פארק היורה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פארק היורה
Jurassic Park
מבוסס על פארק היורה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי סטיבן ספילברג עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קתלין קנדי
ג'רי מולן
תסריט מייקל קרייטון, דייוויד קפ עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה מייקל קאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סם ניל
ג'ף גולדבלום
לורה דרן
ריצ'רד אטנבורו
ג'וזף מאזלו
אריאנה ריצ'רדס
ויין נייט
מוזיקה ג'ון ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דין קונדי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Legendary Pictures
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
שיטת הפצה הורדה דיגיטלית, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 11 ביוני 1993
ישראלישראל30 ביולי 1993
משך הקרנה 127 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה מדע בדיוני, הרפתקאות
תקציב 63 מיליון דולר
הכנסות 1.03 מיליארד דולר
הכנסות באתר מוג'ו jurassicpark
פרסים 3 פרסי אוסקר
4 פרסי סאטורן
פרס באפט"א
פרס הוגו
סרט הבא פארק היורה: העולם האבוד
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פארק היורהאנגלית: Jurassic Park) הוא סרט הרפתקאות בדיוני בבימויו של סטיבן ספילברג משנת 1993, המבוסס על ספר באותו שם מאת מייקל קרייטון. עלילת הסרט מתמקדת באי הבדיוני איסלה נובלר, שבו קבוצת מדענים מומחים להנדסה גנטית, בראשותו של מיליונר שאפתן הקימו פארק שעשועים וגן חיות של דינוזאורים משובטים מעידן המזוזואיקון. קבוצת חוקרים מוזמנת לבדוק את בטיחות ואמינות הפארק לפני פתיחתו לקהל הרחב, אך סבוטז' בזמן ביקורם משחרר את הדינוזאורים לחופשי.

אורכו של הסרט 127 דקות והוא צולם באי קאואיי שבהוואי (העלילה מתרחשת באי שלחופי קוסטה ריקה) מאוגוסט 1992 עד לסוף נובמבר 1992. בסרט משתתפים שחקנים ידועים כמו סם ניל, ג'ף גולדבלום, לורה דרן, ריצ'רד אטנבורו, סמואל ל. ג'קסון וווין נייט.

הסרט נחשב לחלוץ בשימוש בגרפיקת תלת ממד ממוחשבת והוא זכה בביקורות חיוביות ששיבחו את האפקטים המיוחדים שבו. הסרט זכה להכנסות של מעל 914 מיליון דולר – הסכום הגבוה ביותר לסרט עד לאותה תקופה, והוא הוביל ליצירת זיכיון בה יצאו 5 סרטים. הסרט זכה בשלושה פרסי אוסקר בתחום האפקטים, הסאונד ועריכת סאונד, בארבעה מתוך 11 מועמדויות לפרס סאטורן (סרט, במאי, אפקטים וכתיבה), בפרס באפט"א לאפקטים המיוחדים, ובפרס הוגו על העיבוד הדרמטי הטוב ביותר.

לאחר יציאת סרט זה נוצרה סדרת סרטים פופולריים בה יצאו לקולנוע 5 סרטים הנושאים אותו שם.

בשנת 2013 יצאה גרסה תלת-ממדית לסרט הראשון, לציון 20 שנה לסדרה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טירנוזאורוס רקס מטיל אימה במרכז המבקרים. ברקע, נראה (נופל) סרט, עליו רשום: "כשהדינוזאורים שלטו בכדור הארץ"

