ג'מירוקוואי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח, חזרה שלא לצורך על מידע.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח, חזרה שלא לצורך על מידע.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
ג'אמירוקוואי
ג'יי קיי, סולן ג'מירוקוואי בהופעה
ג'יי קיי, סולן ג'מירוקוואי בהופעה
מקום הקמה לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות אנגליה, הממלכה המאוחדת
תקופת הפעילות מ-1992
סוגה אסיד ג'אז, רוק, פופ, מוזיקה אלקטרונית
חברת תקליטים Sony Music Entertainment אסיד ג'אז
http://www.jamiroquai.com/
פרופיל ב-IMDb
חברים
ג'ייסון קיי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'מירוקוואיאנגלית: Jamiroquai) היא להקת ג'אז פאנק, אסיד ג'אז ורוק ג'אז בריטית. הלהקה נחשבת למובילה בסצנת האסיד ג'אז הלונדונית בתחילת שנות התשעים, לצד להקות נוספות כגון אינקוגניטו, רביעיית ג'יימס טיילור, ה-ברנד ניו האוויס, גליאנו וקורדרוי.[1][2] בהמשך פנתה הלהקה לכיוונים נוספים כרוק, פופ ומוזיקה אלקטרונית.

במהלך השנים מכרה ג'מירוקוואי למעלה מ-25 מיליון אלבומים.[3][4]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמת הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם ג'מירוקוואי הוא הלחם של המילים ג'אם, ושמו של השבט האינדיאני, האירוקוי (Iroquois). חברי הלהקה המקוריים, מקימיה והיוצרים של האלבום הראשון שלה היו ג'יי קיי (שירה), טובי סמית' (קלידים), סטיוארט זנדר (גיטרה בס) ניק ואן-גלדר (תופים) וויליאם ביוקנן (דידג'רידו). מאוחר יותר, הרכב הלהקה השתנה מספר פעמים, אך הסולן, כותב השירים העיקרי ומקים הלהקה ג'ייסון "ג'יי" קיי נותר בה. חבר ותיק אחר בלהקה הוא המתופף דריק מקנזי שהצטרף ללהקה בשנת 1994 ועדיין פעיל בה. במשך השנים ניסה הסולן ג׳יי קיי להציג את ג'אמירוקוואי כלהקה, אך התבלטותו ביחס לאחרים, הסגנון שאימץ לעצמו והדרך שבה הציג את הלהקה לקהל, הביאו לכך שתשומת הלב של אמצעי התקשורת הייתה נתונה אליו כמעט באופן בלעדי. ג'מירוקוואי היו בתחילה אחד ההרכבים החשובים בתנועת האסיד-ג'אז, שהתבססה בלונדון בתחילת שנות התשעים של המאה ה-20, יחד עם רביעיית ג'יימס טיילור, הברנד ניו הביז, גאליאנו וקורדיורוי. בהמשך התפתחה הלהקה לכיוונים מוזיקליים אחרים, כגון פופ, רוק ואלקטרוניקה. ג'מירוקוואי מכרו יותר מ-25 מיליון אלבומים ברחבי העולם וזכו בפרס גראמי בשנת 1997.[5][3]

התבססות והצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסינגל הראשון של ג'מירוקוואי, "When You Gonna Learn" ("מתי תלמד"), יצא לאור ב-1992 בלייבל "אסיד ג'אז". בעקבות הצלחתו חתם קיי על חוזה הקלטות עבור שמונה אלבומים עם "סוני BMG מוזיקה ובידור". האלבום הראשון בחברת סוני, Emergency on Planet Earth (מצב חירום על פני כדור הארץ) יצא ב-1993. אלבום זו לווה על ידי האלבום The Return of the Space Cowboy ("שובו של קאובוי החלל"), שיצא ב-1994. הסינגל Space Cowboy ("קאובוי חלל") זכה לתשומת לב במצעדים ובמועדונים.

בעוד שבבריטניה ובמערב אירופה זכתה ג'מירוקוואי לפופולריות גוברת, בארצות הברית ובשווקים נוספים היא נותרה אלמונית למדי. הפריצה הבינלאומית של הלהקה הגיעה עם צאתו של האלבום השלישי, Travelling Without Moving ("לטייל מבלי לנוע"), ב-1996, שנקבע בספר השיאים של גינס כאלבום הפאנק (Funk) הנמכר ביותר בכל הזמנים[6]; האלבום הוליד שני להיטים גדולים, Virtual Insanity ("אי שפיות וירטואלית") ו־Cosmic Girl ("נערה קוסמית"). ההצלחה של Virtual Insanity נעוצה בחלקה בקליפ שבוים על ידי ג'ונתן גלייזר, שכלל את תנועות הריקוד של קיי יחד עם צילומים מאתגרים-פיזית. בטקס פרסי הווידאו קליפים של MTV זכה הקליפ בארבעה פרסים - הקליפ הטוב ביותר, הפעלולים המיוחדים הטובים ביותר, הסינמטוגרפיה הטובה ביותר וקליפ הפריצה. אחרי ההצלחה הזאת זומנה הלהקה לבצע את שיר הנושא מהסרט גודזילה מ-1998.

אלבומה הרביעי של הלהקה Synkronized ("מסונכרן") יצא לאור ב-1999. האלבום סימן נקודת מפנה בסגנונה המוזיקלי של הלהקה, כשלצד האסיד ג'אז וההשפעות האתניות מאלבומיה הקודמים, ניכרו באלבום גם מאפיינים של מוזיקת פאנק ודיסקו, תוצאה של העניין הגובר שהביע ג'יי קיי בסגנונות אלו. עד להוצאת אלבומם החמישי, A Funk Odyssey ("אודיסיאת פאנק") ב-2001, סגנונה של הלהקה השתנה באופן כה דרסטי, עד שמבקרים מסוימים העידו שהלהקה איבדה את "הצליל של ג'מירוקוואי". עם עזיבתם של יותר ויותר מחברי הלהקה המקוריים, בהם וואליס ביוקנן והדיג'רידו שלו, הפכה ג'מירוקוואי ללהקה מאוד שונה מזו של 1992. למרות השינויים, הסינגל הראשון מהאלבום החמישי, Little L ("אות L קטנה"), הגיע למקום הראשון במצעדים רבים ברחבי העולם.

ב-2003 ג'מירוקוואי ליקטה וערכה אלבום מיקס עבור סדרת Late Night Tales ("מעשיות שעת לילה מאוחרת") של תקליטי אזולי. בחירת השירים מעידה על השפעות הפאנק, סול והדיסקו של הלהקה. האלבום כלל שירים של האחיות פוינטר, הקומודורס, ג'וני "האמונד" סמית' וג'וני "גיטרה" ווטסון.

ב-2 במאי 2018 הופיעה הלהקה בישראל בלייב פארק בראשון לציון.[7]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Emergency on Planet Earth - 1993
  • The Return of the Space Cowboy - 1994
  • 1996 - Travelling Without Moving
  • Synkronized - 1999
  • 2001 - A Funk Odyssey
  • 2005 - Dynamite
  • 2006 - High Times: Singles 1992-2006
  • 2010 - Rock Dust Light Star
  • 2017 - Automaton

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'מירוקוואי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]