הקרן הממלכתית לסרטי קולנוע של הפדרציה הרוסית

הקרן הממלכתית לסרטי קולנוע של הפדרציה הרוסית
מידע כללי
סוג ארכיון סרטים, סימן נוף עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום דומודדובו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1948
תאריך פתיחה רשמי 1948 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 55°19′23″N 37°49′47″E / 55.32304°N 37.82966°E / 55.32304; 37.82966
gosfilmofond.ru
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקרן הממלכתית לסרטי קולנוע של הפדרציה הרוסיתרוסית: Государственный фонд кинофильмов Российской Федерации, Госфильмофонд России, בעבר: Всесоюзный государственный фонд кинофильмов, Госфильмофонд СССР) היא ארכיב הקולנוע הראשי של הפדרציה הרוסית, חבר בפדרציה הבינלאומית לארכיוני קולנוע (FIAF).

זהו מוסד תרבות ממלכתי - שומר על אוסף של סרטים וחומרי קולנוע אחרים, המבצע פעילויות איסוף, יצירה, תרבות-חינוך, מחקר, מתודולוגיה והסברה בתחום הקולנוע.

לקרן אוסף גדול של סרטים, המונה כ-80 אלף כותרים - מסרטים אילמים של סוף המאה ה-19 וכלה ביצירות קולנוע רוסיות וזרות עכשוויות. כמו כן, מאוחסנים כאן כ-450 אלף יחידות של חומרים הקשורים לקולנוע: תסריטים, גיליונות מונטאז', תצלומים, כרזות קולנוע וחומרים אחרים על תולדות הקולנוע.

בשנת 1993, על פי צו נשיא הפדרציה הרוסית, נכללה קרן הקולנוע הממלכתית בקוד המדינה של חפצים בעלי ערך רב למורשת התרבותית של עמי הפדרציה הרוסית .

בשנת 1998 הפכה הקרן לחברה באיגוד הסינמטקים של אירופה, שממומן על ידי מועצת אירופה. באותה שנה הוא נכלל בספר השיאים של גינס כאחד משלושת ארכיוני הקולנוע הגדולים בעולם.

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה הקרן ממוקם בפרברי מוסקבה, בעיר דומודדובו, במחוז המשנה העמודים הלבנים. שטחה של קרן הקולנוע הממלכתית הוא 170 דונם, עליהם יש 19 מחסני סרטים ושלושה חדרים לאחסון חומרי נייר ומדיה לאחסון אנלוגי.

מרכז הקולנוע לפסטיבלים ממוקם גם הוא כאן, ומתפקד כקולנוע בסינמטק עם אפשרות להציג סרטים מאוסף הארכיון מסרטים של 35 מ"מ ו-70 מ"מ.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 באוקטובר 1935, אימצה הלשכה המארגנת של הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הבולשביקית הצעת החלטה על קרן קולנועית, אשר תתפקד לאחסון יצירות כמעט ללא השגחה במפעלי קולנוע והציעה לבנות "מאגר מרכזי של סרטים במוסקבה." בתחילה תוכנן לבנות את המתחם בשטחו של אולפן הקולנוע מוספילם, אולם לאחר מכן הועברה הבנייה לכפר העמודים הלבנים, הסמוך למוסקבה. הבנייה החלה בשנת 1937.

בשנת 1941, עם פתיחת המלחמה הפטריוטית הגדולה, פונה מחסן אחסון הסרטים לאזור וולגה ואז לאורל ולקאזאן, סברדלובסק ונובוסיבירסק. רק מאז 1944, החומר הקולנועי החל לחזור לכפר העמודים הלבנים ליד מוסקבה.

ב-4 באוקטובר 1948 הונפק צו של מועצת השרים של ברית המועצות, לפיה אחסנת הסרטים באיחוד הסרטים של משרד התרבות של ברית המועצות הפך לקרן הקולנוע הראשית של ברית המועצות (Gosfilmofond).

