פארק היורה (זיכיון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פארק היורה
Jurassic Park
מבוסס על פארק היורה
בימוי סטיבן ספילברג (1-2)
ג'ו ג'ונסטון (3)
קולין טרוורו (4, 6)
חואן אנטוניו ביונה (5)
הופק בידי קתלין קנדי (1 ו-3)
ג'רי מולן (1-2)
קולין וילסון (2)
לארי ג'. פרנקו (3)
פרנק מרשל (4-5)
פטריק קאולי (4-5)
בלן אטיינזה (5)
תסריט מייקל קרייטון (1)
דייוויד קפ (1-2)
פיטר בוכמן (3)
אלכסנדר פיין (3)
ג'ים טיילור (3)
ריק ג'פה ואמנדה סילבר (4)
דרק קונולי (4-5)
קולין טרוורו (4–5)
שחקנים ראשיים סם ניל (1, 3)
לורה דרן (1, 3)
ג'ף גולדבלום (1-2, 5)
ריצ'רד אטנבורו (1-2)
ג'וזף מאזלו (1-2)
אריאנה ריצ'רדס (1-2)
ג'וליאן מור (2)
ונסה לי צ'סטר (2)
וינס ווהן (2)
ריצ'רד שיף (2)
ויליאם ה. מייסי (3)
טיאה ליאוני (3)
טרוור מורגן (3)
אלסנדרו ניבולה (3)
כריס פראט (4-5)
ברייס דאלאס הווארד (4-5)
ניק רובינסון (4)
טיי סימפקינס (4)
איזבלה סרמון (5)
ג'סטיס סמית (5)
דניאלה פינדה (5)
מוזיקה ג'ון ויליאמס
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה Legendary Pictures (1 ו-4)
אמבלין אנטרטיינמנט (2 ו-3)
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
הקרנת בכורה 11 ביוני 1993
ישראלישראל30 ביולי 1993
משך הקרנה 127 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה מדע בדיוני, הרפתקאות, פעולה, מתח
תקציב 379 מיליון דולר
הכנסות 3.687 מיליארד דולר
פרסים 3 פרסי אוסקר
4 פרסי סאטורן
פרס באפט"א
פרס הוגו
סרטים בסדרה פארק היורה, פארק היורה: העולם האבוד, פארק היורה 3, עולם היורה, עולם היורה: נפילת הממלכה, עולם היורה: עולם חדש
www.jurassicworld.com

פארק היורה הוא זיכיון של סרטי מדע בדיוני-הרפתקאות-פעולה פופולריים משנות ה-90 של המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 המבוססים על ספריו ויצירתו של מייקל קרייטון. הזיכיון קיבל את שמו מהסרט הראשון בסדרה, אשר בוים על ידי סטיבן ספילברג לפי תסריט של מייקל קרייטון. התמה המרכזית של הזיכיון עוסקת בשיבוט ושחזור גנטי של דינוזאורים על ידי קבוצת יזמים ומדענים שמאבדים שליטה על יצירי כפיהם ונאלצים להילחם על חייהם.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פארק היורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פארק היורה (ספר)
מפת האי הבדיוני "איסלה נובלר" שלחופי מערב קוסטה ריקה.

הספר נכתב על ידי מייקל קרייטון ויצא לאור בשנת 1990 על ידי הוצאת קנופף (אנ').

היזם העשיר ג'ון המונד הצליח לפתח מיזם לשיבוט ושחזור דינוזאורים מ-DNA שנשמר ביתושים מוצצי-דם שנלכדו בענבר. הוא מחליט לפתוח גן חיות בו יוצגו הדינוזאורים להנאת המבקרים, והפארק יכניס לו כסף רב. בספר מספר חוקרים - בהם פלאונטולוגים, מתמטיקאי ופילוסוף החוקר כאוס - נשלחים על ידי היזם ג'ון המונד לבדוק את הפארק שהקים באי "איסלא נובלר" שנה לפני פתיחת הפארק. בפארק ישנם דינוזאורים משובטים המוצבים בכלובים, ואלה מוצגים למבקרים. בנוסף לכלובים כולל הפארק מעבדות מחקר ופיתוח, מדגרה ואזור פתוח בו מסתובבים דינוזאורים צמחוניים.

