בלב אחד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"בלב אחד"
סינגל בביצוע חדוה עמרני בהשתתפות פלפל לבן
מתוך האלבום פסטיבל הזמר והפזמון 1978 / אשה
יצא לאור 1978
פורמט תקליטון
הוקלט 1978
שפה עברית
אורך 3:10
כתיבה חיים חפר
לחן דובי זלצר
הפקה דובי זלצר

בלב אחד (ידוע גם בשם "סלאם עליכום") הוא סינגל שהוקלט על ידי הזמרת הישראלית חדוה עמרני, יחד עם להקתה פלפל לבן. השיר יצא לאור ב-1978[1], על ידי חברת התקליטים CBS ישראל, במסגרת פסטיבל הזמר והפזמון 1978.[1] מאוחר יותר, נכלל גם באלבומה של עמרני, "אשה", שיצא לאור בשנת 1981.

רקע וכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב על ידי חיים חפר והולחן והופק על ידי דובי זלצר עבור ביצועה של חדוה עמרני בפסטיבל הזמר והפזמון 1978. השיר הגיע למקום השני בפסטיבל, והפסיד לשירו של יזהר כהן, "אבניבי", שזכה באירוויזיון 1978.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שבועיים (1978)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל -
רשת ג' 2
‏  מצעדי סוף שנה (1978)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל -
המצעד השנתי של גלי צה"ל 16

גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסתן של שרית חדד ונטע ברזילי[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בלב אחד (סלאם עליכום)"
שיר בביצוע שרית חדד ונטע ברזילי
מתוך האלבום צו השעה
יצא לאור 9 בספטמבר 2020
פורמט סטרימינגהורדה דיגיטלית
סוגה פופ
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 2:41
חברת תקליטים נענע דיסק
כתיבה חיים חפר עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן דובי זלצר עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה אורן עמנואל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ב-9 בספטמבר 2020 הוציאו הזמרות שרית חדד ונטע ברזילי גרסת כיסוי לשיר, במסגרת הפרויקט "צו השעה", לתמיכה בתעשיית המוזיקה הישראלית, שנפגעה בעקבות משבר הקורונה בישראל.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 באוגוסט 2020 הוכרז על פרויקט מוזיקלי בשם "צו השעה", בו יכללו כ-50 גרסאות כיסוי לשירים שונים מהזמר העברי, ואף נאמרו שמותיהם של חלק מהאמנים המשתתפים בו.[4][5] הפרויקט הופק על ידי "קרן נכט", בעקבות משבר הקורונה בישראל, שפגע בפרנסתם של מוזיקאים ישראלים, ולדברי יוזמיו, על מנת "לשמור על המוזיקה העברית כדי שנוכל לפתח אותה" ולקדם "חוק מוזיקה ישראלית".[6] ב-8 בספטמבר, יום לפני צאת החלק הראשון של הפרויקט, הוכרז על ביצוען של חדד וברזילי לשיר.

לגרסתן של חדד וברזילי נוספו מילים נוספות אשר נכתבו על ידי ברזילי עצמה, אורן עמנואל ואבשלום אריאל.[7]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

נדב מנוחין מוואלה! NEWS העניק ביקורת לאוסף "צו השעה", ואמר על ביצוען של חדד וברזילי כי הוא "החידוש המפתיע ביותר" בפרויקט, וכי השילוב ביניהם הוא "שילוב הזוי שחציו משעשע וחציו מוזר עד מופרך, וכולל מחווה עצמית מתבקשת ללהיט 'תלך כפרה עליי'".[8]

אתר פרוגי העניק לשיר ביקורת חיובית: "השילוב של השתים יוצר הרמוניה מדהימה וחווית שמיעה יוצאת דופן ומהטובות ביותר שחווינו. קולן הענק והסוחף של הדיוות שמגיעות משני עולמות שונים יוצר סאונד מיוחד שלא משאיר אותנו אדישים ומשאיר לנו טעם של עוד ולגמרי מוכיח לנו כמה הפסקול הישראלי הוא מיוחד על כל גווניו וסוגיו".[9]

גל אוחובסקי ממאקו ביקר את הפרויקט "צו השעה" וציין את ביצוען של חדד וברזילי כביצוע הטוב ביותר בפרויקט, באומרו: "'בלב אחד' הוא היציאה שהכי הצליחה. זה שיר פופ מושלם ופשוט, עם ליין הבס האהוב שמזמן דרש שימוש חוזר. בחירה הכי נכונה גם כי המלודיה הפשוטה והעממית מאפשרת במקביל לשיר אותה כמו שהיא, וגם לאלתר בקטנה בלי שזה ירגיז. הרעיון להעביר את להיט הקדם של חדוה עמרני דרך הקשקוש של נטע ברזילי הוא מעולה, ויכול היה בקלות להיות שיר הגמר שלה ב'כוכב הבא'".[10]

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שבועיים (2020)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל 2

השיר בספרי תווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יגאל טב-אל (עורך), בקצב ישראלי מנגן ושר: מיטב הלהיטים של גדולי היוצרים (חלק ב'), עמ' 80, זמר עם, 1993. (הספר בקטלוג ULI)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]