משקיע בשם ג'ון האמונד, אשר עמד בראש קרן אינג'ן, קרן השקעות המתמחה בגנטיקה, התעניין מאוד בדינוזאורים. הוא סבר כי ניתן לשחזר DNA של מאובנים דינוזאורים באמצעות איסוף שרידי דם שהצטברו אצל יתושים שעקצו דינוזאורים ולאחר מכן השתמרו בתוך שרף עצים שהתאבן והפך לענבר. הקרן החלה לאסוף ענברים מרחבי ההמיספירה הצפונית של כדור הארץ כדי לאתר יתושים כאלה. לאחר עבודת פרך של שחזור קטעי ה-DNA בעזרת מחשבי על ויכולות טכנולוגיות עתירות מידע, הצליחו המדענים שלו בראשות ד"ר הנרי וו לייצר דינוזאורים מחדש. מטרת האמונד הייתה כספית - לבנות "גן חיות" פרהיסטורי אשר יפיק מיליארדים רבים של דולרים ולא ניתן יהיה להתחרות בו. לצורך כך רכשה חברת ההשקעות שלו אי מבודד בתחומי קוסטה ריקה, איסלה נובלר שמו (אי הרוחות), שבשל קושי להגיע אליו וכן בשל אמונות תפלות רגל אדם לא דרכה בו עד כה. שם בנה את הפארק ומרכז הפיתוח, אשר נקראו "פארק היורה" (על שם תור היורה).

כשנה לפני המועד המתוכנן לפתיחת הפארק ולאחר שעובד נטרף בידי דינוזאור ומשפחתו תבעה את החברה, האמונד הזמין חוקרים נחשבים שיבדקו את בטיחות המתקן לקראת פתיחתו לקהל הרחב. החוקרים הם: זוג הפלאונטולוגים ד"ר אלן גרנט וד"ר אלי סאטלר, עורך הדין דונלד גנרו ופילוסוף-מתמטיקאי מוזר המתמחה בתורת הכאוס, ד"ר איאן מלקולם. בנוסף הגיעו לסיור שני נכדיו של האמונד, לקס וטים. בעוד האמונד משוכנע שהפארק שבנה בטוח לחלוטין, ד"ר מלקולם מטיל בכך ספק גדול, ומסביר לכולם שהרבה דברים יכולים להשתבש ומנבא שלל נבואות קודרות (ואומר את המשפט האלמותי – "החיים מוצאים דרך", ובמקור: "Life finds a way"), שלצערו אף מתגשמות. אחד מאמצעי הבטיחות שננקטו היו שכל הדינוזאורים היו נקבות, וזאת על מנת לאפשר מעקב אחריהם, ולמנוע התרבותם.

הביקור נפתח בציפייה גדולה והחבורה עולה על כמה רכבי סיור חשמליים בעלי סרטוני הדרכה ומוצגים מוחשיים, אך כבר מההתחלה קורות מספר תקלות קטנות: דינוזאורים מסתתרים בין השיחים והמבקרים לא רואים אותם, טריצרטופס שחלה כתוצאה מהרעלת מזון מצמח שנשתל בכלובו למטרות נוי ועוד. אלי נשארת לטפל בטריצרטופס והחבורה ממשיכה במסע.

במהלך הביקור כשהם מתקרבים למכלאת הטירנוזאורוסית, מתחילה סופה טרופית וכל מערכות החשמל של הפארק מושבתות במזיד על ידי אחראי המחשוב של הפארק, דניס נדרי, אשר הסכים לגנוב ולמכור עוברי דינוזאורים קפואים לחוקר אינגן לשעבר, לוויס דודג'סון, שעבר לחברה יריבה לאינג'ן בתמורה לסכום נאה. הוא מנסה לברוח יחד עם העוברים מהפארק אך רכבו מפסיק לפעול וכשהוא יוצא מגיח דילופוזאורוס ומנסה לשחק איתו, אך נדרי מגרש אותו בכעס והדילופוזאורוס עוקב אחריו, נכנס למכוניתו והורג אותו.

בינתיים גדרות האבטחה החשמליות שמפרידות בין מכלאות הדינוזאורים השונות ובין מסלול המבקרים קרסו, קווי הטלפונים ואמצעי האבטחה והמיגון הושבתו כליל, והאי כולו הפך מפארק שעשועים לאתגר בלהות השרדותי עבור כל השוהים בו. הטירנוזאורוסית יוצאת מכלובה, טורפת את העו"ד ג'נרו וכמעט טורפת את שני הילדים אך אלן ואיאן מסיחים אותה עם להביורים והיא רצה לעברם. הם זורקים את הלהביורים אך מפילה מבנה עליהם, פוצעת אותם ומעיפה עם זנבה את הרכבים אל צוק גבוה שמתחתיו יער. הילדים מצליחים להינצל ואלן בא לעזור להם בעודם מנסים להגיע למרכז המבקרים. בעודם נעים הם מגלים שהדינוזאורים הצליחו להפוך מנקבות לזכרים (וזאת למרות הניסיון למנוע מהם להתרבות), ולכן יש יותר דינוזאורים ממה שחשבו. בלילה הם עולים על עץ לישון ובבוקר מגלים לידם ברכיוזאורוס שניזון מעלי העץ והם מלטפים אותו.