בשנת 1957 הקרן התקבלה כחברה בפדרציה הבינלאומית לארכיוני הקולנוע (FIAF). עם זאת, בשנת 1946, בקונגרס FIAF בפריס, צרפת, הוחלט להכיר בברית המועצות בדמות קרן ארכיוני הקולנוע הממלכתית, כחברה מייסדת של הפדרציה. מנהל הארכיון ויקטור פריבאטו, שהיה ראש קרן הקולנוע הממלכתית מאז 1946, נבחר לסגן נשיא ה-FIAF. בשנים 1964 ו-1973, בהשתתפות קרן הקולנוע הממלכתית במוסקבה, נערכו קונגרסי ה-FIAF XX ו-XXIX.

בשנת 1966 נפתח במוסקבה בית הקולנוע המתמחה "אשליה" כדי להציג סרטים מהקרן.

בשנת 1992 הוחלף שמו של הקרן הממלכתית לסרטי קולנוע של ברית המועצות לקרן הממלכתית לסרטי קולנוע של הפדרציה הרוסית.

בשנת 2018 חגגה קרן הקולנוע 70 שנה להיווסדה.

פעילויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משימת קרן הקולנוע היא לרשום סרטים, לבדוק את איכותם, את תפוצתם. בארכיונים של הקרן מאחסנים עותקי לסרטים ביתיים שמהם מכינים סרטים לבתי הקולנוע.

בקרן הקולנוע משוחזרים ומונפקים סרטים, מתפרסמים ספרי עיון על תולדות הקולנוע הרוסי והקולנוע הזר. קרן הקולנוע בוחרת חומרי קולנוע לאולפני קולנוע, טלוויזיה, מוזיאונים וארגונים אחרים, וכן מחליפה סרטים עם מדינות החברות ב-FIAF.

מאז סוף 1950 החלה הקרן לערוך פעילויות בינלאומיות הכוללות החלפת סרטים, תוכניות קולנוע להצגה בבתי קולנוע ארכיוניים, תיעוד מדעי וטכני. הארכיון של הקרן לקולנוע קשור למאה ארכיונים מ -70 מדינות.

קולנוע "אשליה", 2018

ב-18 במרץ 1966 במיוחד לצורך הצגת יצירות מהקרן באחד מגורדי השחקים המפורסמים הסטליניסטים, נפתח בית הקולנוע המיוחד "אשליה". סרט הבכורה היה "אוניית הקרב פוטמקין של סרגיי אייזנשטיין.

באוגוסט 2018, בית הקולנוע נפתח לאחר שיפוץ לקראת תוכנית "ליל הקולנוע".[1] כתוצאה מהעבודה שונו לוח הצבעים העיקרי בפנים, לוחות רצפת האבן הוחלפו בחומר עמיד יותר - גרניט שחור טבעי. בנוסף הוחזר המראה המקורי של הכניסה לקולנוע, כתוצאה ממנו נפתחה הקשת ההיסטורית בחזית גורד השחקים. בנוסף, שוחזר שלט שנעשה בדמותו של זה שהותקן בזמן פתיחת הקולנוע בשנת 1966. כיום, הקולנוע הוא מקום הדגל של קרן הקולנוע עם תוכניות להצגת סרטי ארכיון וכן יצירות מודרניות.

פסטיבל העמודים הלבנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 1997, הקרן מקיימת את פסטיבל העמודים הלבנים. הפסטיבל מתקיים בכל שנה בשבוע האחרון של ינואר.

המטרה העיקרית של הפסטיבל היא להציג סרטים מהאוסף הממלכתי של הפדרציה הרוסית. הפסטיבל מציג גם חידושים לסרטים שנוצרו על בסיס אוסף הקרן, סרטים המשתמשים בסרטים מאוספים פרטיים וארכיוני קולנוע לאומיים זרים.

בפסטיבל אין חבר מושבעים מיוחד. זוכי הפרס של הפסטיבל נקבעים בהצבעה חשאית של משתתפיו ואורחיהם, כולל באופן מסורתי חברים באגודת מבקרי הקולנוע ומבקרי הקולנוע של רוסיה, היסטוריונים ותאורטיקנים של קולנוע וכתבי קולנוע.

הפרסים נערכים בקטגוריות הבאות:

  • התאורטיקן / ההיסטוריון של הקולנוע הטוב ביותר
  • מבקר הקולנוע הטוב ביותר
  • העיתונאי הקולנועי הטוב ביותר
  • תוכנית הטלוויזיה הטובה ביותר על קולנוע.

