וגינופלסטיקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגום מכונה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגום מכונה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

וגינופלסטיקה כל הליך כירורגי אשר מתבטא בבנייה או שחזור של הנרתיק. לפעמים וגינופלסטיקה נדרשת בעקבות טיפול או הסרה של גידולים ממאירים או מורסה ("אבצס"), על מנת לשחזר את המבנה והתפקוד הנורמלי של הנרתיק. וגינופלסטיקה משמשת גם לתיקון מומים מולדים של הנרתיק, השופכה והחלחולת. וגינופלסטיקה יכול לתקן הרחם, וצניחת הנרתיק. לעיתים קרובות, מבוצע הליך וגינופלסטי על מנת לתקן את הנרתיק והמבנים המצורפים שלה עקב טראומה.[1]

שימושים רפואיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן כמה מההתערבויות הכירורגיות שנכללות בגדר וגינופלסטיקה:

  • תיקון של שפכה קצרה
  • שחזור נרתיקי
  • שחזור הנרתיק באמצעות השתל או חומר תותבת
  • השעיית וייצוב הנרתיק באמצעות השתל או חומר תותבת
  • הפרדת השפכה, הנרתיק ומול הנרתיק

וגינופלסטיקה אצל ילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הליכים ספציפיים כוללים: הפחתת הדגדגן, "labiaplasty" (עיצוב שפתים), נורמליזציית המראה ויצירת הנרתיק, ייזמו להתרחבות הנרתיק.

ישנם חששות משמעותיים לזכויות אדם לגבי וגינופלסטיקה וניתוחים אחרים באיברי המין, אצל ילדים שאינם מבוגרים מספיק כדי להיות מוכנים להסכים, כלומר כדי להיות מספיק שפויים בהבעת הסכמתם, כולל דאגה לגבי התפקוד המיני לאחר הניתוח, ועל ההנחות של הטרונורמטיביות. אין הסכמה בקרב רופאים לגבי הצורך בהם, התזמון, השיטה או ההערכה.

וגינופלסטיקה משמש כחלק מסדרה של ניתוחים הדרושים לטיפול בנערות אלו, ונשים שנולדו עם שלפוחית השתן ממוקם מחוץ לבטן שלהן. לאחר הטיפולים, רוב הנשים מצליחות ללדת כשורה אך מצויות בסכנה לצניחת רחם.

סיכונים וסיבוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וגינופלסטיקה שחזורית אצל ילדים ומתבגרים נושאת סיכון לזיהום-על (superinfection).

אצל מבוגרים, שיעורים וסוגים של סיבוכים השתנו עם הווגינופלסטיקה של שינוי המין. נמק באזור הדגדגן היה 1-3%, נמק של ניתוח ייצור הנרתיק 3.7%–4.2% והתרחשות צפיפות הנרתיק תועדה ב-2%–10% מאלה שטופלו. צמצום פתח הנרתיק דווח ב-12%–15% מהמקרים. מבין דיווחי הצמצוצים האלו, 41% עברו ניתוח נוסף כדי לתקן את המצב ונמק של שני דשנים תוארה. קיר הנרתיק האחורי הוא סיבוך נדיר. כאב גניטלי דווח ב-4%–9%. צניחת הנרתיק נראתה ב-1%–2% של אנשים שהוקצו כזכר בלידה שעוברים ניתוחים אלה.

יכולת ריקון שלפוחית השתן הושפעה לאחר הליך זה, עם 13% דיווח על שיפור, 68% אמרו כי לא היה שינוי ו-19% דיווחו על הידרדרות מחמירה. אלה שדיווחו על תוצאה שלילית שחוו בהפסד שליטה בשלפוחית השתן ועל בריחת שתן היו 19%. דלקות בדרכי השתן התרחשו ב-32% מאלה שטופלו.

טכניקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירת נרתיק לא-ניתוחית שימשה בעבר לטיפול בהיעדרות מולדת של הנרתיק. הנוהל הכרוך ביבשת מכשיר דמוי אוכף ושימוש בקצבים הגדלים בקוטר. ההליך נמשך כמה חודשים ולפעמים כואב ואפילו זה לא היה יעיל בכל מקרה.

גידולים (נדיר), ציסטות וגם מחיצות הנרתיק דורשים וגינופלסטיקה.

ניתוח שיקומי לאחר טיפול בסרטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיפול רדיולוגי בסרטן יכול לגרום הרס או שינוי של רקמות הנרתיק. וגינופלסטיקה מבוצעת לעיתים קרובות כדי לשחזר את הנרתיק ומבנים גיניטליים אחרים. במקרים מסוימים, התפקוד המיני הנורמלי יכול להיות משוחזר.

McIndoe - טכניקה כירורגית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התעלה נבנית באופן ניתוחי בין שלפוחית השתן ובין השופכה בחלק הקדמי של אזור האגן והחלחולת ("רקטום"). השתלת עור משמש מאזור אחר של גוף האדם. השתל מוסר מהירך, הישבן או אזור המפשעה. לאחר מכן הוא עטוף סביב תבנית ומונח בתוך התעלה המיוצרת באופן ניתוחי.[2] חומרים אחרים היו בשימוש כדי ליצור את הציפוי החדש של הנרתיק, לרוב קרומי מי השפיר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וגינופלסטיקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Shaw MBChB, Dorothy; Lefebvre MD, Guylaine; Bouchard MD, Celine; Shapiro MD, MHSc, Jodi; Blake MD, Jennifer; Allen MD, Lisa; Cassell MD, Krista (December 2013). "Female Genital Cosmetic Surgery" (PDF). Society of Obstetricians and Gynaecologists of Canada. Retrieved 2016-03-07 (ארכיון)
  2. ^ S. Saraf; P. Saraf (2007). "McIndoe Vaginoplasty: Revisited". The Internet Journal of Gynecology and Obstetrics. Internet Scientific Publications. 6 (2). doi:10.5580/2137. ISSN 1528-8439. אורכב מ-המקור ב-2009-03-27. נבדק ב-2009-07-17.