אלנאת'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אל-נאת')
אל-נאת'
מיקומו של אל-נאת' בקבוצת שור
נתוני תצפית
קבוצת כוכבים שור
שמות נוספים β בשור, γ בעגלון
סוג ענק כחול
בהירות נראית 1.65
סיווג ספקטרלי B7 III
עלייה ישרה 05ʰ 26ᵐ 17.5ˢ מילי-שניות קשת בשנה
נטייה ‏27″ ‏36′ ‏28°‏+ מילי-שניות קשת בשנה
מאפיינים פיזיים
בהירות מוחלטת 1.37-
מרחק 5 ± 131 שנות אור
1.53±40.16 פארסק
רדיוס 6 רדיוסי שמש
מסה 4.5 מסות שמש
עוצמת הארה פי 300 מהשמש
טמפרטורה 13,600 K
מהירות סיבוב 58 קילומטר לשנייה
מהירות רדיאלית 9.2±2.5 קילומטר לשנייה
היסט 24.36±0.34 אלפיות של שניות קשת
מתכתיות −0.1 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אל-נאת'ערבית: النطح, "הנוגח") או β בשור (בטא בשור, מלעז: Beta Tauri) הוא הכוכב השני בבהירותו בקבוצת הכוכבים שור והוא אחד הכוכבים הבהירים בשמים. מיקומו של הכוכב הוא בקצה הקרן של השור ומכאן מקור שמו. מיקומו על הגבול עם קבוצת עגלון הביא לכך שבעבר הוא נכלל בקבוצת עגלון וקיבל את ציון באייר γ בעגלון, אך כיום שם זה אינו מקובל.

הכוכב נמצא כ-3 מעלות מערבית לנקודת הניגוד של מרכז שביל החלב, כלומר קרוב לנקודה המציינת את הכיוון ההפוך ממרכז הגלקסיה. מיקומו מעט מצפון למישור המילקה גורמת לכך שהוא מכוסה לעיתים על ידי הירח, אך בדרך כלל ניתן לצפות בכיסוי רק בחציו הדרומי של כדור הארץ ואף פעם לא מצפון לקו הרוחב 33°.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל-נאת' הוא ענק כחול, מטיפוס ספקטרלי B7 III, המאיר בעוצמה של פי 300 מעוצמת ההארה של השמש בתחום האור הנראה ופי 700 אם כוללים את הקרינה העל-סגולה הנפלטת ממנו. מסתו כ-4.5 מסות שמש והוא ככל הנראה יצא מן הסדרה הראשית לאחר שכילה את המימן שבליבתו וכעת הוא מתיך בליבתו הליום לפחמן ולחמצן בתהליך שמביא להתנפחותו והתקררותו, כך שהוא צפוי להפוך לענק כתום בתוך מספר מיליוני שנים.

ניתוח של ספקטרום הבליעה של אל-נאת' מראה על שכיחות גבוהה מהרגיל של מנגן ושל כספית ולעומת זאת מיעוט של מגנזיום וסידן. הסיבה לכך אינה ידועה בוודאות וייתכן שהתפלגות המתכות הלא שגרתית נובעת משקיעה של יסודות מסוימים אל תוך הכוכב תוך עליה של יסודות אחרים אל פני השטח כתוצאה משילוב של כבידה ושל לחץ קרינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלנאת' בוויקישיתוף