אצבעוני (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אצבעוני
Tom Thumb
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על מעשייה של האחים גרים
בימוי ג'ורג' פאל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ורג' פאל
תסריט לדיסלס פודור עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פרנק קלארק
שחקנים ראשיים ראס טמבלין
טרי תומאס
פיטר סלרס
מוזיקה דאגלס גמלי, קן ג'ונס
צילום ג'ורג' פרינאל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 4 בדצמבר 1958
משך הקרנה 98 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פנטזיה, סרט מוזיקלי, סרט ילדים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 909,000 דולר
הכנסות 3,250,000 דולר
פרסים פרס האוסקר לאפקטים מיוחדים (Tom Howard) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אצבעוניאנגלית: Tom Thumb) הוא סרט פנטזיה מוזיקלי אמריקאי משנת 1958 בבימויו של ג'ורג' פאל, עם ראס טמבלין, טרי תומאס ופיטר סלרס בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על אגדה של האחים גרים. בסרט יש קטעי אנימציה ואפקטים מיוחדים רבים. שני שירים נכתבו על ידי פגי לי ושלושה על ידי ג'ניס טור (מילים) ופרד ספילמן (מנגינה).

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונתן (ברנרד מיילס) הוא חוטב עצים למחייתו. באמצע העבודה ביער מגיעה פתאום לפניו מלכת היער היפהפייה (ג'ון ת'ורבורן) ומבקשת עליו לחמול על העץ שנותן משכן לצפורים ובתמורה היא תאפשר לו ולאשתו להגשים שלוש משאלות. ג'ונתן מסכים ומספר זאת לאשתו אנה (ג'סי מתיוס). בחוסר זהירות משאלתו הראשונה היא נקניקיה גדולה. אשתו כועסת עליו ומבקשת שהנקניקיה תתקע באפו. המשאלה השלישית היא לשחרר את הנקניקיה מאפו וכך איבדו את שלוש המשאלות.

ג'ונתן ואנה הם חשוכי ילדים ואנה מבקשת שיהיה להם בן אפילו אם גודלו כאגודל. בלילה נוקש על דלתם נער שגודלו כאגודל הוא מכנה אותם אבא ואמא ואנה קוראת לו טום. הם משכיבים אותו בחדר שהכינו לילד עם בובות רבות.

בבוקר טום קם ורוקד ושר עם הבובות. ג'ונתן לוקח את טום ליער. בדרך הם פוגשים את איבן (טרי תומאס) ואנטוני (פיטר סלרס), צמד שעוסק בנוכלות וגניבות. איבן מציע לג'ונתן כסף עבור קניית טום אך זה מסרב.

מצטרף אליהם ידיד המשפחה, וודי (אלן יאנג) שכעת קיבל משרה כחלילן שני בתזמורת הכפר. וודי מאוהב במלכת היער אבל ביישן ולא יודע כי רק נשיקת אהבה תהפוך אותה לבת תמותה.

וודי לוקח את טום ליריד בכפר, בו הם קונים נעליים חכמות שרוקדות לקול המוזיקה. טום משתעשע שם ולבסוף נתלה בבלון פורח ועולה למעלה.

באותו זמן נמצאים איבן ואנטוני במבצר של השליט ומנסים לשווא להגיע לשקי מטבעות הזהב של האוצר. לפתע מבחין איבן בבלון אליו קשור טום. הוא יורה במקלעת בבלון וטום נופל ומגיע אליהם. איבן משכנע את טום לרדת דרך הסורגים לשקי האוצר בעזרת חבל ולהעלות משם שק מטבעות שהם יחלקו ליתומים. טום יורד, קושר שק לחבל והם מעלים אותו עם השק, נותנים לו ומשחררים אותו ליד אזור ביצות כדי שייטבע. מלכת היער מצילה אותו מטביעה והוא חוזר בשקט לביתו אך המטבע מחליקה ממנו ונופלת לתוך עוגה רכה.

הגניבה מתגלית וחיילים מגיעים לתחקר את ג'ונתן ואנה. הם מכחישים כל קשר לגניבה ומכבדים את החיילים בעוגה. מטבע הזהב נופלת והמפקד מזהה אותה כשייכת לאוצר הגנוב. ג'ונתן ואנה נכלאים, נשפטים ונגזר עליהם עונש מלקות בפומבי.

וודי וטום מגיעים למקום בו שני הנוכלים מחלקים ביניהם את השלל. טום מבלבל אותם והם מתחילים לריב וכאשר הם מבחינים בטום הם רודפים אחריו. למאבק מצטרף גם וודי. טום מצליח להסתלק ומוצא מסתור באוזן של הסוס. הנוכלים עולים על הסוס ופותחים בדהרה לעבר הנמל כדי לברוח משם. טום, המבין את שפת הסוסים, לוחש לסוס ומכוון אותו למרכז הכפר. באותו הרגע בו מתכוננים להלקות את ג'ונתן ואנה, מתפרץ הסוס ונעצר במהירות. הנוכלים והשק נופלים והמטבעות מתפזרים לעיני הקהל.

הנוכלים נתפסים וההורים משתחררים. וודי נפגש עם מלכת היער ומנשק אותה באהבה ואז היא נהפכת לבת תמותה ולבסוף נערכת חתונתם כשטום רוקד על עוגת החתונה עם הבובה האצבעונית המקשטת את העוגה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ראס טמבלין תום אצבעוני
טרי תומאס איבן נוכל
פיטר סלרס אנתוני נוכל
ברנרד מיילס ג'ונתן האב
ג'סי מתיוס אנה האם
ג'ון ת'ורבורן מלכת היער פייה
אלן יאנג וודי מאהב של מלכת היער

השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Tom Thumb's Tune" - פגי לי (מילים ומנגינה).
  • "After All These Years" - ג'ניס טור (מילים), פרד ספילמן (מנגינה).
  • "Talented Shoes" - ג'ניס טור (מילים), פרד ספילמן (מנגינה).
  • "The Yawning Song" - קרמיט גול (מילים), פרד ספילמן (מנגינה).
  • "Are You a Dream" - פגי לי (מילים ומנגינה).

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]