מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: חלק מהערך והערות השוליים תורגמו מאנגלית ללא בדיקת המקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: חלק מהערך והערות השוליים תורגמו מאנגלית ללא בדיקת המקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית
Star Trek
כתוביות הפתיחה
כתוביות הפתיחה
מבוסס על Star Trek is… עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
יוצרים ג'ין רודנברי
כותבים ג'ין ל. קון, די. סי. פונטנה עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראו פירוט
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 3
מספר פרקים 80
תוכנית המשך מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה
מסע בין כוכבים: הדור הבא
הפקה
מפיק ג'ין ל. קון, John Meredyth Lucas, Fred Freiberger, ג'ון ד.פ. בלאק עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Desilu Productions, פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה CBS Television Distribution, נטפליקס, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים Paramount Stage 5, Paramount Stage 19, Paramount Stage 31, Vasquez Rocks עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אלכסנדר קוראז' עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 50 דקות
שידור
רשת שידור NBC
רשת שידור בישראל הטלוויזיה החינוכית
תקופת שידור מקורית 8 בספטמבר 19663 ביוני 1969 (48 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסע בין כוכביםאנגלית: Star Trek) היא סדרת טלוויזיה מדע בדיונית שנוצרה על ידי ג'ין רודנברי ושודרה מ-8 בספטמבר 1966 ועד 2 בספטמבר 1969. 80 פרקים הופקו, מתוכם שודרו 79. אחרי נתוני מדרוג נמוכים, הסדרה בוטלה, אך לאחר שידורה כסינדיקציה בשידורים חוזרים, קיבלה מעמד קאלט בקרב מעריצים שהוביל ליצירת זיכיון במסגרתו הופקו 11 סדרות המשך ו-13 סרטי קולנוע (נכון ל-2023). הסדרה הייתה מועמדת ל-12 פרסי אמי, אך מעולם לא זכתה.

הסדרה הופקה במקור על ידי ערוץ NBC, בישראל שודרה הסדרה במקור במהלך שנות ה-70 ושנות ה-80 של המאה ה-20 ועד תחילת שנות ה-90 בטלוויזיה החינוכית בשעות אחר הצהריים ובמסגרת הרצועה היומית "רואים 6/6".

השם של הסדרה, כפי שמופיע במהלך כתוביות הפתיחה, הוא מסע בין כוכבים בלבד. התוספת "הסדרה המקורית" (באנגלית: The Original Series, כלומר - שם הסדרה הוא: Star Trek: The Original Series; ובקיצור: ST:TOS) מקובלת מטעמי נוחות על-מנת להבדיל אותה מסדרות ההמשך.

אודות הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1960 העלה רודנברי רעיון לסדרת טלוויזיה מדע בדיונית בשם "מסע בין כוכבים", שמתרחשת על סיפון ספינת חלל בין-גלקטית שמטרתה לחקור את הגלקסיה. מה שהשפיע על החלטתו של רודנברי ליצור את הסדרה היו כמה סיפורי "ספרות זולה" כמו "The Voyage of The Space Beetle" מאת א. אי. ואן ווט, סיפורי המרתון של אריק פרנק ראסל, כמו גם סרט המדע בדיוני משנת 1956, "הפלנטה האסורה". ראויה לציון גם סדרת המדע בדיוני משנת 1954, "Rocky Jones, Space Ranger", ממנה לקוחים מספר אלמנטים. אמנם היא מהווה חלק מז'אנר אופרת החלל, אך הייתה מתוחכמת פחות ממה שרודנברי התכוון לבטא בסדרת "מסע בין כוכבים". רודנברי אף לקח אפיונים המתוארים בספרי הוריישיו הורנבלואר, שבהם קפטן אמיץ השתמש בסמכותו במהלך משימות בעלי מטרה אצילית. לדבריו, קפטן קירק תיפקד כ"הורנבלואר בחלל". במשך זמן זה, היה לרודנברי ניסיון רב בכתיבת מערבונים שהיו פופולריים מאוד בתקופה זו, ובעקבות שידור המערבון "Wagon Train" – שמתרחש לאחר מלחמת האזרחים האמריקנית ומגולל מסע משפחות ממיזורי אל קליפורניה – הוא תיאר את הסדרה כ"שיירת עגלות אל הכוכבים" (Wagon Train to the Stars).