המשלחת, ביחד עם נכדיו של המונד, מטיילת בפארק ונדהמת מהדינוזאורים. אך בעת סופה טרופית, מתכנת המחשבים דניס נידרי, משבית את מערכות החשמל והאבטחה של הפארק ובורח מהמקום כשברשותו עוברים אותם הוא מתכנן למכור לחברה המתחרה תמורת בצע כסף. כעת, כאשר החשמל מושבת (ביחד עם הגדרות החשמליות של הכלובים) יכולים הדינוזאורים להסתובב חופשי ולאיים על המשלחת, שמוצאת את עצמה נלחמת על חייה מול הטירנוזאורוס רקס הגדול ולהקת הולוצירפטורים החכמים והקטלניים.

העולם האבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – העולם האבוד (ספר)

הספר השני נכתב על ידי מייקל קרייטון ויצא לאור בשנת 1995 על ידי הוצאת קנופף(אנ'), שנתיים לאחר יציאת הסרט הראשון.

לאחר 6 שנים מאירועי הספר הקודם, ד"ר איאן מלקולם שנחשב למת אך התברר שהיה רק חסר הכרה מגלה יחד עם החוקר ריצ'רד לוין על אי נוסף של חברת אינגן בשם "איסלא סורנה" ובו דינוזאורים חופשיים בדומה לספארי. לוין יוצא לבדו לאי המסתורי ונתקע. הוא מספיק לבקש עזרה בזמן ומלקולם לצד פרופסור ת'ורן ועוזרו אדי קארו ובהמשך גם שרה הרדינג מגיעים למסע הצלה באי וכן לתיעוד המערכת האקולוגית הייחודית לאי.

כשהם מגיעים הם מגלים שחברי החברה המתחרה ל"אינג'ן" - חברת "ביוסין" הגיעו איתם והם רוצים לגנוב ביצי דינוזאורים ולהביא אותם ליבשת. אך הדינוזאורים מתפרעים ונאבקים בהם. כאשר גור טירנוזאורוס פצוע נלקח בידי שרה חברתו של מלקולם לטיפול על ידי החבורה, הורי התינוק מגיעים והורסים את הקרוואן של החבורה המנסה להימלט בזמן מהאי המסתורי.

סרטי הזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

פארק היורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פארק היורה (סרט)

הסרט יצא לאקרנים ב-11 ביוני 1993, בוים על ידי סטיבן ספילברג, הופק על ידי קתלין קנדי, נכתב על ידי מייקל קרייטון (שכתב גם את הספר עליו הסרט מבוסס) ודייוויד קפ והופץ על ידי סרטי יוניברסל. בסרט הזה כיכבו סם ניל בתור ד"ר אלן גרנט, ג'ף גולדבלום בתור ד"ר איאן מלקולם, לורה דרן בתור ד"ר אלי סאטלר, ריצ'רד אטנבורו בתור ג'ון האמונד, ג'וזף מאזלו בתור טים מרפי, אריאנה ריצ'רדס בתור לקס מרפי וווין נייט בתור דניס נידרי. בשנת 2013 יצאה גרסה תלת-ממדית לסרט הראשון, לציון 20 שנה לסדרה.

הסרט זכה להצלחה אדירה והפך לשובר קופות. הוא זכה לשבחים רבים על האפקטים המיוחדים ובמיוחד על שחזור הדינוזאורים באמצעות אנימציה ממוחשבת ובובות אנימטרוניות בגודל מלא. שחזורי הדינוזאורים נחשבו ליחסית מדויקים לזמנם. בשל כך נחשב הסרט לאחד הסרטים הקסומים בתולדות הקולנוע.

