טריבלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טריבלים
Tribbles
קפטן קירק קבור בערימה של טריבלים
קפטן קירק קבור בערימה של טריבלים
הופעה ראשונה 29 בדצמבר 1967 בפרק The Trouble with Tribbles בסדרה מסע בין כוכבים
יוצרים דייוויד ג'רולד
נתונים
כינוי Polygeminus grex
כוחות התרבות מהירה

טריבלים (ביחיד: טריבל; באנגלית: Tribbles) הם גזע חייזרי המופיע ביקום של סדרות זיכיון מסע בין כוכבים. הטריבלים נוצרו על ידי הסופר והתסריטאי דייוויד ג'רולד, והופיעו לראשונה בפרק "The Trouble with Tribbles" של הסדרה המקורית משנת 1967. הטריבלים מתוארים כיצורים קטנים, פרוותיים, עדינים, נעימים לעין ואיטיים, אך מתרבים במהרה, והופכים למין פולש. למרות הופעותיהם הנדירות יחסית על המסך ביקום של מסע בין כוכבים הטריבלים הפכו פופולריים מאוד בקרב מעריצי הזיכיון, וזכו למשחק מחשב בכיכובם, ושמם אף ניתן לקבוצת החלבונים TRIB1, הקשורה לביולוגיה של תסיסנית המחקר, Drosophila melanogaster.[1][2]

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטריבלים הופיעו לראשונה בפרק "The trouble with Tribbles" מעונתה השנייה של הסדרה המקורית (1967). בנוסף הופיעו הטריבלים כמרכיב מרכזי בעלילה בפרק "More Tribbles, More Troubles" מהסדרה המצוירת, בפרק "Trials and Tribble-ations" מהסדרה חלל עמוק 9 וכן בפרק "The Trouble with Edward" בסדרה מסעות קצרים. נוסף על כך הופיעו בחטף בפרק בסדרה "אנטרפרייז", בפרקים בסדרה "דיסקברי", בארבעה מסרטי הקולנוע של הזיכיון ובמשחקי מחשב כמו Star Trek: Armada II.

טריבל

לפי הקאנון של מסע בין כוכבים הטריבלים מגיעים מהכוכב יוטה גמינורום IV. למרות שהם נראים כגוש פרווה ללא איברים נוספים נראים לעין, הם משמיעים קולות וצפצופים. צבעיהם נעים בין לבן לאפור ושחור, כמו גם חום, צהוב וכתום. אליבא דד"ר לאונרד מקוי, שתי מטרותיהם היחידות בחיים הן אכילה והתרבות, והם מצטיינים בשתיהן. מקוי הסיק ש-50% מחילוף החומרים של הטריבלים משמש להתרבות, וכי הם נולדים בהריון.

נטייתם להתרבות יתר גרמה לצי הכוכבים להכריז עליהם כעל אורגניזם מסוכן ולאסור על הובלתם. בפרק "More Tribbles, More Troubles" מהסדרה המצוירת (1973) הוצג יצור שהונדס גנטית לצוד טריבלים. הקלינגונים, שנוכחותם גורמת לטריבלים לצרוח, רואים בהם "אויבים נצחיים", כפי שצוין בפרק "Trials and Tribble-ations" מ-1996.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי דייוויד ג'רולד הרעיון המקורי לטריבלים הגיע ממגפת הארנבות באוסטרליה. ג'רולד ביקש ליצור יצור שיהיה זול להפקה, וקיבל את ההשראה מפרווה ורודה שהייתה חלק ממחזיק מפתחות. במקור ניתן לטריבלים השם "fuzzies", אך ג'רולד החליט להמציא שם חדש על מנת להימנע מבלבול עם הרומן "Little Fuzzy" של הסופר ה' בים פייפר, ולאחר מחשבה והגיית מילים חסרות משמעות, הגיע לשם "טריבלים".

ג'רולד היה מוטרד שמא יואשם בגנבה ספרותית של יצור דומה שהופיע בספרו של רוברט היינליין "האבן המתגלגלת" (1952).[3] החששות הועלו גם על ידי צוות תחקירים, והועלתה הצעה לקנות את הזכויות לרומן. כשיצרו קשר עם היינליין, הוא דרש עותק חתום של התסריט ותו לא. בהמשך שלח היינליין לג'רולד מכתב תודה.[4]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2007 דירג המגזין "Wired" את הטריבלים בעשירייה הפותחת של היצורים הנדושים הקלאסיים במסע בין כוכבים.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tribbles entry on Interactive Fly database
  2. ^ Hegedus Z; Czibula A; Kiss-Toth E (2007). "Tribbles: a family of kinase-like proteins with potent signalling regulatory function". Cellular Signalling. 19 (2): 238–250. doi:10.1016/j.cellsig.2006.06.010. PMID 16963228.
  3. ^ David Gerrold (1973). Trouble with Tribbles: The Birth Sale and Final Production of One Episode. ISBN 0345234022.:p.271
  4. ^ David Gerrold (1973). Trouble with Tribbles: The Birth Sale and Final Production of One Episode. ISBN 0345234022.:p.274
  5. ^ Sjoberg, Lore (2007-12-19). "Star Trek's 10 Cheesiest Classic Creatures". Wired. ISSN 1059-1028. נבדק ב-2019-06-08.