בשנת 1964, רודנברי חתם על עסקת שידור לשלוש שנים עם "אולפני דסילו" (אולפן עצמאי בבעלותם של לוסיל בול ודזי ארנז). בפרק הפיילוט שנקרא "הכלוב" ("The Cage") כיכב ג'פרי האנטר כקפטן כריסטופר פייק. בימים בהם הפרדה גזעית הוכרה בהדרגה ברחבי ארצות הברית, רודנברי הרכיב את צוות הספינה כמכלול של לאומים בני מינים מעורבים, בהתאם להשערתו כי דעות קדומות על-בסיס גזענות ואפליה מינית אינם קיימים במאה ה-23. הוא הציג גם גזעים רבים של חוצנים, כמו ספוק החצי אנושי-חצי וולקני, שמאוחדים יחדיו תחת פדרציית הכוכבים המאוחדת.

כמה מחידושי הסדרה נוצרו על-מנת לפתור כמה בעיות תקציביות: הרעיון למנוע "על-חלל" לא היה חדש בסדרות המדע בדיוני, והוא אִפשר מסע מהיר בחלל. שימוש במשגר שבעזרתו מתאפשרת טלפורטציה ממקום למקום, אִפשר העברת אנשים וחפצים בצורה מהירה יותר מאשר שימוש במעבורת חלל, דבר שהיה מייקר את ההפקה. נעשה שימוש במכשיר קשר נפתח (Communicator) במקרים רבים בהם היה צורך לתקשר בין אנשי הצוות ממרחקים גדולים. עיצוב זה של המכשיר הוטמע מאז 1990 בטלפונים סלולריים רבים.[1]

פרק הפיילוט הוצע לרשתות הטלוויזיה CBS ו-NBC, אך נדחה על ידי שניהם. לנרד נימוי (ספוק) ומייג'ל בארט (מספר אחת / כריסטין צ'אפל), שכיכבו בפרק הפיילוט, היו היחידים שעברו לפרק פיילוט שני, שבו החליף ויליאם שאטנר את ג'פרי האנטר כקפטן הספינה, וכאשר עלתה הסדרה לאוויר נוספו דמויותיהם של ד"ר לאונרד מק'קוי (דפורסט קלי), המהנדס הראשי מונטגומרי סקוט (ג'יימס דוהן), ההגאי היקארו סולו (ג'ורג' טקיי), ג'ניס ראנד (גרייס לי וויטני) וקצינת התקשורת אוהורה (נישל ניקולס), כאשר הנווט פאבל צ'כוב (וולטר קניג) הוצג בעונה השנייה. בנוסף, הסדרה הציגה דמויות שנהרגו מיד לאחר שהוצגו. מאוחר יותר התפתח המונח חולצה אדומה כדי לתאר את אותם אנשי צוות, שכל תפקידם היה להיהרג.

צוות ההפקה של רודנברי כלל את הארט דיירקטור מאט ג'פריס, שעיצב את ספינת החלל "אנטרפרייז" כגוף צלחתי-בעל צילינדרים (עיצוב שנשמר בסדרות ההמשך השונות), ואליו מיוחסים המסדרונות הצרים (Jefferies Tubes) המרכיבים את גוף הספינות של צי הפדרציה בסדרות ההמשך. ג'פריס אף עיצב את תפאורת הסיפון של ה"אנטרפרייז".

הסדרה הציגה בפני הצופים רעיונות שהופיעו בסרטים וסדרות מדע בדיוני רבים: מנוע על-חלל, טלפורטציה, מכשירי ניווט וסורקים ידניים, נשקי אנרגיה, מסופי מחשב שולחניים, ניתוחי לייזר, מערכות הסוואה לחלליות, וקול מחשב ספינה מסונתז[דרושה הבהרה]. לראשונה אוגדו יחדיו הקונספטים הללו בסדרה אחת.

עלילת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרחשת באמצע המאה ה-23 ומגוללת את הרפתקאותיהם של צוות ספינת החלל "אנטרפרייז", במסעותיהם לגילוי עולמות ותרבויות חדשות. בראש צוות הספינה עומדים קפטן ג'יימס טי קירק (ויליאם שאטנר), הקצין הראשון ספוק (לנרד נימוי) וקצין הרפואה הראשי ד"ר לאונרד מק'קוי (דפורסט קלי). צוות הספינה הוא רב-לאומי ומוצא חבריו מגוון: סקוטי (מונטגומרי סקוט), יפני (היקארו סולו), אפרו-אמריקנית (אוהורה) ורוסי (פאבל צ'כוב) ולמעשה בין-כוכבי, כאשר הקצין הראשון הוא וולקני (ספוק). המושג רב-לאומי משמש כאן לשם נוחות בלבד – לפי הסדרה, כדור הארץ במאה ה-23 אינו מחולק יותר למדינות שונות והוא חבר בפדרציית הכוכבים המאוחדת.