פארק היורה: העולם האבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פארק היורה: העולם האבוד

הסרט יצא לאקרנים ב-23 במאי 1997. כמו הסרט הקודם הוא בוים על ידי סטיבן ספילברג, הופק על ידי קתלין קנדי, ג'רלד .ר. מולאן וקולין וילסון, נכתב על ידי מייקל קרייטון (שכתב גם את הספר עליו הסרט מבוסס) ודייוויד קפ והופץ על ידי סרטי יוניברסל. בסרט כיכבו ג'ף גולדבלום בתור איאן מלקולם, ג'וליאן מור בתור שרה הרדינג, פיט פוסלתווייט בתור רולנד טמבו, ריצ'רד שיף בתור אדי קאר, וינס ווהן בתור ניק ואן וואן, ריצ'רד אטנבורו בתור ג'ון האמונד וונסה לי צ'סטר בתור קלי קורטיס מלקולם.

פארק היורה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פארק היורה 3

הסרט יצא לאקרנים ב-18 ביולי 2001, בוים על ידי ג'ו ג'ונסטון, הופק על ידי קתלין קנדי וסטיבן ספילברג, נכתב על ידי מייקל קרייטון ודייוויד קפ והופץ על ידי סרטי יוניברסל. בסרט הזה כיכבו סם ניל בתור אלן גרנט ולורה דרן בתור אלי סאטלר שחזרו מהסרט הראשון, ויליאם ה. מייסי בתור פול קירבי, טיה ליאוני בתור אמנדה קירבי, טרוור מורגן בתור אריק קירבי, אלסנדרו ניבולה בתור בילי ברנן וג'ון דיל בתור קופר.

עולם היורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – עולם היורה

הסרט יצא לאקרנים ב-12 ביוני 2015 בארצות הברית וב-11 ביוני 2015 בישראל, בוים על ידי קולין טרוורו, הופק על ידי פרנק מרשל, פטריק קראוולי וסטיבן ספילברג ונכתב על ידי ריק ג'פה ואמנדה סילבר. בסרט הזה כיכבו כריס פראט בתור אוון גריידי, ברייס דאלאס הווארד בתור קלייר דירינג, וינסנט ד'אונופריו בתור ויק הוסקינס, טיי סימפקינס בתור גריי מיטשל, ניק רובינסון בתור זאק מיטשל, עומאר סי בתור בארי, בי.די. וונג בתור הנרי וו ואירפאן קאן בתור סיימון מסרני. זהו סרט המשך שחל אחרי 22 שנה מעלילות הסרט הראשון וגם יצא 22 שנה אחריו. הסרט זכה להצלחה אדירה והפך תוך זמן קצר לשובר קופות. זהו הסרט הרווחי ביותר בזיכיון ותקופה מסוימת היה מדורג שלישי ברשימת הסרטים הרווחיים ביותר.

בעלילת הסרט פארק היורה שוקם, הורחב ונפתח מחדש בתור "עולם היורה". זהו פארק מודרני, גדול ומצליח אשר מנהלו מחדש דינוזאורים מרשימים לדרישת הקהל. הדברים מתחילים להשתבש כאשר ד"ר וו יוצר דינוזאור רצחני במיוחד בשם "אינדומינוס רקס" באמצעות הנדסה גנטית והכלאת מינים רבים של דינוזאורים ובעלי חיים מודרניים. האינדומינוס רקס מצליחה להערים על שובייה, בורחת ויוצאת למסע רצח והרס בפארק. אוון גריידי מאלף הרפטורים, קלייר דירינג מנהלת התפעול וזוג אחייניה שבאו להיות עם דודתם, נאלצים להימלט על חייהם מפני האינדומינוס רקס והרפטורים, הקרובים אליה גנטית.

