השבוי מזנדה (סרט, 1937)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השבוי מזנדה
The Prisoner of Zenda
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "השבוי מזנדה"
בימוי ג'ון קרומוול עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דייוויד או. סלזניק עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ון בלדרסטון, דונלד אוגדן סטיוארט, ולס רוט עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'יימס ניוקומב
שחקנים ראשיים רונלד קולמן
ריימונד מאסי
דייוויד ניבן
מוזיקה אלפרד ניומן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ברט גלנון, ג'יימס וונג האווי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בריטניהבריטניה בריטניה
חברת הפקה Selznick International Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2 בספטמבר 1937
משך הקרנה 101 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט סייפים נועזים, סרט דרמה, סרט רומנטי, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 1,250,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו prisonerofzenda37
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

השבוי מזנדהאנגלית: The Prisoner of Zenda) הוא סרט הרפתקאות אמריקאי משנת 1937 בבימויו של ג'ון קרומוול, עם רונלד קולמן וריימונד מאסי בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הרומן "השבוי מזנדה" מאת אנתוני הופ (אנ')‏ (1896) שהוא הראשון מתוך הטרילוגיה שלו שמתרחשת במדינה דמיונית בשם רוריטניה.

הספר עובד לתיאטרון, לקולנוע ולטלוויזיה. הופקו שלושה סרטים אילמים (1912, 1915, 1922), סרטים מדברים (1937, 1952, 1979) וסרטי טלוויזיה (1961, 1984). הגרסה המוצלחת ביותר היא מ-1937.

העלילה היא על הדמיון המוחלט של רודולף ראסנדייל לרודולף החמישי מלך רוריטניה, שמסבך אותו בהרפתקה מרתקת. רונלד קולמן משחק בתפקיד כפול של ראסנדייל והמלך רודולף. בסרט לא מוזכר שם המדינה.

בשנת 1991 נבחר הסרט לשימור בארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית שבספריית הקונגרס "על חשיבותו מבחינה תרבותית, היסטורית ואסתטית".

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רודולף ראנסדייל (רונלד קולמן), מגיע מאנגליה למדינה קטנה באירופה כדי לנוח ולדוג. ברדתו מהרכבת הוא מתפלא שהאנשים מסתכלים עליו בהפתעה ובתימהון. הוא פוגש ביער את קולונל זאפט (סי. אוברי סמית) וקפטן טרלנהיים (דייוויד ניבן) שמלווים את המלך רודולף החמישי (רונלד קולמן) שעומד להיות מוכתר למחרת. כולם משתאים מהדמיון המפתיע בין שניהם ומתברר שיש להם אבות קדומים משותפים.

לרודולף יש חצי אח בשם מייקל (ריימונד מאסי) שלא נבחר להיות מלך כי אמו אינה בת אצולה. מייקל מחליט למנוע את ההכתרה. הוא שולח לאחיו בקבוק יין עם תרופות הרדמה בתקווה שלא יתעורר להכתרה ואז הוא יוכתר במקומו.

זאפט וטרלנהיים מגלים את מזימתו של מייקל כאשר רודולף לא מתעורר בבוקר. כדי למנוע ממייקל את תוכניתו להפוך למלך, הם מציעים לראנסדייל להופיע להכתרה בתור רודולף והוא מסכים.

בטקס ההכתרה המפואר נדהמים מייקל ועוזרו רופרט (דאגלס פיירבנקס הבן) מהופעתו של "רודולף". "רודולף" מופגש בטקס עם ארוסתו, הנסיכה פלאביה (מדלין קארול) שאינה מבחינה בשינוי שנעשה, אבל שמה לב לשינוי לטובה ביחסו של "רודולף" אליה: קודם הוא היה קצר רוח, עצבני ומזלזל, וכעת הוא עדין וטוב מזג. שניהם מתאהבים.

בינתיים מגלה רופרט את רודולף הישן וכולא אותו בטירת זנדה. הוא מציע לראנסדייל כי יחסל את המלך והם יתחלקו בממלכה, ראנסדייל מסרב.

על מנת לחזק את שלטונו מתעתד מייקל לשאת את הנסיכה פלאביה. זה מרגיז את פילגשו של מייקל, אנטואנט (מרי אסטור), ששונאת את רופרט ושולחת שליח לראסנדייל שמוסר פרטים על המלך השבוי, כדי לסכל את תוכניתו של מייקל.

הטירה מוקפת בחפיר מלא מים. ועליו גשר צונח. ראנסדייל יוצא לשם עם קבוצת חיילים, קופץ למים ומצליח לעלות לטירה בעזרתה של אנטואנט. בינתיים מתחיל רופרט עם אנטואנט; מייקל רואה אותו, ובתמורה רופרט הורג אותו. ראנסדייל מתגבר על שני שומרים ולבסוף מתפתח דו-קרב בינו לרופרט, שבסופו נכנע רופרט נכנע וקופץ למים. ראנסדייל מוריד את הגשר, החיילים פורצים והמלך משוחרר זמן קצר לפני שהיה אמור להיות מוצא להורג.

ראנסדייל חוזר לנסיכה פלאביה ומציע לה לעבור איתו לאנגליה אך היא מסרבת מפני שמולדתה חשובה לה יותר.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
רונלד קולמן רודולף רסנדייל/המלך רודולף החמישי
ריימונד מאסי הדוכס מייקל
דייוויד ניבן קפיטן פריץ פון טרלנהיים
סי. אוברי סמית' קולונל זאפט נאמן המלך
דאגלס פיירבנקס הבן רופרט מהנזאו עוזר למייקל
מרי אסטור אנטאונט פילגשו של מייקל
מדלין קרול הנסיכה פלביה ארוסתו של רודולף החמישי

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השבוי מזנדה בוויקישיתוף