השתתפות בחיי התרבות של רוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרן הקולנוע משתתפת באופן קבוע בפסטיבלי קולנוע שונים המתקיימים ברוסיה, כמו: פסטיבל מרידיאן, בכורות בלטיות, מוסקבה-טולוז ופסטיבל מלאך התכלת.

עובדי המפעל השתתפו בצביעה של הסרט השחור-לבן "אביב ברחוב זארצ'ניה", "בוא מחר" ואחרים.

הנהלת הקרן עורכת תחרויות בנושאים קולנועיים, בהם כל אחד יכול לקחת חלק. לדוגמה, באביב 2011 הוכרזה תחרות על התסריט הטוב ביותר בנושא מורדוביה.

ב-1 בפברואר 2011 ביקר ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין בארכיוני קרן הקולנוע, התוודע לתוכניות לפיתוח המפעל וקיים ישיבה בנושא פיתוח הפצת הקולנוע ברוסיה.

הנהלת הקרן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנובמבר 2001 עד דצמבר 2017, כיהן כמנכ"ל קרן הקולנוע ניקולאי בורודאצ'וב.

בסוף 2017 מספר יוצרי קולנוע רוסים שלחו מכתב פתוח לראש ממשלת הפדרציה הרוסית דמיטרי מדבדב בבקשה למנות את ויאצ'סלב טלנוב, ראש קרן הקולנוע, מכיוון שהנהגת קרן הקולנוע ספגה ביקורת "ללא הרף והגינות" על "היעדר הדיאלוג הקונסטרוקטיבי עם יוצרי הסרט ואובדן מומחים מדעיים מרכזיים".

בתחילת 2018 פיטר מדבדב את ראש קרן הקולנוע ניקולאי בורודאצ'וב, שקרובי משפחתו מילאו תפקידים בכירים רבים במחלקות שונות בארגון. בהוראת ראש ממשלת הפדרציה הרוסית מיום 9 בינואר 2018, מונה ויאצ'סלב טלנוב, שבעבר עמד בראש מחלקת הקולנוע במשרד התרבות, לתפקיד המנכ"ל, שהבטיח "לפתח פעילויות ארכיון מגוונות, לשחזר, להעתיק ולבצעהדיגיטציה ולהעלות את דמותה של הקרן כמותג עולמי". הוא תכנן לצמצם את צוות המחלקה המדעית של קרן הקולנוע. בהנהלת הקרן לא היו ארכיונאים ומומחים מוסמכים בתולדות הקולנוע .

ב-25 בפברואר 2019, בהוראת משרד התרבות של רוסיה, מונה ניקולאי מלקוב למנכ"ל הקרן, לאחר שפוטר מתפקידו כסגן שר התרבות, מיד לאחר כניסתו לתפקיד פוטר כל הצוות הבכיר בקרן ובפסטיבל העמודים הלבנים.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003, בפסטיבל הסרטים הבינלאומי השני לסרטי אמנות בברגמו (איטליה), סדרת סרטים קצרים "רומנטיקה סנטימנטלית 2000" שהכינה קרן הקולנוע לרגל מאה שנה לסרט העלילתי הרוסי הראשון "סטנקה רזין" (פוניזובה וולניצה, 1908), קיבל פרס מיוחד "על העושר הפילולוגי והיכולת לשחזר את קסם הקולנוע, שכבר לא נמצא שם."

בשנת 2016 הוענק למחלקה המדעית של קרן הקולנוע הממלכתית פרס הפיל הלבן על שם מירון צ'רנקו, מאגודת מבקרי הקולנוע - "על תרומתם שלא יסולא בפז לשימור מורשת הקולנוע".[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "«Ночь кино — 2019». Официальный сайт акции". cinemanight.culture.ru. נבדק ב-2019-02-08.
  2. ^ "Спасибо Мединскому: кинокритики скинулись по две тысячи на «Белого слона»". Московский комсомолец. 25 במרץ 2016. נבדק ב-2016-03-26. {{cite web}}: (עזרה)