עולם היורה: נפילת הממלכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – עולם היורה: נפילת הממלכה

לאחר שהסרט הקודם הפך לסרט השלישי המכניס ביותר בכל הזמנים, אולפני יוניברסל הכריזו כי יוצא סרט המשך שנקרא "עולם היורה: נפילת הממלכה". הסרט בוים על ידי הבמאי חואן אנטוניו ביונה, הופק בידי פרנק מרשל, פטריק קרולי ובלן אטיאנזה ונכתב בידי קולין טרוורו, במאי הסרט הקודם ודרק קונולי. הסרט בכיכובם של כריס פראט כאוון גריידי וברייס דאלאס הווארד כקלייר דירינג, גיבורי הסרט האחרון. בסרט חוזר להופיע גם ג'ף גולדבלום בתפקיד ד"ר איאן מלקולם בהופעת אורח קצרה. בסרט השתתפו גם ג'יימס קרומוול בתור בנג'מין לוקווד, דניאלה פינדה כזיה רודריגז, ג'סטיס סמית כפרנקלין ווב, ג'רלדין צ'פלין כאיריס ורייף ספול כאלי מילס. הטריילר יצא כבר ב-7 בדצמבר 2017 והסרט יצא לאקרנים ביוני 2018.

עלילת הסרט מתרחשת שלוש שנים לאחר הסרט הקודם. בסרט זה בעקבות קריסת פארק עולם היורה, הדינוזאורים מסתובבים חופשי באי איסלא נובלר, אך התפרצות הר געש מאיימת להכחידם. קלייר דירינג מארגנת משלחת ביחד עם אוון גריידי מאלף הרפטורים, פלאו-וטרינרית צעירה ומתכנת מחשבים חנוני במטרה להציל את הדינוזאורים. את המשלחת מממן ומגבה המיליונר והנדבן הזקן בנג'מין לוקווד, שגם שולח יחידת שכירי חרב ללכוד ולהעביר את הדינוזאורים. אך מאחורי הכוונות האלטרואיסטיות לכאורה מסתתרת מזימה תאבת בצע, ואוון, קלייר וחבריהם מוצאים את עצמם נלחמים על חייהם מול דינוזאורים משתוללים ויזמים מושחתים.

עולם היורה: עולם חדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – עולם היורה: עולם חדש

"עולם היורה: עולם חדש" עלה ב-10 ביוני 2022, לאחר שיציאתו נדחתה מהתאריך 11 ביוני 2021 - לראשונה בסרטי הזיכיון, עקב הפסד זמני צילום שנגרמו ממגפת הקורונה. בסרט זה הודיעו מראש שלא יופיעו עוד דינוזאורי כלאיים.

הבמאי של הסרט הוא קולין טרוורו (במאי הסרט "עולם היורה" ותסריטאי עולם היורה: נפילת הממלכה) שהוא גם התסריטאי לצד דרק קולוני ואמילי כרמייק'ל. כמו כן סטיבן ספילברג משמש כמפיק בפועל.

לסרט זה חזרו השחקנים: סם ניל, לורה דרן וג'ף גולדבלום לדמויותיהם מהטרילוגיה הראשונה. בנוסף חזרו לסרט השחקנים כריס פראט, ברייס דאלאס הווארד, בי.די. וונג, איזבלה סרמון, ג'סטיס סמית, דניאלה פינדה ועומאר סי מהטרילוגיה השנייה. השחקנים ג'ייק ג'ונסון ואנדי באקלי היו מיועדים להופיע אך לא הופיעו לבסוף. השחקן קמפבל סקוט החליף את קמרון ת'ור בדמותו של ד"ר לוויס דודג'סון וכן התווספו לסרט השחקנים: דיצ'ן לקמן, מאמדו אצ'יי, סקוט הייז, דימיטרי טיביוס, דוונדה וייז ואלווה טריל.

