VK

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
VK
נתונים כלליים
סוג רשת חברתית מקוונת
מייסדים פאבל דורוב
אנדריי רוגוזוב
תקופת הפעילות 10 באוקטובר 2006 – הווה (17 שנים)
מיקום המטה סנקט פטרבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי סנקט פטרבורג, רוסיהרוסיה רוסיה
בעלות VK (חברה)
מוצרים עיקריים רשת חברתית מקוונת
מנכ"ל אנדריי רוגוזוב
 
vk.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בית זינגר, המשמש כמשרדי החברה
משרדי החברה

VK, במקור VKontakte "וְקוֹנְטַאקְטֶה" רוסית: ВКонтакте; "בקשר") היא רשת חברתית מקוונת פופולרית בעיקר בקרב דוברי רוסית ברחבי העולם, והאתר הפופולרי ביותר ברוסיה,[1] עם משתמשים רבים בבלארוס, אוקראינה, קזחסטן, קירגיזסטן, מולדובה, אסטוניה ולטביה. נכון ליולי 2019, ברשת החברתית רשומים 550 מיליון משתמשים,[2] ודירוג אלקסה ציב אותה במקום במקום ה־15 ברשימת האתרים הפופולריים בעולם.[3]

הרשת החלה את דרכה ב־10 באוקטובר 2006 על ידי האחים פבל וניקולאי דורוב כרשת חברתית בעיקר עבור סטודנטים ובעלי השכלה גבוהה. עד מהרה הפכה לאחת היישומים החברתיים המובילים בעולם לדוברי הרוסית. משרדי החברה נמצאים בבית זינגר בסנקט פטרבורג ולה משרדים גם במוסקבה ובקייב. מנכ"ל החברה מאז פברואר 2017 הוא אנדריי רוגוזוב.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר התחיל כרשת חברתית לסטודנטים באוניברסיטאות הרוסיות ועד מהרה הפך לרשת חברתית כללית. הוא מבוסס פונקציונלית ועיצובית על הגרסאות הראשונות של פייסבוק. ניתן לפתוח בו פרופיל משתמש אישי ולאתר חברים קיימים או להכיר חברים חדשים. VK נגיש ביותר מ־90 שפות שונות וכמו רשתות חברתיות אחרות מאפשר שליחת הודעות, יצירת קבוצות, עמודים ציבוריים ואירועים, שיתוף תמונות, אודיו, וידאו ומשחקי דפדפן. לרשת ישנן אפליקציות סלולריות המלוות ומסתנכרנות עם האתר. שלא כמו בפייסבוק, ב־VK לא ניתן לראות פרטים על המשתמשים ללא הרשמה לאתר ואין צנזורה על תכנים המכילים חומרים פורנוגרפיים.

אנטישמיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־2021 "הוכתרה" VK בתור הרשת החברתית עם התכנים האנטישמיים ביותר באינטרנט.[3] בדו"ח של התנועה למאבק באנטישמיות ברשת נכתב כי היא מלאה בתכנים קיצוניים ובתמונות אנטישמיות וכי 82% מהם לא הוסרו למרות הדיווחים.[3]

בעלי ומייסדי הרשת החברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייסדי הרשת הם פאבל דורוב (בתחילת הדרך שלט, יחד עם לב לבייב, ב־20% מהחברה וברוב כוח ההצבעה), יצחק מירילשוילי ואביו מיכאל מירילשוילי (שלטו לפי דיווחים ב־60% וב־10% בהתאמה), ולב אבנירוביץ' (10%).[דרוש מקור] בסתיו 2010 פורסם כי חברת Mail.Ru Group מחזיקה ב־24.99% ממניות החברה ובשנת 2011 היא הגדילה את נתחה לכ־40%. בשנת 2013, קרן השקעות בשם United Capital Partners, שבראשה עומד איליה שרבוביץ', קנתה מידי בעלי המניות העיקריים – יצחק מירילשוילי, לב לבייב וג'ייקוב אשקלון – 48% מסך המניות הקיימות,[4] ואילו בשנת 2014 Mail.ru רכשה ממנה את 48% האחוזים והפכה לבעלת השליטה בחברה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא VK בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]