ברבי – הבובה שכבשה את העולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברבי – הבובה שכבשה את העולם
Tiny Shoulders: Rethinking Barbie
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי אנדראה בלוגרונד נווינס
הופק בידי אנדראה בלוגרונד נווינס, קריסטן קרוקר ריילי
תסריט אנדראה בלוגרונד נווינס
עריכה אזין סמרי
מוזיקה קרייג ריצ'י
צילום ג'פרי פרנקלין
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Rare Bird Films
חברה מפיצה הולו
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 27 באפריל 2018
ישראלישראל 4 במרץ 2019
משך הקרנה כ-92 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט תיעודי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברבי – הבובה שכבשה את העולםאנגלית: Tiny Shoulders: Rethinking Barbie, "כתפיים זעירות: לחשוב מחדש על ברבי") הוא סרט תיעודי אמריקאי, שמתאר את יצירתה, השפעתה התרבותית והאבולוציה במהלך עשרות שנים של בובת הפלסטיק ברבי שמיוצרת על ידי חברת מאטל[1]. הסרט בוים, נכתב והופק על ידי אנדראה בלוגרונד נווינס, יחד עם הפקתה של קריסטן קרוקר ריילי. חברת ההפקה של הסרט היא Rare Bird Films.

הקרנת הבכורה של הסרט הייתה בפסטיבל הסרטים טרייבקה ב-25 באפריל 2018, כאשר יומיים לאחר מכן, ב-27 באפריל, הסרט עלה לשירות הסטרימינג הולו. בישראל הסרט שודר לראשונה ב-4 במרץ 2019 בערוץ HOT8[2]. אורך הסרט הוא כ-92 דקות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתאר את המשבר בו נקלעו בשנים האחרונות בובת הפלסטיק ברבי וחברת מאטל שמייצרת אותה, לאחר שבמשך עשורים הבובה הייתה לאחד הסמלים האמריקאים הידועים והמצליחים בעולם. המשבר העיקרי הוא שהבובה ברבי, שהיא סמל מוגזם לאידיאל יופי בלתי סביר, כבר לא נרכשת על ידי ילדות במילניום החדש. הסרט מלווה גם את "פרויקט דון", פרויקט בו משנים את מידות הגוף של ברבי.

ברבי מתוארת בסרט כיצירה מורכבת, מצד אחד הכוונות מאחוריה היו טובות, אך מצד שני היא נהייתה בובה שמסמלת סמל קפיטליסטי שמעודד צריכה והפרעות אכילה וייצוג יופי ותרבות צר. בסרט מציגים אביזרים ובובות ברבי ידועות מכל השנים, והוא כולל ראיונות עם גלוריה סטיינם, רוקסן גיי, פגי אורנשטיין, מקורבים למאטל, היסטוריונים תרבותיים ואחרים.

משתתפות מרכזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלוש משתתפות מרכזיות שמתראיינות בסרט הן:

הפקה והפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-27 ביולי 2017 הוכרז על הפקת הסרט על ידי Television Critics Association. בהכרזה נודע שהסרט יופץ בשירות הסטרימינג הולו בשנת 2018, ושהוא בפיתוחה של אנדראה בלוגרונד נווינס וחברת ההפקה שלה Rare Bird Films. עוד נודע שהסרט יופק גם על ידי קריסטן קרוקר ריילי ושהוא יכלול ראיונות עם גלוריה סטיינם, רוקסן גיי ופגי אורנשטיין[3][4].

נווינס שיתפה שהרעיון להפיק את הסרט הגיע אליה לאחר שחברתה שעובדת במאטל אמרה לה "כמה היא מתרגשת ללכת לעבודה בכל יום כי היא הייתה עם חבורה של נשים חזקות ומעיינות, והתלבטה מי ברבי צריכה להיות עבור הדור הבא". ריילי שיתפה שלא היה קל לצלם את משרדי החברה, וש"נדרשו תשעה חודשים של משא ומתן" על מנת "להעביר את המצלמות העצמאיות שלנו דרך דלתות מרכז העיצוב"[5].

ב-5 באפריל 2018 הופץ קדימון הסרט[6], כאשר הקרנת הבכורה שלו הייתה בפסטיבל הסרטים טרייבקה ב-25 באפריל[7][8]. יומיים לאחר ההקרנה בפסטיבל, ב-27 באפריל, הסרט עלה לשירות הסטרימינג. ב-9 במאי פורסם שנרכשו זכויות גלובליות להפצת הסרט על ידי אנטרטיינמנט ואן[9]. ב-4 במרץ 2019 הסרט שודר בישראל בערוץ HOT8, לקראת ציון יום ה-60 לבובה.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות מצד המבקרים. באתר "Rotten Tomatoes" הסרט מחזיק בציון אישור של 81% עם דירוג ממוצע של 7.2/10 על סמך 16 ביקורות. בקונצנזוס הביקורתי של האתר נרשם: "הרהור מתחשב על סטנדרטים של יופי ופמיניזם, [הסרט] חורג מעבר לתצפיות פלסטיות כדי ליצור בחינה אחידה של תפקידה של ברבי בתרבות הרחבה יותר"[10].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]