אלכסנדר גודונוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר גודונוב
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 28 בנובמבר 1949
יוז'נו-סחלינסק, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 במאי 1995 (בגיל 45)
וסט הוליווד, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Александр Борисович Годунов עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1974–1995 (כ־21 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג
פרסים והוקרה אמן מצטיין של רוסיה הסובייטית (1976) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר בוריסוביץ' גודונוברוסית: Александр Борисович Годунов; ‏29 בנובמבר 1949 - 18 במאי 1995) היה רקדן בלט ושחקן שעריקתו מברית המועצות גרמה לתקרית דיפלומטית בינה לבין ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גודונוב נולד באי סחלין. כאשר היה בן 3 הוריו התגרשו והוא עבר עם אמו לריגה. בריגה הוא למד ריקוד בבית הספר לרקדני בלט המקומי. גודונוב הצטרף לתיאטרון בולשוי ב-1971 ובמשך השנים הפך לרקדן ראשי. ב-23 באוגוסט 1979, בעת שהופיע עם התיאטרון בניו יורק, יצר גודונוב קשר עם הרשויות האמריקאיות וביקש מקלט מדיני. בתגובה להיעלמותו, ניסה הק.ג.ב. להטיס את אשתו, ליודמילה ולסובה, למוסקבה. מחלקת המדינה הצליחה לעצור את הטיסה לפני ההמראה, ובדקה אם ולסובה התכוונה לעזוב מרצונה. אחרי שלושה ימים, בהם התערבו גם הנשיא ג'ימי קרטר ושליט ברית המועצות ליאוניד ברז'נייב בפרשה, ניתן אישור המראה למטוס וולסובה שבה למשפחתה. במשך שנה ניסה גודונוב להשיב אותה אליו, אולם ללא הועיל. השניים, שכונו "רומיאו ויוליה של המלחמה הקרה", התגרשו לבסוף ב-1982.

גודונוב רקד בתיאטרון הבלט האמריקאי עד 1982, אז עזב בעקבות חילוקי דעות עם ידידו הוותיק ומנהל הלהקה, מיכאיל ברישניקוב. הוא הקים להקה משלו ויצא איתה לסיבוב הופעות קצר, ולאחר מכן עבר לשחק בסרטי קולנוע בהוליווד. תפקידו המפורסם ביותר הוא קארל, הטרוריסט האכזרי בסרט מת לחיות.

גודונוב ניהל מערכת יחסים ממושכת עם השחקנית ז'קלין ביסט, אשר הסתיימה ב-1988.

ב-1995, כשהיה בן 45, מת גודונוב בוסט הוליווד (אנ'), קליפורניה. הסברה היא כי מותו נגרם מאלכוהוליזם וסיבוכים של דלקת כבד. אפרו פוזר באוקיינוס השקט. על לוח זיכרון שהוצב לזכרו נכתב "עתידו נותר בעבר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]