עלילת הסרט מציגה את החיים של האנושות לצד הדינוזאורים שהשתחררו 4 שנים לאחר הסרט הקודם, כאשר ארגון "ביוסין" מנהל מלחמה על שליטה עולמית בתעשיית המזון על ידי ייצור חגבי ארבה פרהיסטורי המתרבה במהירות וכשאלן גרנט, אלי סאטלר ואיאן מלקולם מגיעים ל"עמק ביוסין" כדי לעצור אותו, הם נתקלים באוון גריידי וקלייר דירינג, אשר מחפשים באותו מקום את בתם המאומצת, מייזי לוקווד, שנחטפה לצד גורה של הרפטורית "בלו" בידי הארגון תוך גיבוי מד"ר הנרי וו, כדי לקבל מידע גנטי חדשני הקשור לאמה של מייזי.

הקרב בביג רוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הקרב בביג רוק

לאחר הפצת הסרט החמישי בסדרה הודיע התסריטאי והבמאי קולין טרוורו על יציאת סרט ספין אוף קצר בשם "הקרב בביג רוק", אשר מתרחש לאחר עלילת הסרט החמישי בסדרה. סרט זה באורך 8 דקות ומראה את אירועי בריחת הדינוזאורים בקצרה. הסרט אינו כולל את השחקנים המקוריים אך מבוים בידי טרוורו.

פרולוג עולם היורה: עולם חדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרולוג עולם היורה: עולם חדש

סרט זה נחשב לפרולוג בן 5 דקות שבוים בידי הבמאי קולין טרוורו, המציג את הדינוזאורים ושאר החיים בקרטיקון שלפני 65 מיליון שנה מזמננו, כשהשיא שלו מציג קרב בין גיגאנוטוזאורוס לטירנוזאורוס המסתכם בהריגתו של האחרון, בעוד יתוש מוצץ מדמו. הסרט עובר לקליפורניה שלאחר הסרט החמישי ומציגה מסוק פקחים מנסה לשתק טירנוזאורוסית הנמלטת לתוך תיאטרון דרייב אין ומנסה לטרוף אנשים. הפקחים מנסים לירות בה ונכשלים, כשהיא נמלטת לבסוף ליער.

הסרט תוכנן להיות פרולוג אך לבסוף הושמט ויצא ברשת IMAX ב-25 ביוני 2021 ובאינטרנט ב-ב-23 בנובמבר 2021 כתצוגה מקדימה לסרט. עדיין טרוורו אומר שהסרט חשוב לסיפור ואולי הוא יוצג בגרסת הבמאי של הסרט.

על הסרט נמתחה ביקורת מצד פלאונטולוגים על אי-דיוקים רבים, הן בשחזורים והן בכרונולוגיה (למשל: הטירנוזאורוס והגיגאנוטוזאורוס לא חיו באותה תקופה, וגם לא באותה יבשת).

דמויות ושחקני הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פארק היורה - דמויות

בסדרה של שני הספרים וחמשת הסרטים הופיעו מגוון דמויות שחלקם מופיעות במספר סרטים או ספרים. חלק מהדמויות מופיעות גם בספרים אך דמויות המופיעות מעבר לסרט השני לא מופיעות בספרי הסדרה.

הדינוזאורים והיצורים הקדומים המופיעים בסרטים ובספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פארק היורה - יצורים פרהיסטוריים

בסדרה ישנם שלל רב של בעלי חיים פרהיסטוריים אשר שובטו באמצעות חילוץ DNA מיתושים שנלכדו בענברים. את ה-DNA חילצה חברת הנדסה גנטית ובאמצעות מילוי של פערים בידי חיות מודרניות כמו צפרדעים ודיונונים ליצירה של דינוזאורים ויצורים נוספים, שכולם הונדסו כנקבות ומשמשים כאטרקציות תיירות בפארק.

למרות שם הסדרה, רבים מהיצורים לא היו קיימים בתור היורה אלא בתור הקרטיקון ומספר יצורים בכלל לא חיו במזוזואיקון למשל הסמילודון או המגאנוירה.