משלחת הצלה שבתוכה אלי והפקח רוברט מולדון, מאתרת את מלקולם הפצוע ומחזירה אותו למרכז המבקרים. האמונד, יחד עם המהנדס ריי ארנולד מנסים להפעיל מחדש את המערכת אך נאלצים לאתחל אותה מחדש ולהפעיל אותה מתוך מחסן חירום שנמצא במרחק הליכה. ארנולד יוצא אל המחסן אך כשהוא לא חוזר אלי נשלחת במקומו ביחד עם הפקח מולדון שמאבטח אותה מבחוץ אך נטרף בידי להקת ולוצירפטורים. אלי נתקלת בידו הכרותה של ארנולד ובורחת מהרפטורים שנכנסו.

לקס, אלן וטים ממשיכים לנוע ומגלים להקת גלימימוסים שנמלטים מהטירנוזאורוסית שמצליחה לטרוף אחד מהם. בהמשך הם מגיעים לגדר המכלאה של הטירנוזאורית ומטפסים עליה אך בדיוק אז חוזר החשמל וטים מתחשמל ממנה. אלן גורר אותו על הכתפיים והם שבים למרכז המבקרים. אלן עסוק בחיפוש אלי ובינתיים שני הילדים מותקפים בידי רפטורים שפלשו לאזור והם בורחים למטבח. הם מצליחים לברוח ולהתאחד עם אלן ואלי שמנסים לחדש את המערכות. לבסוף הם מצליחים לחדש את המערכות ולהתקשר להאמונד שיזעיק עזרה אך הרפטורים מגיעים אליהם וכמעט טורפים אותם כשנכנסת הטירנוזאורית למרכז ובמהלך הקרב שמתחולל ביניהם הורגת את הרפטורים.

בינתיים החבורה בורחת החוצה, שם מחכה להם האמונד, מלקולם ואנשי החברה עם רכבים. כשהם בדרך לעלות על מסוק חזרה. בדרכם חזרה הם רואים להקת שקנאים עפה ומחייכים, מאחר שהעופות הם צאצאי הדינוזאורים.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סם ניל – ד"ר אלן גרנט, פלאונטולוג וחברה של אלי, המוזמן ומגיע לאי ונאלץ לברוח יחד עם הילדים לעבר מרכז הפארק, למרות שבתחילת הסרט הוא מסתייג מילדים.
  • ג'ף גולדבלום – ד"ר איאן מלקולם, מתמטיקאי ופילוסוף יהיר אך אכפתי המנבא שחורות על הפארק. נפצע לאחר מתקפת הטירנוזאורוסית אך מחלים.
  • לורה דרן – ד"ר אלי סאטלר, פלאו-בוטניקאית וחברתו של אלן.
  • ריצ'רד אטנבורו – ד"ר ג'ון האמונד, משקיע מיליונר, היזם והבעלים של הפארק.
  • מרטין פררו – דונלד ג'נרו, עורך דין המייצג את האמונד. נטרף בידי הטירנואורית לאחר שברח לתא שירותים.
  • ג'וזף מאזלו – טים מרפי, נכדו של האמונד ואחיה הצעיר של לקס. משוגע על דינוזאורים ומעריץ את אלן. בורח יחד עם אלן ולקס מהדינוזאורים.
  • אריאנה ריצ'רדס – לקס מרפי, נכדתו של האמונד ואחותו הגדולה של טים שנאלצת לברוח איתו ועם אלן. גיקית מחשבים אך מפחדת מדינוזאורים.
  • ויין נייט – דניס נדרי, מתכנן מערכות המחשב בפארק. נכלולי ורודף בצע. מנסה לגנוב עוברי דינוזאורים אך נטרף בידי דילופוזאורוס.
  • סמואל ל. ג'קסון – ריי ארנולד, מהנדס ראשי של הפארק. נטרף בידי הרפטורים לאחר שנע לעבר המחסן הראשי.
  • בוב פק – רוברט מולדון, הפקח של הפארק. ניסה לשמור על אלי אך נקלע למארב של רפטורים ונהרג.
  • בי. די. וונג – ד"ר הנרי וו, הגנטיקאי הראשי של הפארק וראש הצוות שמייצר דינוזאורים. נראה במעבדה לצד ביצים ודינוזאורים צעירים.
  • ג'רי מולן – ד"ר ג'רי הרדינג, וטרינר של הפארק הנראה ליד הטריצרטופס החולה.
  • קמרון תור – ד"ר לוויס דודג'סון, עובד אינגן לשעבר שבגד בהאמונד וניסה לגנוב עוברי דינוזאורים בעזרת נדרי. נראה לפני העלייה למטוס במפגש עם נדרי.
  • מיגל סנדובל – חואניטו רוסטנגו, בעל מכרה יתושים המעביר יתושים להאמונד. עו"ד גנרו ביקש ממנו לחפש את האמונד כדי שיביא את ד"ר גרנט ממונטנה.
  • וויט הרטפורד – ילד המתנדב במונטנה עם אלן גרנט ואלי ומעצבן את אלן.
  • ג'ופרי ק. בראון – שומר הנראה בתחילת הסרט ואחראי על כלובה של הרפטורית הגדולה אך הוא נטרף על ידה למרות המאמץ לשחררו.

