הכוחות המזוינים של האיטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכוחות המזוינים של האיטי

הכוחות המזוינים של האיטיצרפתית: Forces Armées d'Haïti, בקיצור: FAd'H), מורכבים מצבא האיטי, חיל הים של האיטי, חיל האוויר של האיטי, משמר החופים של האיטי, סוכנות הביון הלאומית (ANI) וכמה כוחות משטרה (משטרת פורט-או-פרינס). הצבא תמיד היה הזרוע הדומיננטית כשהאחרים הזרועות האחרים תמכו בו בעיקר. שמו של צבא האיטי שונה מ-Garde d'Haiti ל-Forces Armées d'Haïti—FAd'H בשנת 1958 במהלך שלטונו של פרנסואה דובליה. לאחר שנים של התערבות צבאית בפוליטיקה, כולל עשרות הפיכות צבאיות, פירקה האיטי את צבאה ב-1995.[1]

ב-17 בנובמבר 2017, הכוחות המזוינים גויסו מחדש על ידי הנשיא ז'ובנל מואיז. הנשיא השעה את הצווים הביצועיים הקודמים של הנשיא דאז, ז'אן-ברטראן אריסטיד, אשר השעה ופיזר את הכוחות המזוינים ב-6 בדצמבר 1995.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאגלס DC-3 מחיל האוויר האיטי באוקטובר 1969.

פירוק הצבא ב-1995[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנים של התערבות צבאית בפוליטיקה, כולל עשרות הפיכות צבאיות, האיטי פירקה את צבאה ב-1995. האספה הלאומית של האיטי יצרה כוח אכיפת חוק אזרחי חדש, עם המשטרה הלאומית של האיטי החמושה בכבדות, ומשמר החופים של האיטי, בסיוע ארצות הברית והאו"ם. עם זאת, עד היום לא היה תיקון חוקתי רשמי לביטול הצבא. משלחת הייצוב של האו"ם בהאיטי (MINUSTAH) הוסמכה להשלים את פירוק הנשק והפירוק של כל המיליציות שנותרו.

מכיוון שאין לה צבא משלה, האיטי מסתמכת במידה רבה על כוחות שמירת השלום של האו"ם. הכוח הרב לאומי היה אחראי לדיכוי המהומות ולהכנות לבחירות דמוקרטיות. לפני הגעת כוחות האו"ם, כוח רב-צדדי שהורכב מחיילים מקנדה, צ'ילה, צרפת וארצות הברית סייע לייצב את המדינה בהנהגתו הזמנית של הנשיא בוניפאסי אלכסנדר.

להאיטי אין איומים חיצוניים ממשיים. משך זמן רב היחסים בין האיטי לרפובליקה הדומיניקנית מתוחים, אך הגבול הנוכחי קבוע מאז 1936.

המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפורמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2017 פרסמה ממשלת האיטי כי היא מקימה את הצבא מחדש. על פי ההודעה, הממשלה ביקשה לגייס כ-500 גברים ונשים, בין הגילאים 18–25, שעברו את בחינות התיכון. תפקידו של הצבא יהיה לסייע בהתמודדות בעתות אסון טבע ולפטרל בגבולות האיטי.[2]

ציוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצבא וחיל האוויר היו הזרועות המאובזרות יותר של הכוחות המזוינים, כאשר חיל הים היה הכי פחות מצויד לאורך השנים ועד לפירוק הצבא ב-1994.

כלי טיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים ממטוסי חיל האוויר של האיטי נתרמו כיד שנייה מארצות הברית וצרפת.

לאחר גיוס מחדש של חיל האוויר של האיטי על ידי הנשיא, חיל האוויר ההאיטי ירכוש כלי טיס צבאיים מרוסיה, סין, ברזיל וישראל ב-2020 כחלק מתוכנית ציוד מחדש כוללת.

ספינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי הימי של האיטי היה קיים בתחילת המאה ה-20 והוכרע על ידי הצי של ארצות הברית בתחילת המאה ה-20.

הספינות (בעיקר סיירות) מהצי שהיה קיים בשנות ה-80 נמסרו למשמר החופים של האיטי בעקבות פירוק הצבא.

כוחות נוכחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשטרה הלאומית של האיטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קצין SWAT מהאיטי עם חייל מארינס אמריקאי

על המשטרה הלאומית של האיטי מוטלת המשימה של אכיפת חוק ואבטחה להאיטי.[3] הכוח מורכב מהשירותים הכלליים והמנהליים, המשטרה המנהלית, המשטרה המשפטית, צוות ה-SWAT ויחידת ההגנה הנשיאותית. במשטרה יש גם מספר יחידות חצי-צבאיות להגנה.

משטרת האיטי משתמשת בכלי הנשק הבאים:

משמר החופים של האיטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמר החופים של האיטי אחראי על פעולות אכיפת חוק, אבטחה וחיפוש והצלה. הוא מחזיק בסיסים בפורט-או-פרנס, קאפ-האיסיין וז'אקמל. לכוח יש כיום 19 כלי שיט. משמר החופים מהווה חלק מהמשטרה הלאומית של האיטי.

כוח אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נכון לשנת 2022 משרתים בצבא כ-1,200 חיילים כאשר הכוונה היא להגדיר את הכמות ל-5,000
  • במשטרה הלאומית משרתים 16,000 אנשים (2022)[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Haiti a step closer to having army again". USA Today. 16 בספטמבר 2013. נבדק ב-29 בינואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Haiti to reform army after 20 years without". BBC. נבדק ב-12 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Archived copy". אורכב מ-המקור ב-2010-01-17. נבדק ב-2010-01-17. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Haiti, The World Factbook, ‏2022-09-07