הכוכב של אנדרה וטאטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכוכב של אנדרה וטאטי
La Stella di Andra e Tati
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על אנדרה וטטיאנה בוצ'י
בימוי אלסנדרו בלי, רוזלבה ויטלאו
תסריט רוזלבה ויטלאו, ולנטינה מצולה, אלסנדרה ויולה
עריכה טיזיאנה פרנטה, אנריקו פאולנטוניו
מדבבים ראו כאן
מדבבים בעברית ראו כאן
מוזיקה מישל אמדורי
מדינה איטליהאיטליה איטליה
חברת הפקה Rai Fiction
Larcadarte
משרד החינוך, האוניברסיטה והמחקר האיטלקי
הקרנת בכורה איטליהאיטליה 13 באפריל 2018
ישראלישראל 1 במאי 2019
משך הקרנה כ-28 דקות
שפת הסרט איטלקית (הסרט דובב לשפות נוספות, ביניהן עברית)
סוגה סרט שואה, סרט מונפש, סרט ילדים, סרט דרמה, סרט היסטורי
דף הסרט ב־IMDb

הכוכב של אנדרה וטאטיאיטלקית: La Stella di Andra e Tati) הוא סרט שואה מונפש איטלקי לילדים, מסוגת דרמה היסטורית, שמספר את סיפורן של האחיות אנדרה וטטיאנה בוצ'י, אחיות יהודיות-איטלקיות שגורשו לאושוויץ כשהיו בנות 4 ו-6. הסרט בוים על ידי אלסנדרו בלי ורוזלבה ויטלאו, כאשר האחרונה כתבה את תסריט הסרט בשיתוף ולנטינה מצולה ואלסנדרה ויולה. הסרט הופק על ידי Rai Fiction ו-Larcadarte בשיתוף משרד החינוך, האוניברסיטה והמחקר האיטלקי[1].

הקרנת הבכורה של הסרט התרחשה בפסטיבל Cartoons on the Bay ב-13 באפריל 2018, לצד תערוכה המוקדשת לשמונים שנה לחוקי הגזע באיטליה. בישראל הסרט שודר לראשונה בדיבוב לעברית ב-1 במאי 2019 בערוץ כאן חינוכית לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, כאשר יום לפני, ב-30 באפריל, פורסם בערוץ היוטיוב של הערוץ[2]. אורך הסרט הוא כ-28 דקות, ושפת המקור שלו היא איטלקית.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עוקב אחר סיפורן האמיתי של אנדרה וטטיאנה בוצ'י, אחיות יהודיות-איטלקיות בנות 4 ו-6 שבמהלך מלחמת העולם השנייה מופרדות באלימות מאימן, דודתן וסבתן ונשלחו אל אושוויץ יחד עם בן דודן הצעיר סרג'יו. בסרט ניתן לראות כיצד האחיות שרדו את מחנה ההשמדה, בזכות תושיה ובזכות אהדת המשגיחה הגרמנייה שמונתה לפקח על הילדים האסירים. לאחר שהמלחמה נגמרת, האחיות הועברו אל פראג ומשם לאנגליה, כאשר בסופו של דבר הן התאחדו באיטליה עם הוריהן שגם שרדו את המלחמה. הסיפור של האחיות מסופר באמצעות סיפור מסגרת דמיוני של ביקור תלמידי בית ספר 75 שנה לאחר מכן באותו מחנה, כאשר אחד מהם הוא קרלו שמציק לאחד הילדים ומתייחס בזלזול לשואה. בסיום הסרט האחיות משתתפות בסיפור המסגרת של הסרט שצולם בלייב אקשן.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיבוב העברי של הסרט בוים על ידי תמי ברק ואפרת קרצמן, והופק על ידי עדי וולוצקי.

שם הדמות מדבב/ת באיטלקית מדבב/ת בעברית
אנדראה "אנדרה" בוצ'י אלסנדרה קנבאלה (ילדה)
לורטה גוג'י (מבוגרת)
עמרי שני (ילדה)
אורלי קטן (מבוגרת)
טטיאנה "טאטי" בוצ'י ביאטריס ראימו (ילדה)
לודוביקה מודוניו (מבוגרת)
איה שני (ילדה)
נורית בנאי קורן (מבוגרת)
מירה בוצ'י לאורה מוראנטה תמי ברק
מורה ולנטינה גריסטינה הדר שחף-מעיין
ג'יזל קיארה גריסטינה טליה ברקאי
ג'ובאני בוצ'י לאו גולוטה[3] גדי לוי
בולקובה אנטונלה פטרונה שירלי לילו
סרג'יו עידו רבי
קרלו נדב ירושלמי
ג'וליוס גיא רייפמן
סבתא דינה דורון
ג'ייקוב יובל חופי
דוקטור יהויכין פרידלנדר
אמא של קרלו דקלה הדר
תלמיד 1 אסף בליקוב
תלמיד 2 רום קלטר
ילד אור יגן
חייל גלעד קלטר
אישה נטע שפיגלמן
גבר ניר רון