הופעות קמע[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאורים ויצורים קדומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פארק היורה - יצורים פרהיסטוריים
מגזין אמפייר ציין את המפגש הראשון בברכיוזאורוס המשוחזר גנטית כאחד מרגעי הקסם בתולדות הקולנוע.

למרות שם הסרט, מרבית הדינוזאורים ושאר היצורים הקדומים המופיעים בו (חוץ מהברכיוזאורוס, הדילופוזאורוס והפרוצרטוזאורוס) לא היו קיימים עד לתור הקרטיקון:

  • טירנוזאורוס רקס – מופיעה נקבה אחת בשם "רקסי" במכלאה שלה עד שהחשמל מושבת והיא יוצאת ומחוללת הרס ברחבי הפארק. היא טורפת את עורך הדין ג'נרו וכמעט הורגת את בני החבורה שבורחים. בסוף הסרט היא טורפת את 2 הרפטורים במרכז המבקרים.
  • ולוצירפטור – מופיעים 3 רפטורים שעקב השבתת המערכות מצליחים לזנק מעל הגדרות שהפסיקו לחשמל. הם מגיעים למרכז האספקה הראשי, טורפים את אחד העובדים, את המהנדס ארנולד ואת הפקח רוברט מולדון שניסה להגן על אלי אשר נמלטת ברגע האחרון. לבסוף הרפטורים מצליחים להגיע למרכז המבקרים וכמעט טורפים את אלן, אלי, טים ולקס כשלבסוף מופיעה הטירנוזאורית, נלחמת איתם והורגת אותם.
  • ברכיוזאורוס – נראים מספר פרטים בכניסה לפארק בו ברכיוזאורוסים מלחכים עלים מהעצים בעומדם על רגליהם האחוריות. כאשר אלן, לקס וטים נמצאים על העץ מגיע לעברם ברכיוזאורוס המחפש עלים. לקס נלחצת ממנו אבל בהמשך נרגעת כשמתברר לה שהוא צמחוני.
  • טריצרטופס – נראית נקבה חולה שהורעלה מצמחים רעילים. אלי נשארת לעזור לה.
  • דילופוזאורוס – בתחילה החבורה מנסה לראות אותם אך הם מתחבאים בין השיחים. כאשר נדרי בורח עם העוברים מהאי הוא נתקע עם הרכב בבוץ, נאלץ לצאת ונפגש עם דילופוזאורוס בעל ציצה המתקרב לשחק איתו אך בהמשך הוא יורק עליו ארס, נכנס למכוניתו וטורף אותו.
  • גלימימוס – נראים עדרים של גלימימוסים הבורחים מפני הטירנוזאורוסית שטורפת אחד מהם. אלן, לקס וטים בורחים איתם אך מסתתים מאחורי גזע עץ כדי לא להירמס.
  • פרזאורולופוס – נראים כמה עדרים לצד הברכיוזאורוסים בסמוך למים.
  • אלמוזאורוס – נראה שלד במרכז המבקרים.
  • בריוניקס והררזאורוס – נראים במפה.
  • סטגוזאורוס, מטריאכאנטוזאורוס ופרוצרטוזאורוס – מוצגים כעוברים.
  • דיפלודוקוס, סמילודון ופלטאוזאורוס – נראים כצעצועים.
  • פטרנודון – נראה על בול.
  • איגואנודון – נראה על ציור קיר.
  • ברונטוזאורוס – מוזכר.