בין הפרקים השונים כמעט שאין חוט עלילה מקשר ודי בהיכרות בסיסית כדי שיהיה ניתן לצפות בהם באופן עצמאי. דבר זה נכון גם לגבי סדרות ההמשך (עד שנת 2017, אז הוקרנה הסדרה הסיריאלית במלואה הראשונה בזיכיון, "דיסקברי"), אם כי יש כאלה המקבלות אפיון המשכי.

קריינותו של ויליאם שאטנר בתחילת כל פרק ציינה את מטרת משימתם של צוות הספינה:

החלל – הסְפָר האחרון. אלו הם מסעותיה של ספינת החלל אנטרפרייז. משימתה בת חמש השנים: לחקור עולמות חדשים ומשונים, לחפש חיים חדשים ותרבויות חדשות. לצעוד באומץ במקום שבו איש טרם צעד...

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות תפקיד הופעות גזע/מוצא דרגה
ויליאם שאטנר ג'יימס טי. קירק / "ג'ים" מפקד 79 פרקים, עונות 1–3 אנושי / אמריקאי קפטן
קפטן האנטרפרייז, יליד ריברסייד, איווה, בשנת 2233. שני חבריו הטובים הם ספוק וד"ר מק'קוי; האחד מייעץ לקירק עם ההיגיון, ואילו השני משתמש באינסטינקטים רגשיים.
לנרד נימוי ספוק קצין ראשון / קצין מדע 80 פרקים, עונות 1–3 חצי אנושי (מצד אמו אמנדה גרייסון), חצי וולקני (מצד אביו סארק) לוטננט קומנדר עונה 1 קומנדר עונות 1–3
קצין המדע החצי אנושי וחצי וולקני, משמש כקצין הראשון; השני בשרשרת הפיקוד (אחרי קירק). הוא אחד החברים הטובים ביותר של קירק ומשתמש בהיגיון כדי לפתור בעיות.
דפורסט קלי ד"ר ליאונרד "בונז" מק'קוי קצין רפואה ראשי 76 פרקים, עונות 1–3 אנושי לוטננט קומנדר
קצין הרפואה הראשי של האנטרפרייז, הוא חברו הטוב ביותר של קירק ונותן לו עצות המבוססות על תחושותיו הרגשיות האנושיות, בעוד ספוק משתמש בהיגיון.
ג'יימס דוהאן מונטגומרי "סקוטי" סקוט מהנדס ראשי 66 פרקים, עונות 1–3 אנושי / סקוטי לוטננט קומנדר
המהנדס הראשי של האנטרפרייז, משמש כקצין השני; השלישי בשרשרת הפיקוד (אחרי קירק וספוק). הידע והמיומנות הטכניים של סקוטי מאפשרים לו להמציא פתרונות לא שגרתיים ויעילים של הרגע האחרון לבעיות קשות.
נישל ניקולס ניוטה אוהורה קצינת תקשורת 70 פרקים, עונות 1–3 אנושי / בנטו (אפריקה) לוטננט
קצינת התקשורת של האנטרפרייז. היא מוצגת כקצינת גשר ואשת אשכולות, אשר מחליפה את ההגאי, הנווט או קצין המדע על הגשר, כאשר עולה הצורך בכך. אוהורה היא גם זמרת מוכשרת, המבצעת סרנדות עבור חבריה לספינה, כשהיא לא בתפקיד; מדי פעם, ספוק מלווה אותה בנגינה על לירה וולקנית.
ג'ורג' טאקיי היקארו סולו הגאי 52 פרקים, עונות 1–3 אנושי / יפני לוטננט
הגאי האנטרפרייז, בעל תחומי עניין רבים, לרבות התעמלות, בוטניקה, סיף וכלי נשק עתיקים (כגון אקדח תופי תוצרת קולט).
וולטר קניג פאבל צ'כוב נווט 36 פרקים, עונות 2–3 אנושי / רוסי אנסין
צ'כוב הוא נווט יליד רוסיה, הצטרף לסדרה בעונתה השנייה.
מייג'ל בארט כריסטין צ'אפל אחות ראשית 36 פרקים, עונות 1–3 אנושי לא ידוע
האחות הראשית של האנטרפרייז שעובדת עם ד"ר מק'קוי. הערה: השחקנית מייג'ל בארט, אשר גילמה את דמותה של מספר אחת בפרק הפיילוט "The Cage", דיבבה את קולו של המחשב ברוב סדרות וסרטי "מסע בין כוכבים".
גרייס לי וויטני ג'ניס ראנד עוזרת אישית לקפטן 8 פרקים, עונה 1 אנושי לא ידוע
העוזרת האישית של הקפטן. הערה: אף על פי שראנד מופיעה במספר צילומי יח"צ לקידום הסדרה, היא הפסיקה להופיע באמצע העונה הראשונה.
  קצינים בתפקידי פיקוד או הגאי
  קצינים בתפקידי מבצעים, הנדסה או אבטחה; ראו גם: חולצה אדומה
  קצינים בתפקידי מדע או רפואה

