גביע "יד לעשרה"

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גביע "יד לעשרה"
ענף כדורגל
תאריך ייסוד 1949
תאריך פירוק 1951
מדינות משתתפות ישראלישראל ישראל
הכי הרבה זכיות מכבי תל אביב (1)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פסל לזכרו של נתן פנץ, אחד מעשרת הנופלים וכוכב כדורגל בתקופת היישוב

גביע "יד לעשרה" היה טורניר כדורגל ישראלי של קבוצות מרכז מכבי לזכרם של עשרת כדורגלני מכבי תל אביב שנפלו במלחמת העצמאות: שמשון רוזי (על שמו של שמשון, נקראה קבוצת הכדורגל שמשון תל אביב), נתן פנץ, חיים גולדשטיין, אברהם גלברד, אריה שרוני, מאיר מנדלסון, יוסף ישראלי, שלמה ציטרין, ברוך פויר ואריה גיסין. התחרות הייתה מפעל להנצחתם של הנופלים.
הטורניר התקיים פעמיים:

הגביע שהוענק לזוכים נתרם על ידי משפחתם של החללים (שקיבלו אותו בתרומה ממשפחת עולים מווינה) למכבי תל אביב כדי שתקיים טורניר לזכרם של החללים. על הגביע חרוטים דיוקנאות של עשרת הנופלים. בשנת 2001, אחיו של אריה גיסין ז"ל, דוד, יצר קשר עם אנשי מכבי תל אביב, וביקש מהם את הגביע כדי לשפצו ולשחזרו. לאחר שעשה זאת התקיים טקס ביולי 2008 במוזיאון מכבי שבכפר המכביה שם הוצב הגביע. הטקס נערך בנוכחותם של כדורגלני מכבי תל אביב בני דור תש"ח, משה מישאלוף, יובל שפונגין (שחקני מכבי באותה העת) ויו"ר המועדון דאז, אביב בושינסקי, שאף הצהיר כי מועדון הכדורגל יקיים שוב את הטורניר[4], אך נכון להיום, היוזמה טרם יצאה לפועל.

בענפי ספורט אחרים, שחייה וכדורמים בין השאר[5], טורניר בשם זה המשיך להתקיים עוד כמה שנים עד להסדרת הסכסוכים בין הסיעות והקמתם של איגודים מסודרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]