו שהוא ישנה את דעתו מהרגע שיגיע לפארק. ואולם מלקולם מזועזע מרעיון השיבוט של מינים נכחדים ומנסה לשכנע ללא הועיל את האמונד לסגור את הפארק.

באמצע היציאה לסיור הדינוזאורים חלה סערה טרופית וכשל חשמלי הגורם לדלתות הרכבים להיפתח ולטירנוזאורוסים של הפארק לצאת. הם פוצעים את מלקולם אך הוא מצליח עד להגעת צוות חילוץ. בהמשך מתברר שהוא נפצע קשה ונאלץ לקבל כמויות של מורפיום אך נאמר שהוא לא שרד.

בספר השני: בספר השני מתברר שהוא שרד ומותו היה מסקנה מוקדמת מדי. הוא שרד אך צולע ומשתמש במקל הליכה. הוא נפגש עם החוקר ריצ'רד לוין ולא עם המונד שמת כבר ואיתו הוגה רעיון לגלות אי ובו דינוזאורים (לאחר איבוד זכרונו בעודו חסר הכרה). הוא גם נוסע לעזור לד"ר לוין שנתקע לבד באי ולא לחברתו שרה, אף שהיא מגיעה בהמשך.

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט הראשון הוא מופיע על המסוק כמומחה שהובא בידי עו"ד ג'נרו. הוא מוצג כחוקר לבוש שחור ושחצני אך לאחר הנחיתה מנבא שחורות להאמונד על הפארק שאיננו נמצא בשליטה, בהתאם לתורת הכאוס בה הוא מתמחה. לאורך הסרט הוא מגלה כמה הוא צודק, דבר המובלט באמירתו ש"הוא שונא להיות צודק כל הזמן".

בזמן המתקפה של הטירנוזאורוס על הצוות, מלקולם מנסה להסיח את דעתו מהרכב של הילדים בעזרת מקל-אור, אך במקום לזרוק את המקל ולקפוא הוא בורח וכמעט נתפס בידיו. למזלו הוא נחבט בקיר השירותים שנהרסים והטירנוזאורוס טורף במקומו את עורך הדין ג'נרו ועוזב, משאיר את מלקולם פצוע קשה אך מצליח לקשור לרגל חוסם עורקים. לאחר שרכב החילוץ של אלי ומולדון מגיעים הם מאתרים אותו ומעלים אותו בזמן לפני שהטירנוזאורוס רודף אחריהם. לאחר שהם מגיעים למרכז המבקרים מלקולם שוכב ומקבל מורפיום ובהמשך עוזר לחבורה להפעיל את המתגים. הוא נמלט מהאי עם שאר החבורה בסוף הסרט.

בסרט השני הוא משמש בתור הגיבור הראשי ונראה יותר מפוקח ופחות יהיר וחייכן, כאשר הוא מוזמן לביתו של האמונד המפוטר ומתבקש לנסוע לאי "איסלא סורנה" כדי לתעד את חיי הדינוזאורים ולמנוע מסע ציד להבאת הדינוזאורים לגן חיות על היבשת. הוא מתנגד אך מתברר לו שחברתו, ד"ר שרה הרדינג כבר הגיעה לאי והוא נוסע לשדל אותה לחזור. לנסיעה עם צוותו יוצאת מבלי ידיעתו בתו מאשה כהת-עור, קלי קורטיס-מלקולם והוא מגלה זאת רק בהגעתם לאי. בנוסף על כך החבורה מגלה ש"חברת אינגן" בבעלות פיטר לודלו מנהלת מסע של ציד לדינוזאורים במטרה להביאם לגן חיות בקליפורניה. מלקולם שמנסה למנוע את האסון מהסרט הראשון וצוותו מחבלים בתוכניותם ומשחררים כמה דינוזאורים שתפסו, מבלי ידיעתם על נוכחותם באי, ואלו הורסים את ציודם ואמצעי הקשר שלהם. לאחר שזוג טירנוזאורים כמעט מפילים את אואן, שרה וניק ואן אוון מצוק, הם מקבלים עזרה מרונלד טמבו והחבורה מתאחדת כדי לשרוד. לאחר שהם מגיעים למרכז תקשורת באמצע האי הם מצליחים להימלט ליבשת. טמבו מצליח להרדים זכר טירנוזאורוס ולודלו מחליט להסיע אותו ואת צאצאו ליבשת בספינה לצורך פתיחת גן החיות בקליפורניה. ואולם כשהספינה הגיע היא לא עצרה ברציפים ולאחר עצירתה התברר שכל הצוות נטרף, בעוד הטירנוזאורוס נמצא בבטן הספינה. לאחר ששומר לא זהיר פותח את הדלת, הטירנוזאורוס בורח ומתחיל ליצור מהומה ברחבי סן דייגו בחיפוש צאצאו. מלקולם ושרה הרדינג מאתרים את הגור ומושכים את המבוגר אחריו לעבר תא הסיפון ואז קופצים מהר למים. לודלו שעוקב אחריהם בניסיון לעצור אותם, נתפס ונטרף בידי הטירנוזאורוסים בבטן הספינה. לאחר שהטירנוזאורוסים עלו לספינה שרה ירתה בהם חץ הרדמה והם הובלו חזרה לאי שלהם.

בסרט השלישי מלקולם לא מופיע אך הוא מוזכר בשיחה של אלן גרנט עם אריק על ספר שחיבר. בסרט עולם היורה נראה ספר נוסף בידיה של זארה ינג ואחד נוסף לצד השולחן של לאוורי קרותרס.

מלקולם מופיע בהופעת קמע בסרט החמישי, בו הוא מוזמן לחוות דעה בסנאט האמריקאי וטוען שעדיף לתת לדינוזאורים להיכחד, דבר שמשכנע את הסנאט לא להגיש עזרה אך לא מונע מהדינוזאורים לברוח ליבשת בסוף הסרט, עקב הברחתם לאחוזתו של לוקווד ובריחתם בהמשך. לאחר מקרה זה מלקולם מופיע בסנאט שוב ואומר שעכשיו האדם יצטרף ללמוד לחיות לצד הדינוזאורים שהינדס.

מלקולם חוזר בסרט עולם היורה: עולם חדש, כשהוא מרצה כעובד בכיר בארגון "ביוסין", אף שלמעשה הוא משתף פעולה עם ראמזי קול נגד דודג'סון ותוכניתו. הוא פוגש את אלן ואלי המגיעים לחשוף את הדגימות של "ביוסין" ומלקולם נותן להם מפתח (תוך שיחה ברעש רקע של מכונת קפה). עם זאת דודג'סון מגלה את תוכניתו, מנתק את החשמל מהרכבת של אלן ואלי בדרכם החוצה ובהמשך מפטר אותו תוך לגלוג על יחסו לעולם. מלקולם בורח בג'יפ ומציל בזמן את אלן, אלי ומייזי מדימטרודון. בבריחתם הם נתקלים באוון ואנשיו (שמוצאים אותם לכודים בתוך ג'יפ הפוך) ומותקפים בידי גיגאנוטוזאורוס. מלקולם מצליח להסיח אותו עם לפיד בוער ובהמשך נמלטים ממנו וטסים במסוק הביתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]