דן דינר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דן דינר
Dan Diner
לידה 20 במאי 1946 (בן 77)
מינכן, אזורי הכיבוש בגרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת גתה בפרנקפורט עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט גלעד מרגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דן דינר (נולד ב-20 במאי 1946, מינכן) הוא היסטוריון, פרופסור אמריטוס בחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים. דינר עמד בראש מכון שמעון דובנוב להיסטוריה ולתרבות יהודית[1], וכיהן גם כפרופסור להיסטוריה באוניברסיטת לייפציג וכחבר מן המניין באקדמיה הסקסונית למדעים בלייפציג (אנ').

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינר נולד להורים ניצולי שואה במחנה עקורים במינכן. בשנת 1949 עלה עם הוריו לישראל. בשנת 1954 שבה המשפחה לגרמניה המערבית. הוא סיים את לימודיו התיכוניים בבית ספר טכני ועבר הכשרה מקצועית במכניקה עדינה. לאחר מכן השלים את תעודת הבגרות. דינר למד באוניברסיטת יוהאן וולפגנג גתה בפרנקפורט. ב-1973 השלים שם לימודי הדוקטורט במשפט בין-לאומי פומבי וב-1980 השלים את תזת ההביליטציה (תואר אקדמי גבוה באוניברסיטאות אירופיות). בין השנים 1980 ל-1985 שימש כפרופסור להיסטוריה ערבית מודרנית באוניברסיטת אודנסה בדנמרק. ב-1985 מונה לפרופסור להיסטוריה לא-אירופית באוניברסיטת אסן שבגרמניה. משנת 1988 שימש גם כפרופסור להיסטוריה אירופית באוניברסיטת תל אביב, ושם התמנה למנהל המכון להיסטוריה גרמנית בין השנים 1994 ל-1999.

בשנת 1999 מונה דינר למנהל מכון שמעון דובנוב להיסטוריה ולתרבות יהודית ולפרופסור להיסטוריה באוניברסיטת לייפציג. החל מ-2001 הוא מכהן גם כפרופסור להיסטוריה אירופית באוניברסיטה העברית וכחבר במרכז קבנר להיסטוריה גרמנית.

בשנת 2006 זכה דינר בפרס ארנסט בלוך ובשנת 2007 בפרס קפלביו (Capalbio). בשנת הלימודים 2004/2005 שהה במכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטת פרינסטון. הוא שימש כמרצה אורח במגוון אוניברסיטאות בעולם ומכהן במגוון ועדות מדעיות. ב-2013 זכה דינר בפרס לייפציג למדע.

עבודתו האקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבודתו קישר דינר בין מסורות ההיסטוריה האירופית, ההיסטוריה של המזרח התיכון והיסטוריה יהודית - תוך שימת דגש על הצמתים שבין אלה. הוא חתר בשיטתיות לחצות הבחנות תרבותיות, זאת על ידי בחינת נקודת המבט הפריפריאלית - הן מבחינה מרחבית והן מבחינה משמעותה האפיסטמית. עבודותיו מתמקדות בסוגיות מתודולוגיות בדבר הקשר בין היסטוריה לזיכרון, בייחוד בנוגע לנציונאל-סוציאליזם. במסגרת עבודתו האקדמית טבע את המונח האפיסטמי "שבר התרבותי".

מחקריו הנוכחיים עוסקים בשני נושאים מרכזיים: המשגה מחדש של ההיסטוריה היהודית בתקופה המודרנית וחשיבותה של ההיסטוריה היהודית כברומטר של תהפוכות המודרנה. מחקר זה נערך במכון שמעון דובנוב בלייפציג ומתבטא בניהול הפרויקט המחקרי "מסורות אירופאיות - אנציקלופדיה של תרבויות יהודיות" במסגרת אוניברסיטת לייפציג. דינר חיבר וערך ספרים רבים אשר תורגמו לשפות רבות ביניהן אנגלית, ערבית, טורקית, פולנית וצ'כית.

ספריו בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דן דינר, שבר זמן. לזכור את המאה העשרים, עם עובד ומרכז קבנר להיסטוריה גרמנית, 2009
  • דן דינר, זמנים אפלים, מאגנס, 2022

מבחר מספריו בשפות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Dan Diner, Zeitenschwelle. Gegenwartsfragen an die Geschichte, München, 2010
  • Dan Diner, Beyond the conceivable. Studies on Germany, Nazism and the Holocaust, Berkeley, 2000
  • Dan Diner, Zivilisationsbruch: Denken nach Auschwitz, Frankfurt, 1988

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דן דינר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]