סדרות אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עולם היורה: מחנה הקרטיקון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת הנפשה, הראשונה שכלולה בקאנון הזיכיון שנוצרה לסדרה. העונה הראשונה שלה יצאה ב-18 בספטמבר 2020 בנטפליקס ונעשתה בשיתוף של נטפליקס ושל דרימוורקס הנפשה וכללה 8 פרקים. אירועי העונה הראשונה מתחילים במהלך אירועי הסרט "עולם היורה", ובה נראית חבורה של שישה נערים המגיעים למחנה שעשועים בפארק בזמן שהדינוזאורים בורחים והם נתקעים לבדם בשטחו.

העונה השנייה יצאה ב-22 בינואר 2021 וכללה גם היא 8 פרקים. העונה השלישית עלתה ב-21 במאי 2021 וכללה 10 פרקים. העונה הרביעית עלתה ב-3 בדצמבר 2021 וכללה 11 פרקים. העונה החמישית עלתה ב-21 ביולי 2022 והייתה העונה האחרונה, כשהיא מסתיימת סמוך לסיומו של "עולם היורה: נפילת הממלכה". בנוסף פרק ספיישל אינטרנטי יצא לנטפליקס ב-15 בנובמבר 2022.

סדרת לייב-אקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2020 הוכרז על סדרת לייב-אקשן שתחול סמוך לעלילת הסדרה, אשר תפותח בידי Amblin Television כששפילברג וטרוורו יתפקדו כמפיקים בפועל. הפקת הסדרה צפויה להתקיים במועד לא ידוע בוונקובר, קנדה.

סדרות לגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף יצאו מספר סדרות לגו על הסדרה, כמו: "לגו עולם היורה: המיצג הסודי" ו"לגו עולם היורה: אגדת האי איסלה נובלאר". עם זאת הם אינם חלק מקאנון העלילה.

משחקי מחשב ווידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פארק היורה: המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 יצא משחק הרפתקאות בשם "פארק היורה: המשחק" (Jurassic Park: The Game), שמבוסס על הסרט הראשון כאשר יש דמויות חדשות אשר מתמודדות גם הן על חייהן ומנסות לברוח מ"פארק היורה". המשחק כולל 4 פרקים שימכרו בנפרד או בחבילה אחת גדולה, המתרחשים בחלקיו השונים של הפארק. בין האתגרים השונים במשחק אפשר למצוא: קרב בין טירנוזאורוס לטריצרטופס, מסע בריחה מולוצירפטורים, אקווריום עם טילוזאורוס קטלני, רכבת הרים עם הררזאורוסים ועוד.

Jurassic Park: Operation Genesis[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת המשחק "Jurassic Park: Operation Genesis"

בעקבות הצלחת הסרט, חברת Universal Interactive (אנ') הוציאה משחק ל"פארק היורה" ששמו "Jurassic Park: Operation Genesis", בו בונים פארק דינוזאורים. בהתחלת המשחק המשתמש יכול לרכוש DNA של זנים שונים של דינוזאורים, לנהל את הפארק, לבנות בניינים והגנה ועוד. כמו כן קיימת אפשרות לצאת למסעות צילום דינוזאורים ולעצור עדרים של דינוזאורים שברחו מהפארק. המשחק מאפשר לצפות בדינוזאורים ב-3 ממדים שונים. המשחק יצא בגרסאות המחשב האישי, האקס בוקס והפלייסטיישן 2.

פארק היורה 3: בניית פארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק זה יצא סמוך ליציאת הסרט השלישי בסדרה, ב-2001 והוא מיועד לשימוש ב-Game Boy Advance לשחקן בודד. זהו משחק של סימולציות ניהול ובנייה, בו השחקן בונה פארק שעשועים, שולח צוותי חפירה למרחבי האי ומרוויח כסף מכניסת מבקרים. ישנם באי הוריקנים ורעידות אדמה והשחקן צריך להיזהר מהם.