טעויות בסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הברכיוזאורוס הנראה בסרטים מבוסס בעצם על הג'ירפטיטאן, דינוזאור אחר ממשפחת הברכיוזאוריים. באותה תקופה, נחשבו השניים לבני אותו סוג.
  2. הוולוצירפטור מבוסס על הדיינוניכוס, קרובו ממשפחת הדרומאוזאוריים. הסיבה לכך שבזמן צילומי הסרט הדיינוניכוס נחשב למין בסוג ולוצירפטור, ולכן נקרא בסרט Velociraptor antirrhopus. בפועל הוולוצירפטור הרבה יותר קטן מהמופיע בסרט והיה פחות חכם מהמוצג בו. כמו כן, כיום יודעים שהוולוצירפטור היה מכוסה בנוצות.
  3. הדילופוזאורוס שהוצג בסרט היה בעל ציצית הדומה לזו של חרדון הצווארון ובעל יכולת יריקת ארס. מדובר בשחזור ספקולטיבי שכן לא נמצאו ראיות לציצית הנפתחת ויריקת הארס במאובנים. עם זאת ייתכן שכן היה בעל שיני ארס.
  4. הסרט טעה בכך שאמר כי כל הדינוזאורים הן נקבות, משום שכל עוברי החולייתנים מתחילים את חייהם כנקבות, שדורשים הורמון נוסף בשלב הנכון כדי לגרום להן להפוך לזכרים. זה לא נכון. עוברי החולייתנים, הם איברים בעלי התמיינות שיכול לגדול לתוך כל מערכות רבייה זכריות או נקביות. ביונקים, בשלב התפתחות מסוים כרומוזום Y מעורר עליה בטסטוסטרון, וגורם לעובר להתפתח לזכר. אצל ציפורים וזוחלים (ומן הסתם, דינוזאורים) לא נעשה שימוש בכרומוזומי Y בדרך זו. למעשה, נראה שהם משתמשים במערכה שנייה עם נקבות בעלי כרומוזום W וכרומוזום Z וזכרים בעלי שני כרומוזומי Z. בתרחיש שהוצג ב"פארק היורה", סביר להניח שכל הדינוזאורים בפארק היו זכרים תפקודיים או זכרים עקרים בעלי כרומוזום נוסף.

הבדלים לעומת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סצנת הרפטורית הגדולה שהגיעה לפארק וטרפה עובד לא הופיעה בספר. במקום זה מתואר עובד צעיר שנפצע ומת במרפאה בקוסטה ריקה.
  • בספר טים היה מבוגר מלקס והוא הבין במחשבים יותר ממנה. כמו כן אלן התלהב לשוחח איתו בניגוד לסרט בו הוא מסתייג מילדים.
  • בספר המונד מתואר כאיש קר ואנוכי ולבסוף נהרג מדינוזאורים טורפים. לעומתו ג'נרו מוצג כאחראי ומנסה לעזור לחבורה ולבסוף שורד. כמו כן מושמטת דמותו של אד רג'יס היחצ"ן.
  • בסרט הושמטה הבריחה של אלן והילדים דרך הנהר ולאורך כלוב הצירדקטילוסים. עם זאת נאמר בסרט שהסיור כולל מעבר ליד הנהר.
  • עדר הגלימימוסים הבורחים מהטירנוזאורוס היה במקור עדר הדרוזאורוסים. כמו כן הטריצרטופס החולה היה במקור סטגוזאורוס.
  • בספר ממשלת קוסטה ריקה הפציצה את האי וחיסלה את הדינוזאורים שחיו בו. בסרט זה לא קרה (עקב כך שכנראה ממשלת קוסטה ריקה הפכה את האי לשמורת טבע, בדומה לאיסלא סורנה), והטירנוזאורוסית הקרויה ״רקסי״ מהסרט שרדה ואף הופיעה בסרטים הרביעי והחמישי.