בנוסף דיבבו בדיבוב העברי לורן סביר, מייה קדוש, ספיר דרמון וערן מור.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2017 הוכרז בפסטיבל Cartoons on the Bay שיופק סרט זה לציון שמונים שנה לחוקי הגזע באיטליה[4], כאשר זהו סרט ההנפשה האירופאי הראשון על השואה. הסרט בוים על ידי אלסנדרו בלי ורוזלבה ויטלאו, כאשר האחרונה כתבה את תסריט הסרט בשיתוף ולנטינה מצולה ואלסנדרה ויולה, שהיא נצר למשפחה יהודית שנספתה באושוויץ. כמו כן הוא הופק על ידי Rai Fiction ו-Larcadarte בשיתוף משרד החינוך, האוניברסיטה והמחקר האיטלקי. ההיסטוריון מרצ'לו פזטי, הנחשב כאחד החוקרים המובילים של השואה וחוקי הגזע באיטליה, שימש כמשגיח היסטורי של הסרט על מנת למנוע חריגות היסטוריות.

ויולה וויטלאו סיפרו שהן חשבו זמן רב אם סרט הנפשה על השואה הוא רעיון טוב, ושחלק מרכזי בעבודת ההכנה היה למצוא סיפור נכון לעלילה, אותו חיפשו באמצעות ראיונות, סרטים, מסמכים היסטוריים ותמונות. על פי הבנות, האתגר העיקרי בהפקת הסרט היה "להשתמש בטכניקה המגוונת כדי ליצור מחדש את אווירת מחנה הריכוז ולהביע כאב, צער, אכזבה ופחד". קהל היעד של הסרט הוא ילדים בני 9–12, ומטרתו להציג לילדים את השואה בצורה שנותנת תקווה מבלי למחוק את האסונות. בסיפור המסגרת של הסרט מופיעות האחיות אנדרה וטטיאנה בוצ'י, שעל סיפורן הוא מבוסס. תחילה הן סירבו להשתתף, אך לאחר זמן שכנוע רב הן הסכימו. האחיות לקחו גם חלק פעיל בהפקת הסרט, והן עקבו אחרי כל שלבי התסריט ואישרו את הגרפיקה[5].

ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה שהתרחש בשנת 2018, הוכרז שהסרט יוקרן בפסטיבל Cartoons on the Bay באפריל 2018, לצד תערוכה המוקדשת לשמונים שנה לחוקי הגזע באיטליה[6]. ב-13 באפריל 2018 הסרט הוקרן בפסטיבל, כאשר האחיות נכחו בו בשורה הראשונה. טטיאנה בוצ'י אמרה על הסרט "לספר הרפתקה עצובה שנמשכה יותר משנתיים בפחות מחצי שעה זה לא קל, אבל נעשתה עבודה יוצאת דופן ויפה מאוד"[7]. מאז בכורת הסרט הוא הופץ ברחבי העולם, כאשר בישראל הוא שודר לראשונה בדיבוב לעברית ב-1 במאי 2019 בערוץ כאן חינוכית לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, כאשר יום לפני, ב-30 באפריל, פורסם בערוץ היוטיוב של הערוץ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פדריקה רקוליה, La stella di Andra e Tati, il 13 aprile in anteprima nazionale, באתר Si24,‏ 12 באפריל 2018
  2. ^ אפי טריגר, הכוכב של אנדרה וטאטי, באתר פופ טארטס
  3. ^ מורגן ק. בארקו, Leo Gullotta/ Da Sandra Milo a Maria De Filippi, le donne dell’attore (Che fuori tempo che fa), באתר IlSussidiario.net,‏ 7 במאי 2018
  4. ^ רוברטו דייוויד פפיני, Bebe Vio eroina a fumetti a Cartoons on the Bay, באתר QN Quotidiano Nazionale,‏ 9 באפריל 2017
  5. ^ מאיה נחום שחל, יוצרות הסרט "הכוכב של אנדרה וטאטי": "חיפשנו הפי אנד לשואה", באתר כלכליסט, 2 במאי 2019
  6. ^ צוות המערכת, La stella di Andra e Tati, la storia vera delle sorelle Alessandra e Tatiana Bucci, באתר Movietele.it,‏ 27 בינואר 2018
  7. ^ Lacrime a Torino per La stella di Andra e Tati, באתר Adnkronos,‏ 13 באפריל 2018