בונים בניין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בונים בניין
Building a Building
הכרזה הקולנועית של הסרט
הכרזה הקולנועית של הסרט
בימוי דייוויד הנד
הופק בידי וולט דיסני
מדבבים וולט דיסני, מרסלייט גארנר, פינטו קולביג
אנימטור ג'וני קאנון, לס קלארק, קלייד ג'רונימי, פרנצ'י דה טרמודן, בן שרפסטין, דיק לנדי, טום פאלמר[1]
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה וולט דיסני הפקות
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
הקרנת בכורה 7 בינואר 1933[2]
משך הקרנה 7 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קצר, סרט הנפשה, סרט לכל המשפחה, סרט מוזיקלי
דף הסרט ב־IMDb

בונים בנייןאנגלית: Building a Building) הוא סרט הנפשה קצר אמריקאי משנת 1933 שהופק על ידי וולט דיסני הפקות והופץ על ידי יונייטד ארטיסטס. רימייק לסרט "גורדי שחקים" של אוסוולד הארנב משנת 1928, הסרט מציג את מיקי מאוס עובד באתר בנייה תחת פיקוחו של פיט רגל-עץ בזמן שמיני מאוס מוכרת ארוחות צהריים בקופסאות לעובדים. הסרט בוים על ידי דייוויד הנד, תפקיד הבימוי הראשון שלו בדיסני,[3] וכולל את קולותיהם של וולט דיסני בתור מיקי, מרסלייט גארנר בתור מיני ופינטו קולביג בתור פיט.[1] זהו הסרט ה-51 בסדרת סרטי "מיקי מאוס" והראשון שיצא באותה השנה.[4]

הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לסרט המונפש הקצר הטוב ביותר בטקס פרסי אוסקר ה-6, אך הפסיד ל"שלושה חזירים קטנים", גם הוא של דיסני.[5] זאת הייתה הפעם השנייה שסרט של מיקי מאוס היה מועמד לאוסקר, לאחר הסרט "היתומים של מיקי".[6]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקי מתפעל מחפר קיטור באתר בנייה. מיני מגיעה עם עגלה הרתומה לפלוטו; ומוכרת ארוחות צהריים בקופסאות לעובדים.

לאחר שהוא משתמש בזרוע של המחפר כדי להחזיר למיני את כובעה (שהרוח העיפה והנחיתה על ידו), מיקי משליך בטעות לכלוך מהזרוע של המחפר היישר אל מנהל העבודה, פיט רגל-עץ (שרגל העץ שלו נמצאת ברגל שמאל ולא בימין), דבר אשר גורם לאחרון לכעוס ולצעוק. מיקי המבועת ממהר להעלות מטען של לבנים במריצה, ובינתיים, פיט מבחין במיני ומפלרטט איתה, למרות שהיא לא מעוניינת. מיקי, מוסח על ידי מיני, מפיל בטעות את הלבנים על פיט, שממש צועק בחרון אף ומגדף את מיקי.

לבסוף, מיקי עצמו נופל דרך השרטוט שפיט מחזיק. לפיט נמאס כבר ומתחיל לחנוק את מיקי, אבל בדיוק אז מגיעה שעת צהריים ומשרוקית הקיטור המואנשת קוראת להפסקת ארוחת צהריים. מיקי מתיישב לאכול כריך דג, אבל הוא נגנב על ידי פיט ומיני מציעה לתת לו קופסת ארוחת צהריים בחינם. בזמן שמיקי אוכל את ארוחת הצהריים, פיט חוטף את מיני מלמעלה עם מנוף.

מיקי רודף אחרי פיט ונאבק עימו גבוה בבניין. מיני תופסת מחבת מלאה במסמרות לוהטות ומפילה אותם לתוך מכנסיו של פיט. זה נותן לזוג העכברים מספיק זמן לברוח כשפיט שופך מים במכנסיו.

במהלך המרדף אחרי מיקי ומיני, נופל סדן על ראשו של פיט שמיד פוצח בירי מסמרות לעברם באמצעות פטיש אוויר ידני. אך הקערה התהפכה על פיה, כאשר הפטיש נופל לתוך מכנסיו ונצמד לרגל העץ שלו. מיקי ומיני נמלטים במורד המגלשה רכובים על מריצה, בעוד פיט נופל לתוך מערבל בטון ומפרק חלק גדול מהבניין בתהליך.

ברגע שהוא פוגע בקרקע, פיט מכריז למיקי שהוא מפוטר לפני שקורה נופלת על ראשו. מיני משתמשת בתכולת הפאי ומוסיפה את שמו של מיקי על עגלתה והשניים מתנשקים.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיוטר בורוביץ אמר שלסרט זה יש הנפשה טובה יותר, קווי עלילה חזקים יותר וצחקיקים טובים יותר מקודמיו.[7] מורה לאמנות הסטודיו, דון גרהם, לימד כיתה שבה התלמידים למדו על סרטי לייב אקשן והשוו אותם לסרטים מצוירים של דיסני. בשיעור, התלמידים השוו בין "אלמר הפיל" לבין סרט זה. התלמידים אמרו ש"בונים בניין" יותר טוב. היסטוריון ההנפשה מייקל ברייר לא הסכים עם החלטתם, אבל הוא אמר שלתלמידים אכן יש נקודה.[8]

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בונים בניין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Building a Building (אורכב 23.08.2012 בארכיון Wayback Machine) at The Encyclopedia of Animated Disney Shorts
  2. ^ Kaufman, J.B.; Gerstein, David (2018). Walt Disney's Mickey Mouse: The Ultimate History. Cologne: Taschen. ISBN 978-3-8365-5284-4.
  3. ^ Baloney and Maracroni and a Huckleberry Pie at 2719 Hyperion
  4. ^ Lenburg, Jeff (1999). The Encyclopedia of Animated Cartoons. Checkmark Books. pp. 108–109. ISBN 0-8160-3831-7. נבדק ב-6 ביוני 2020. {{cite book}}: (עזרה)
  5. ^ "1933 Oscars - Academy Awards - Winners and Nominees". Pop Culture Madness. אורכב מ-המקור ב-7 ביוני 2009. נבדק ב-6 בספטמבר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Building A Building". BCDB. 16 בנובמבר 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Piotr, Borowiec (1998). Animated short films: a critical index to theatrical cartoons. Rowman & Littlefield. p. 9. ISBN 9780810835030.
  8. ^ Barrier, Michael (2003). Hollywood Cartoons: American Animation in Its Golden Age. Oxford University Press US. p. 145. ISBN 9780198020790.