גארי ביוסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גארי ביוסי
Gary Busey
לידה 29 ביוני 1944 (בן 79)
בייטאון, טקסס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה William Gary Busey עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1968 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת המדינה בפיטסבורג
  • Coffeyville Community College
  • Robert E. Lee High School
  • Nathan Hale High School עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'ייק ביוסי עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
https://www.garybusey.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גארי ביוסי, 2007

ויליאם גארי ביוסיאנגלית: William Gary Busey; נולד ב-29 ביוני 1944) הוא שחקן קולנוע אמריקאי מועמד פרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר ופרס גלובוס הזהב לשנת 1978 על תפקידו בתור באדי הולי בסרט "סיפורו של באדי הולי".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוסי נולד בבייטאון שבטקסס לאם אירית סיידי וירג'יניה ולאב אמריקאי דלמר לויד ביוסי. ביוסי גדל באוקלהומה החל להתעניין לראשונה במשחק כאשר למד באוניברסיטת פיטסבורג, לאחר מכן עבר ללמוד באוניברסיטת אוקלהומה ולא סיים בהצלחה יתרה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוסי התעסק במוזיקה לתקופה קצרה והיה מתופף עבור מספר להקות, עבד בין היתר עם ליאון ראסל . היה שותף בלהקת "קארפ" שהוציאה אלבום אחד. ביוסי התחיל את קריירת המשחק שלו בטלוויזיה ובמספר הפקות קולנוע קטנות כשהבולטת הייתה סרט הביכורים של מייקל צ'ימינו "חזיז ורעם", שם שיחק לצידם של קלינט איסטווד וג'ף ברידג'ס. התגלה לראשונה בדרמה המוזיקלית "כוכב נולד" משנת 1976, ברברה סטרייסנד שכיכבה והפיקה את הסרט התרשמה מכישוריו ונתנה לו את תפקיד בובי ריצ'י המנהל של זמר הרוק המצליח ג'ון האוורד (קריס קריסטופרסון). בשנת 1978 שידרג ביוסי את מעמדו כשגילם את דמותו הביוגרפיות של הזמר פורץ הדרך באדי הולי בדרמה הביוגרפית "סיפורו של באדי הולי". ההופעה המשובחת הקנתה לביוסי מספר פרסי מבקרים ואת פרס באפט"א לשחקן הצעיר המבטיח ביותר, האקדמיה לא התעלמה והעמידה אותו לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר ולפרס גלובוס הזהב. באותה שנה מוצלחת שיחק גם בסרט הגלישה הקלאסי של ג'ון מיליוס "יום רביעי הגדול". לאחר שנעלם למספר שנים, חזר ביוסי לתודעה ב-1987 במותחן הפעולה "נשק קטלני" בתפקיד מר ג'ושוע יד ימינו של ברון הסמים "הגנרל" פיטר מק'ליסטר.

במהלך שנות ה-90 שיחק ביוסי במספר רב של סרטי פעולה, מהופעותיו הבולטות היו בתור קריל מפקד הספינה המושחת בסרט הפעולה "מצור ימי", סוכן האפ.בי. איי אנג'לו פאפס שותפו של ג'וני יוטה (קיאנו ריבס) במותחן "נקודת פריצה", פיטר קייס הסוכן המיוחד של מחלק הסמים בסרט האימה הבדיוני "הטורף 2" וקפטן צ'ורץ' מפקד היחידה של חייל העלית המיושן טוד (קורט ראסל) בסרט הפעולה העתידני "חייל קטלני".

ביוסי הופיע בשני מותחנים בולטים "הפירמה" של סידני לומט בו גילם את החוקר הפרטי אדי לומקס ו"כביש אבוד" של דייוויד לינץ' בתור ביל אביו של המכונאי פיט דייטון (בלת'זר גטי). השתתף בעיבוד ההוליוודי הקומי של טרי גיליאם לרומן "פחד ותיעוב בלאס וגאס" בדמות שוטר המקוף שעוצר את ראול דיוק (ג'וני דפ). ב-2006 שיחק רופא יהודי-אמריקאי בסרט הפעולה הטורקי הגזעני מעורר המחלוקת "עמק הזאבים: עיראק". בשנת 2014 שיחק בקומדיה "משתוללת" בכיכובה של סלינה גומז.

בשנת 2014 השתתף ביוסי בעונה ה-14 של תכנית המציאות הבריטית "האח הגדול VIP" שם זכה במקום הראשון.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1968 נישא לשחקנית ג'ודי הלקנברג; נולד להם בן, השחקן ג'ייק ביוסי ב-1971. השניים התגרשו ב-1990, לאחר 22 שנות נישואין.

בשנת 1993 נולדה בתו השנייה, אלקטרה ביוסי, צלמת במקצועה, ממערכת יחסים שניהל עם השחקנית טרייסי האצ'ינסון. ב-1996, ביוסי נישא בשנית לשחקנית טיאני וורדן עד שהתגרשו ב-2001.

בנו השלישי של ביוסי, לוק, נולד בפברואר 2010 כשהוא בן 66, מחברתו השחקנית סטפני סמפסון, הצעירה ממנו בשלושים שנה. כשהיה בן 11 חודשים, אובחן בנו עם מחלת קווסאקי.

מוות קליני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1988 עבר תאונת אופנוע קשה ללא קסדה, בה כתוצאה מהפגיעה, שבר את הגולגולת. ביוסי תיאר חוויית סף מוות[1] אופיינית אשר שינתה את אופן חייו לאחר ממנה. כחלק מהחוויה מתאר יציאה מהגוף וחוויות רוחניות אחרות כולל פגישה עם ישויות ומלאכים. לאחר החוויה הפך ביוסי לנוצרי אדוק ופעיל למען מודעוּת והבנה.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גארי ביוסי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]