הסן הגדולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסן הגדולה
Groß-Hessen
דגל
הסן רבתי (כתום בהיר) בתוך האזור המנוהל על ידי ארצות הברית בגרמניה שלאחר מלחמת העולם השנייה (כתום חיוור).
ממשל
משטר משטר צבאי
שפה נפוצה גרמנית
עיר בירה ויסבאדן
גאוגרפיה
יבשת אירופה
היסטוריה
הקמה מלחמת העולם השנייה
תאריך 1945
פירוק הקמת הסן
תאריך 1946
ישות קודמת המדינה העממית הסן
פרובינציית הסן
פרובינציית נסאו
ישות יורשת הסןהסן הסן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסן הגדולהגרמנית: Groß-Hessen) היה השם הזמני שניתן לחלק מהשטח הגרמני שנוצר על ידי הממשל הצבאי האמריקאי בסוף מלחמת העולם השנייה. המדינה הוקמה על ידי מועצת השליטה של בעלות הברית ב-19 בספטמבר 1945[1] והפכה למדינת הסן המודרנית בגרמניה ב-1 בדצמבר 1946.[2]

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסן רבתי נוצרה מחלקים משתי מדינות גרמניות שפורקו לאחר מלחמת העולם השנייה:

המחוז שנותר של הסן הריינית (Rheinhessen, בירה: מיינץ) והחלק המערבי של פרובינציית נסאו (המכיל את וסטרוואלד, חלק מרכס טאונוס ושפך נהר לאן אל הריין) הפכו לחלק מאזור הכיבוש הצרפתי. בסופו של דבר חלק מהמדינה המודרנית של ריינלנד-פפאלץ. ההפרדה של הסן הריינית מהסן רבתי גרמה למיינץ לאבד את ששת המחוזות שלה ששכנו ממזרח לנהר הריין, אף על פי שהם נקראים עד היום כחלק ממיינץ - כמו מיינץ-קסטל, כיום מחוז של ויסבאדן.

כמו כן התרחשו מספר שינויים טריטוריאליים קטנים יותר. המובלעת של באד וימפפן, שהייתה שייכת בעבר למחוז שטארקנבורג, הפכה לחלק מווירטמברג-באדן בניהול אמריקאי. חלק קטן מהמחוז הפרוסי של הסן, המכיל את העיירה שמלקלדן, נותר באזור הסובייטי והפך לחלק ממדינת תורינגיה.

טריטוריה חדשה זו נקראה הסן מכיוון שרוב השטח שהרכיב אותה היה שייך בעבר למדינות יורשות של רוזנות הסן, שחולקה ב-1567.

הבירה ההסיאנית החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שהכרזה מס' 2 של מועצת השליטה של בעלות הברית הכריזה על השטח שיכלול את הסן רבתי, לא צוינה בירה. ארבע ערים נחשבו מועמדות לבירה החדשה:

  • פרנקפורט, העיר הקיסרית לשעבר (סופחה לפרוסיה ב-1866, ראה העיר החופשית פרנקפורט), הייתה ללא ספק העיר הגדולה ביותר באזור החדש. בהתחשב בתפקידה כמקום לבחירות קיסריות בתקופת האימפריה הרומית הקדושה וכמושב המועצה הפדרלית של הקונפדרציה הגרמנית (ראה האספה הלאומית של פרנקפורט), פרנקפורט נחשבה למועמדת אידיאלית לבירה לאומית עתידית של גרמניה המערבית בשל חלוקתה של ברלין. עם זאת, פרנקפורט דחתה את מעמדה כבירת הסן מכיוון שרק 90 שנה קודם לכן הפכה לחלק משטח ההסיאני, ותושביה חשבו שהעיר אינה יכולה להזדהות מספיק עם האזור החדש. סיבה נוספת לחוסר התאמתה של פרנקפורט כבירת מדינה הייתה העובדה שרוב העיר נהרסה בהפצצות בעלות הברית במהלך המלחמה.
  • דרמשטאדט, בירת הסן לשעבר, נחשבה גם היא לא מתאימה בשל נזקי המלחמה שלה.
  • קאסל, בירת המחוז הפרוסי של הסן נחשבה לא מתאימה, לא רק בשל נזקי המלחמה שלה אלא גם בשל מיקומה הפריפריאלי בצפון המאוכלס בדלילות יחסית של המדינה החדשה.
  • ויסבאדן, בירת המחוז הפרוסי של נסאו, ספגה נזק קל יחסית מהמלחמה. זאת, בשילוב עם מיקומה בתוך אזור המטרופולין ריין-מיין והעובדה שהוא כבר היה מושב אזורי של הממשל הצבאי האמריקאי, הפכו את ויסבאדן לבחירה הטובה ביותר.

ב-12 באוקטובר 1945, הוכרזה ההנחיה הארגונית הראשונה להסן הגדולה (Organisationsverfügung Nr. 1). נקודה מספר אחת בהוראה זו קבעה שהבירה האזרחית של הסן רבתי תהיה ויסבאדן, החל מהצהריים באותו יום.[3]

מינהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לביסוסה של ויסבאדן כבירת הסן החדשה, ב-12 באוקטובר 1945 מונה המורה קרל גיילר כנשיא המדינה. גיילר החליף את הפוליטיקאי מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה לודוויג ברגסטרסר, שכיהן כנשיא המדינה בפועל במשך חודש אחד בלבד ונשאר בתפקיד עד שיורש יורש ייבחר באופן דמוקרטי.

ב-22 בנובמבר 1945, הונהגה החוקה של הסן רבתי (Staatsgrundgesetz des Staates Groß-Hessen).[4] חוקה זו הוחלפה ב-1 בדצמבר 1946 עם הקמת מדינת הסן המודרנית.[2] ביום הקמת הסן, נערכו הבחירות הראשונות לפרלמנט המדינה, שהובילו למינוי כריסטיאן שטוק ב-20 בדצמבר לנשיא המדינה שנבחר באופן דמוקרטי של הסן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסן הגדולה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Allied Control Council Proclamation No.2" (בגרמנית). 19 בספטמבר 1945. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 "Constitution of the state of Hesse" (בגרמנית). 1 בדצמבר 1946. אורכב מ-המקור ב-17 במאי 2018. נבדק ב-1 ביולי 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Möller, Klaus Peter (1996). Die Konstituierung des Landes "Groß-Hessen" vor 50 Jahren. Volume 6 of Hessischen Schriften zum Föderalismus und Landesparlamentarismus (בגרמנית). Wiesbaden. ISBN 3-923150-12-1.
  4. ^ "Constitution of Greater Hesse" (בגרמנית). 22 בנובמבר 1945. אורכב מ-המקור ב-17 במאי 2018. נבדק ב-1 ביולי 2007. {{cite web}}: (עזרה)