ג'נטלמן במוסקבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'נטלמן במוסקבה
מידע כללי
מאת אמור טאוולס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 2016 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-1-4104-4324-3
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'נטלמן במוסקבהאנגלית: A Gentleman in Moscow) הוא רומן משנת 2016 מאת אמור טאוולס.[1]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיבור הוא הרוזן הבדיוני אלכסנדר איליץ' רוסטוב, שנולד בעיר סנקט פטרבורג, רוסיה, ב-24 באוקטובר 1889. הוא גדל באחוזת משפחת רוסטוב "אידלצ'ה" בניז'ני נובגורוד. הסנדק של רוסטוב היה חברו של אביו בחיל הפרשים, הדוכס הגדול דמידוב. כשהוריו של הרוזן מתו מכולרה תוך שעות אחד אחרי השני בשנת 1900, הדוכס הגדול דמידוב הפך לאפוטרופוס של הילד בן ה-11. דמידוב יעץ לו להיות חזק עבור אחותו ילנה, כי "...מצוקה מתקיימת בצורות רבות, ואם אדם אינו שולט בנסיבותיו, הרי שהוא חייב להיות נשלט על ידם." האחים רוסטוב הם אריסטוקרטים, עורכים ביקורים חברתיים באחוזות סמוכות באמצעות טרויקה רתומה לסוס או מזחלת. בצעירותו, הרוזן נשלח אל מחוץ למדינה על ידי סבתו. עם שובו הביתה מפריז לאחר המהפכה הבולשביקית של 1917, נעצר הרוזן וכאן מתחיל קו העלילה. כל אחד מפרקי הספר נקבע על פי מבנה כרונולוגי של הכפלה לאחר חצייה. הפרק הראשון הוא יום לאחר מעצרו של הרוזן, השני הוא יומיים לאחר מכן והפרקים הבאים מתרחשים חמישה ימים, עשרה ימים, שלושה שבועות, שישה שבועות, שלושה חודשים, שישה חודשים, שנה, שנתיים, ארבע שנים, שמונה שנים ושש עשרה שנים לאחר תחילת העלילה. בשלב זה, המבנה מתהפך, כאשר הזמן בין הפרקים הולך ומצטמצם בחצי עד ליום האחרון.

השראה ועלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאולס קיבל את השראתו לכתיבת הרומן מחוויית שהותו במלונות יוקרה, במיוחד במלון בז'נבה, שווייץ, שבו חלק מהאורחים היו תושבי קבע. הוא שילב את הרעיון של מלונות יוקרה עם הידע שלו על המסורת ההיסטורית ארוכת השנים של מעצרי בית ברוסיה.

המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרוזן מואשם כטפיל חברתי בפני בית דין בולשביקי, מתוך ציפייה שיימצא אשם ויוצא להורג בירייה. הוא לא מתחרט ומסרב ברהיטות להתוודות. בגלל שיר מהפכני המיוחס לו, שבגינו כמה מבכירי הבולשביקים רואים בו אחד מגיבורי המאבק במשטר הצארי, נחסך מהרוזן גזר דין מוות. במקום זאת, הוא נשלח למעצר בית לכל החיים במעונו הנוכחי: מלון מטרופול במרכז מוסקבה.

המלון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שומר צבאי מלווה את הרוזן בחזרה למלון מטרופול, שם הוא מצווה לפנות את הסוויטה המפוארת שלו ולעבור למגורי המשרתים הצפוף בקומה השישית. ככל שעובר הזמן, הרוזן מטפח מעגל חברתי של חברים מנעוריו וכן דיירים נבחרים, צוות ולקוחות המלון ומסעדותיו. אלה כוללים חתול עם עין אחת, תופרת, שף רוסי, מארח צרפתי ולהטוטן קרקס לשעבר, משוררת, שחקנית, ארכיטקט מובטל, מנצח תזמורת, נסיך, קולונל לשעבר של הצבא האדום ועוזר מחנה של גנרל אמריקאי.

בשל נסיבותיו המצומצמות וחירותו המוגבלת, יש לרוזן זמן להתבוננות עצמית. הוא איש שיחה מבריק, דן בקלות בנושאים מגוונים כמו אבולוציה, פילוסופיה, אימפרסיוניזם, סופרים ושירה רוסית, אוכל, החברה הרוסית של אחרי המהפכה ותרומותיה של רוסיה לעולם.

היכרות מוקדמת שלו במלון היא עם נינה קוליקובה בת התשע, בתו של ביורוקרט אוקראיני אלמן, המוקסמת מהנסיך.

סופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1938, הגעה בלתי צפויה משנה את נסיבות הרוזן. נינה קוליקובה, כיום אישה נשואה, מבקרת את הרוזן. היא מודה שבעלה ליאו נעצר ונידון לחמש שנות עבודת כפייה על ידי הגולאג. נינה מחליטה ללכת בעקבות בעלה למחנה סבוסטלאג שבקולימה (אנ'), אזור נידח בברית המועצות התחום מהים הסיבירי המזרחי והאוקיינוס הארקטי. היא מתחננת בפני הרוזן לקבל משמורת זמנית על בתה הצעירה סופיה, בזמן שהיא מסדרת שהילדה תצטרף אליה לסיביר כדי להיות ליד אביה. זו הפעם האחרונה שהרוזן רואה את נינה, אז בגיל 49 הוא הופך לאביה הפונדקאי של סופיה.

סופיה היא ילדה שקטה ואינטליגנטית מאוד. הפוטנציאל שלה בא לידי ביטוי במשחקי מחבואים כנערה צעירה וניווט מהיר במלון על מנת להפתיע את אביה. מאוחר יותר, סופיה לוקחת שיעורי פסנתר. היא מפתיעה את הרוזן בניגון נוקטורן של שופן (אופוס 9, מספר 2, בדו מז'ור) לאחר מספר שיעורים בלבד. ברור גם למורה לפסנתר וגם לרוזן שסופיה היא ילדת פלא מוזיקלית.

תצפיות על החיים בברית המועצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוויותיו של הרוזן עם הכוחות השונים של המהפכה, המדינה הסובייטית ואורחים זרים מספקים הזדמנויות להרהור על רגעים היסטוריים שונים במהלך המלחמה הקרה. דעותיו של הרוזן מושפעות במיוחד מהחוויה של חבר ילדות שלו לאחר שהתבקש לצנזר את אחד ממכתביו של צ'כוב, שמגיע לשיאו לצד האומנות של סופיה בשיאו של הספר.

אוכל ושתייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיוון שאירועים רבים של הספר המתרחשים באחת ממסעדות המטרופול, האינטראקציות של הרוזן עם דמויות אחרות מתרכזות לעיתים קרובות סביב בחירת מזון ומשקאות. יינות צרפתיים ועולמיים רבים מוזכרים בספר. יין משאטונפ דה פאפ מהווה מפתח מיוחד לקו העלילה.

עיבוד טלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'נטלמן במוסקבה (סדרת טלוויזיה)

באוגוסט 2017 דווח שסדרה מוגבלת המבוססת על הספר נמצאת בפיתוח אצל חברת Entertainment One. באפריל 2018 הוכרז כי קנת בראנה יככב בתור הרוזן רוסטוב בסדרת הטלוויזיה, וכי טום הארפר יביים אותה. באוגוסט 2022 הוכרז כי יואן מקגרגור החליף את בראנה בתפקיד הרוזן רוסטוב, וכי הסדרה תופץ בשירות הסטרימינג Paramount+ וברשת Showtime.[2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]