מסר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתמטיקאי איאן מלקולם טוען לאורך הסרט שלא ניתן לחזות את העתיד, שלא ניתן להבטיח בוודאות שהמבקרים בפארק יהיו בטוחים, וכי הגולם לא יקום על יוצרו. באחת הסצינות בסרט הוא מדגים את פירוש תורת הכאוס על ידי כך שהוא מטיל טיפת מים על ידה של החוקרת ושואל אותה לאן היא תתגלגל. אחד הציטוטים המפורסמים שלו הוא "החיים תמיד ימצאו דרך" בתגובה להכרזותיו של האמונד שהמדענים מצאו דרך לשלוט ברבייה של הדינוזאורים המשובטים. איאן טוען שהאסון שקורה בסרט מאשש את תורת הכאוס, אבל ליתר דיוק הוא מאשש את חוק מרפי: אם משהו יכול להשתבש הוא ישתבש.

ישנם עוד שני מסרים שהסרט מעביר. הראשון הוא הסכנה שבהתערבות האדם בתהליכים המתרחשים בטבע ובעיקר בתהליכי ההנדסה הגנטית. השני הוא שלאדם אסור להסתמך יותר מדי על הטכנולוגיה.

משחקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 יצא משחק ההרפתקאות "פארק היורה: המשחק", המבוסס על הסרט הראשון ובעיקר על הוטרינר ד"ר גרי הרדינג נוסף לדמויות חדשות אשר מתמודדות גם הן על חייהן ומנסות לברוח מ"פארק היורה". המשחק הגיע לישראל בסתיו 2012.

המשחק כולל 4 פרקים שימכרו בנפרד או בחבילה אחת גדולה, המתרחשים בחלקיו השונים של הפארק. בין האתגרים השונים במשחק אפשר למצוא: קרב בין טירנוזאורוס רקס לטריצרטופס, אקווריום עם טילוזאורוס קטלני, רכבת הרים עם הררזאורים ועוד. המשחק כולל נוסף לדינוזאורים מהסרטים גם יצורים חדשים כגון טילוזאורוס, הררזאורוס, טרודונים ועוד.

Jurassic Park: Operation Genesis[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Jurassic Park: Operation Genesis

בעקבות הצלחת הסרט, חברת Universal Interactive הוציאה משחק ל"פארק היורה" ששמו "Jurassic Park: Operation Genesis", בו בונים פארק דינוזאורים. בהתחלת המשחק המשתמש יכול לרכוש DNA של זנים שונים של דינוזאורים, לנהל את הפארק, לבנות בניינים והגנה ועוד. כמו כן קיימת אפשרות לצאת למסעות צילום דינוזאורים ולעצור עדרים של דינוזאורים שברחו מהפארק. המשחק מאפשר לצפות בדינוזאורים ב-3 ממדים שונים. המשחק יצא בגרסאות המחשב האישי, האקס בוקס והפלייסטיישן 2.

יש כ-23 משחקים נוספים המבוססים על הסרט.

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הסרט נוצר זיכיון בשם הסרט בתוכו יצאו סרטי ההמשך: "פארק היורה: העולם האבוד" (1997), "פארק היורה 3" (2001), "עולם היורה" (2015), "עולם היורה: נפילת הממלכה" (2018) ועולם היורה: עולם חדש (2022).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פארק היורה בוויקישיתוף