אתמול, היום ומחר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אתמול, היום ומחר
Ieri, oggi, domani
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ויטוריו דה סיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קרלו פונטי, ג'וזף לוין עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אדוארדו דה פיליפו
אלברטו מורביה
צ'זארה זאוואטיני
בלה בילה
איזבלה קווארנטוני
עריכה אדריאנה נובלי
שחקנים ראשיים מרצ'לו מסטרויאני
סופיה לורן
מוזיקה ארמנדו טרובאיולי עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רוברטו ג'ררדי
מדינה איטליהאיטליה איטליה
חברה מפיצה Embassy Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 בדצמבר 1963
משך הקרנה 118 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 9,300,000 דולר
פרסים פרס אוסקר לסרט הבין-לאומי הטוב ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אתמול, היום ומחראיטלקית: Ieri, oggi, domani) הוא סרט קולנוע אנתולוגי איטלקי משנת 1963 בבימויו של ויטוריו דה סיקה, עם סופיה לורן ומרצ'לו מסטרויאני בתפקידים הראשיים. הסרט מורכב משלושה סרטים קצרים על זוגות בשלוש ערים באיטליה: נאפולי, מילאנו ורומא.

הסרטים הם: אדלינה מנאפולי (תסריט אדוארדו דה פיליפו), אנה ממילאנו (תסריט צ'זארה זאוואטיני ובלה בילה לפי רומן של אלברטו מורביה) ומארה מרומא (לפי תסריט של צ'זארה זאוואטיני).

הסרט זכה בפרס אוסקר לסרט הבין-לאומי הטוב ביותר.

מרצ'לו מסטרויאני זכה בפרס באפט"א לשחקן הזר הטוב ביותר בתפקיד ראשי.

קרלו פונטי זכה בפס דויד די דונטלו על ההפקה.

בישראל הופץ הסרט על ידי פריז ישראל סרטים בע"מ.[1]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדלינה מנאפולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדלינה (סופיה לורן) גרה עם משפחתה בשכונת עוני בנאפולי. היא מפרנסת את שבעת ילדיה ואת בעלה המובטל קרמין (מרצ'לו מסטרויאני) על ידי מכירה בלתי חוקית של סיגריות מוברחות. היא נתפסת ומוטל עליה קנס כבד.

כאשר אינה משלמת את הקנס מגיע פקיד עירייה לעקל את רהיטי דירתה אבל קרמין בעזרת שכניו סילק את כל הרהיטים לפני כן והפקח מבין שעליו להעביר את העניין לבית המשפט. עורך הדין שלה מבהיר כי אין אפשרות לאסרה עד שישה חדשים לאחר הלידה וכל פעם שמגיעים שוטרים היא שולפת את האישור הזה.

היא רוצה להתעבר שוב אבל קרמין תשוש כבר מטיפול בשבעה ילדים ומהרעש שהם עושים. הוא בורח לאמו אבל גם שם אינו יכול לישון בגלל רעש ממפעל סמוך. הוא אינו מסוגל לקיים יחסי אישות עם אדלינה והרופא אומר שהוא זקוק למנוחה.

אדלינה מיואשת כי היא עומדת להיכנס לבית הסוהר. ברגע של חולשה היא מבקשת מידידם פסקוואלה (אלדו ג'יופרה) לקיים אתה יחסים והוא מסכים אך ברגע האחרון היא מתעשתת, סוטרת לו ומוכנה ללכת לכלא.

כל השכונה מלווה אותה כשהיא נכנסת עם בתה הקטנה לכלא השמור לנשים עם ילדים. קרמין מארגן מגבית מטבעות לתשלום הקנס וכותב בקשת חנינה לנשיא איטליה. הבקשה מאושרת ואדלינה חוזרת לשכונה כגיבורה ומתקבלת לקול תשואות התושבים. בסוף מתאחדת המשפחה עם שבעת הילדים על המיטה הזוגית בדירה.

אנה ממילאנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנה (סופיה לורן) היא אשתו של תעשיין עשיר ממילאנו שנמצא רוב הזמן מחוץ לבית לרגל עסקיו. היא נוסעת במכונית הרולס-רויס היקרה שלה עם המאהב הנוכחי שלה, לורנצו (מרצ'לו מסטרויאני). היא מספרת לו כמה חייה הפנימיים ריקים וכי היא זקוקה לו. לורנצו מתרשם בתחילה שהיא אכן מאוהבת בו.

בשלב מסוים היא מציעה לו להתחלף בנהיגה. לורנצו מהסס אבל לבסוף מסכים. הנסיעה נמשכת אבל לפתע הוא רואה ילד מוכר פרחים על הכביש הוא סוטה כדי להימנע מפגיעה בו ומתנגש בטרקטור. החלק הקדמי של הרולס רויס נפגע.

כאן משתנה יחסה של אנה, הרולס רויס חשוב לה יותר מחיי הילד אותו ניסה לורנצו להציל. לורנצו מבין שהוא למעשה כלי בידיה של אנה הוא עוזב אותה, הולך לצד הכביש וקונה פרחים מהילד שהציל. אנה תופסת טרמפ אצל נהג מזדמן ומסתלקת משם.

מארה מרומא[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארה (סופיה לורן) היא זונת צמרת שמקבלת לקוחות עשירים בדירתה בפיאצה נאבונה ברומא. אחד מלקוחותיה הוא אוגוסטו (מרצ'לו מסטרויאני), בנו של תעשיין עשיר מבולוניה. מרפסת דירתה גובלת עם מרפסת בה מסתובב אומברטו (ג'אנו רידולפי), פרח כמורה שמתכונן לבחינת הסמכה לכמורה. הוא מתבונן כל הזמן במארה היפה והחטובה הלבושה בבגדים חושפניים. מתפתחת ביניהם שיחה ומארה מציגה את עצמה בתור מניקוריסטית שמקבלת לקוחות בביתה.

אומברטו מתגורר בבית סבו וסבתו (טינה פיקה). הסבתא יודעת היטב את מקצועה של מארה, מכנה אותה בשמות ושולחת אותה לגיהנום. מארה מכנה אותה "מכשפה זקנה". הסבתא אוסרת על אומברטו לדבר עם מארה אבל זה מצית עוד יותר את התלהבותו. הוא פושט את בגדי הכמורה, נפגש עם מארה ברחוב אך היא מודיעה לו שהם לא מתאימים.

הסבתא מגיעה למארה ומבקשת ממנה בבכי תמרורים שתשפיע על אומברטו לחזור ללימודים היות שהוא רוצה להתגייס ללגיון הזרים.

מארה מרחמת עליה ומבטיחה לעזור לה ביחד עם אוגוסטו לשכנע את אומברטו והיא נודרת שאם זה יצליח היא לא תקיים יחסים במשך שבוע.

השכנוע של אומברטו מצליח ומארה ואוגוסטו מתבוננים באומברטו שעולה לאוטבוס בפיאצה נבונה מלווה בסבתו.

כעת אוגוסטו המיוחם רוצה לקיים יחסים. מארה מדליקה נרות כדי לבטל את הנדר ומתחילה לעשות סטריפטיז לעיניו של אוגוסטו המיוחס והזועק מתשוקה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
מרצ'לו מסטרויאני קרמין/לורנצו/אוגוסטו
סופיה לורן אדלינה/אנה/מארה
אלדו ג'ופרה פסקוואלה חבר של אדלינה
ג'יאנו רידולפי אומברטו פרח כמורה
טינה פיקה סבתא של אומברטו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אתמול, היום ומחר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]