המלכה כריסטינה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המלכה כריסטינה
Queen Christina
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי רובן ממוליאן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ולטר ונגר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט זאלקה פירטל
עריכה בלאנש סוואל עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים גרטה גרבו
ג'ון גילברט (אנ')
מוזיקה הרברט סטוטארט עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ויליאם דניאלס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 בדצמבר 1933
משך הקרנה 97 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט ביוגרפי, סרט רומנטי, סרט דרמה, סרט להט"בי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,114,000 דולר
הכנסות 2,887,285 דולר
הכנסות באתר מוג'ו queenchristina
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המלכה כריסטינהאנגלית: Queen Christina) הוא סרט ביוגרפי אמריקאי משנת 1933 בבימויו של רובן ממוליאן, עם גרטה גרבו וג'ון גילברט (אנ') בתפקידים הראשיים. זה הסרט הרביעי והאחרון בו הופיעו ביחד, הוא מת שנתיים לאחר מכן.

הסרט עוסק בכריסטינה, מלכת שוודיה שוויתרה על כתרה, מפרוטסטנטית לקתולית ועזבה את שוודיה. הסיבות האמיתיות לצעדיה הקיצוניים האלה לא התבררו די צרכן אבל הסרט מספק סיבה הוליוודית מתאימה - היא מאסה במנהיגים תאבי המלחמה, התאהבה באציל ספרדי קתולי והחליטה לוותר על כתרה ולצאת איתו לספרד.

בסרט יש שתי סצנות מפורסמות ובלתי נשכחות של גרבו:

  • כשהיא מורידה את כתר המלוכה מעל ראשה.
  • כשהיא מתבוננת בספינה על הים בפנים קפואות לאחר שאהובה הספרדי נהרג.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1632, המלך השוודי גוסטב השני אדולף, מלך שוודיה נופל בקרב במלחמת שלושים השנה. בתו היחידה כריסטינה בת השש, מוכרזת כמלכה (בעצם כמלך). היא נכנסה לפרלמנט, מטפסת על כיסא המלך ונושאת נאום קצר לנציגי העם בפרלמנט.

1647, כריסטינה היא עלמה צעירה ונאה בת 21. היא מתעניינת בתרבות וספרים, שואפת לשלום ומתעבת את כל המנהיגים תאבי מלחמה. היא מוקפת ביועצים שלוחשים לאזנה. ראש הממשלה (הקנצלר) הוא אקסל אוקסנסטירנה (לואיס סטון) והמנהיג החזק הוא שר האוצר מגנוס (איאן קיית) והמצביא המהולל אהוב העם ועתיר הניצחונות, קרל גוסטב (רג'ינלד אוון).

העם סוגד למנצח קרל גוסטב. הקנצלר מפציר במלכה שתינשא לו ותקים יורש לממלכה אבל היא מסרבת. גם הרוזן מגנוס רוצה לשאת אותה אבל אותו היא מתעבת ודוחה.

האדם הקרוב לה ביותר ואיש סודה הוא המשרת האישי שלה, אגה (צ'ארלס אוברי סמית'). היא יוצאת אתו לבושה בבגדי גבר בדרך הם פוגשים בעגלה של ספרדים ששקעה בשלג והיא עוזרת להם להיחץ. בעגלה נמצא הרוזן אנטוניו (ג'ון גילברט) (אנ') בראש משלחת ממלך ספרד למלכת שוודיה. כריסטינה עוזרת להם לחלץ את העגלה התקופה ואחר כך הם נפגיש בפונדק סמוך. אנטוניו משוחח בידידות עם ה"עלם" הצעיר וכאשר בעל הפונדק אומר שאין לו חדרים ומציע שיחלוק את החדר הגדול עם "הצעיר" מהססת כריסטינה ולבסוף מסכימה.

רק לאחר שהם מתחילים להתפשט לפני השינה מגלה אנטוניו שמדובר באישה צעירה ויפה. הוא מתאהב בה מיד והם מבלים במקום יומיים כאשר הוא לא יודע שהמדובר בכריסטינה.

כריטינה חוזרת לארמון המלוכה ורק לאחר שאנטוניו מתקבל כראש המשלחת הוא מזהה אותה להפתעתו הרבה. כריסטינה ממשיכה את היחסים עם אנטוניו למרות התנגדות הקנצלר, הפרלמנט ובעיקר לורד מגנוס ששולח את אנשיו להתסיס את העם.

מתארגנת הפגנה גדולה של אנשים מוסתים שרוצים לפרוץ לארמון. כריסטינה נותנת להם להיכנס אך לאחר שהם רואים אותה הם נרתעים ונסוגים. על כריסטינה להחליט אם להמשיך עם אנטוניו או לוותר על המלוכה. היא מחליטה לוותר על כתרה ובטקס מרגש היא מסירה בעצמה את הכתר מראה ומעבירה את המלוכה לבן דודה קרל גוסטב.

היא מתכוונת לעזוב את שוודיה ביחד עם אנטוניו. הם קובעים להיפגש על ספינה בנמל. בינתיים אנטוניו שנעלב מפעולותיו של מגנוס מציע דו-קרב בסיף שבסופו הוא נפצע קשות ומובל גוסס לספינה. כריסטינה מחבקת אותו אך הוא מת בזרועותיה. כריסטינה פוקדת להשיט את הספינה, הולכת לחרטום ומתבוננת בפנים קפואים בים ובעתידה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
גרטה גרבו המלכה כריסטינה מלכת שוודיה
ג'ון גילברט (אנ') אנטוניו אציל ספרדי
איאן קיית הרוזן מגנוס לורד של האוצר
לואיס סטון אקסל אוקסנסטירנה קנצלר של שוודיה
צ'ארלס אוברי סמית' אגה המשרת של כריסטינה
רג'ינלד אוון קרל גוסטב בן דוד של כריסטינה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המלכה כריסטינה בוויקישיתוף