במשחק זה ישנם מעל 140 סוגים נכחדים המחולקים לטורפים ואוכלי עשב וכל קטגוריה מחולקת מבפנים ל-3, בהתאם לרמת הטיפול והסיכון של כל אחד מהם.

Jurassic Park Builder[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק שיצא ב-2012 לשימוש באנדרואיד בiOS ובפייסבוק מסוג סימולציות ניהול ובנייה שבה השחקן יכול לבנות פארק שעשועים על האי "איסלא נובלר" ולשבט מיני דינוזאורים אם הוא מוצא מספיק ענברי יתושים וכן להקים מבנים ורכבים לתושבים. למשחק זה יצאו גם גרסאות המתקיימות במעמקי הים לשיבוט של יצורי ים וגרסה של יצורים מהקנוזואיקון על אדמת פטגוניה.

גרסה נוספת של המשחק יצאה ב-2015 וקיבלה את השם עולם היורה: המשחק. בגרסה זו מופיעות דמויות ויצורים מהסרט הרביעי ובנוסף אפשר לגרום ליצורים השונים להילחם אחד בשני בתורות ולפתח אותם.

Lego Jurassic World[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015 יצא המשחק עולם היורה בלגו. המשחק מתבסס על כל אירועי הסרטים. במשחק הדיאלוגים מן הסרטים הקודמים נלקחו מהסרטים ובכך לא היה צורך בדיבוב מחדש. במשחק אפשר לבחור באיזה סרט לשחק: השחקן יכול לבחור אם הוא רוצה לשחק במשחק המבוסס על עולם היורה או פארק היורה. במשחק אפשר לשחק בכל הדמויות הקלאסיות מהסרט.

Jurassic World Evolution[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק משנת 2018 בשם "Jurassic World Evolution" המבוסס על הסרט הרביעי בסדרה ובו השחקן צריך לבנות פארק שעשועים שבו מעל 40 מיני דינוזאורים ועוד דגימות DNA שונות מהם ניתן להכליא דינוזאורים חדשים. בסרט נראים גם דמויותיהם של חלק משחקני הסדרה המדריכים את השחקן בבניית הגן.

בנובמבר 2021 יצא משחק ההמשך Jurassic World Evolution 2, המתנהל בצורה דומה אך בהתבסס על הסרטים החמישי והשישי על אדמות ארצות הברית.

Jurassic World: Alive[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק מציאות רבודה המיועד ל-iOS ולאנדרואיד שיצא בשנת 2018, לקראת יציאת הסרט החמישי בסדרה. מבנה המשחק דומה לפוקימון גו ובו השחקן מחפש דינוזאורים שונים המופיעים באייפון שלו ומביא את ה-DNA שלהם למעבדה לשם פיתוח. חלק מהדינוזאורים הם בני כלאיים נוצרו מדינוזאורים נוספים.

מוצרים נלווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הצלחת הסרטים יצאו מוצרים נלווים רבים, בהן מזכרות שונות, ביגוד ותיקים הנושאים את הלוגו של הסרט וצעצועים רבים, בעיקר של דינוזאורים המעוצבים כפי שהופיעו בסרט. בעקבות כל סרט הופץ קו צעצועים חדש הכולל מיניאטורות דינוזאורים בעלי יכולת תנועה, אך גם כלי רכב ובובות פעולה של גיבוריו האנושיים.

פארקי שעשועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כניסה למתקן פארק היורה באולפני יוניברסל בהוליווד

בעקבות הצלחת הסרטים נפתחו מספר פארקי שעשועים ומתקנים בפארקי שעשועים המבוססים על סדרת הסרטים, כולל את המתקן: Jurassic Park: The Ride באולפני יוניברסל בהוליווד שבקליפורניה,וביפן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פארק היורה בוויקישיתוף