עונות "הסדרה המקורית"[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה (ארצות הברית)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1298 בספטמבר 196613 באפריל 1967
22615 בספטמבר 196729 במרץ 1968
32420 בספטמבר 19683 ביוני 1969

הפיילוטים (1964 - 1965)[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק הפיילוט של "מסע בין כוכבים, "The Cage", הושלם בין נובמבר 1964 לינואר 1965,[2] בו כיכב ג'פרי האנטר כקפטן כריסטופר פייק, מייג'ל בארט כמספר אחת, ולנרד נימוי כמר ספוק. לאחר שהפיילוט נדחה על ידי NBC בשל היותו "שכלתני מדי" (בין תלונות אחרות),[3] ג'פרי האנטר בחר לפרוש מתפקידו כפייק,[4] כאשר היוצר ג'ין רודנברי התבקש לייצר פרק פיילוט שני ("Where No Man Has Gone Before") שגרסה ערוכה שלו, תחת אותו השם, שודרה בשנת 1966.[5][6]

הפרק "The Cage" מעולם לא שודר במהלך ההקרנה המקורית של "מסע בין כוכבים" ב-NBC. הפרק הוצג על ידי רודנברי באמצעות עותק בשחור-לבן בכנסי מדע בדיוני שונים במהלך שנים שלאחר ביטולה של הסדרה המקורית, אך לא שוחרר בווידאו ביתי עד לשנת 1986, כאשר סרטי פרמאונט הפיקה עותק משוחזר של "The Cage" (שילוב של חומר הגלם המקורי בשחור-לבן, עם קטעים בצבע מתוך פרק העונה הראשונה "The Menagerie"), ביחד עם הקדמה מאת ג'ין רודנברי.[7]

ב-4 באוקטובר 1988, סרטי פרמאונט שידרה בטלוויזיה תוכנית מיוחדת באורך של שעתיים, בהנחיית פטריק סטיוארט, המכונית "סאגת מסע בין כוכבים: מדור אחד לדור הבא" שכלל, בפעם הראשונה, הקרנה טלוויזיונית בצבע מלא של "The Cage". בתחנות טלוויזיה מסוימות, הפרק לא שודר עד ל-15 באוקטובר 1988.[7] בארצות הברית, "The Cage" שוחרר לראשונה ל-DVD בדצמבר 2001.[8] מאוחר יותר, הפרק נכלל כדיסק האחרון בשני סטים של פרקי הסדרה - הפרקים המקוריים והפרקים המחודשים - שהופצו ב-DVD Box (הפרק מופיע עם תאריך השידור המקורי ב-15 באוקטובר 1988).[9][10][11]

הפרק "Where No Man Has Gone Before", שגם הוא תוכנן במקור כפיילוט, הועבר לרשת NBC בצורתו המקורית (מספר ייצור 02A), אבל שודר רק לאחר שנערך מחדש, כאשר גרסתו הסופית שודרה מאוחר יותר תחת אותו שם, אך לא כפיילוט, אלא כפרק השלישי של הסדרה (מספר ייצור 02B). לאחר מכן, במשך שנים, הגרסה המקורית של הפרק נחשבה כאבודה, אבל מאוחר יותר הופיעה כקלטות VHS-בוטלג בכנסים, עד אשר עותק שלו התגלה בשנת 2009 ולאחר מכן הופץ למכירה לשימוש ביתי, תחת הכותרת "Where No Fan Has Gone Before" - הפיילוט החלופי המשוחזר שלא שודר מעולם. פיילוט זה הוא חלק מסט פרקי העונה השלישית של הסדרה המקורית אשר נמכר על Blu-Ray,[12] אך טרם הופץ למכירה על גבי DVD. עד היום, גרסה מקורית זו של הפיילוט מעולם לא שודרה בטלוויזיה.


הפיילוטים
מס' בסדרה מס' בעונה שם הפרק בימוי תסריט תאריך שידור מקורי
1 1 The Cage רוברט באטלר ג'ין רודנברי 4 באוקטובר 1988
בעקבות אות מצוקה, הצוות של האנטרפרייז מגיע אל כוכב הלכת טאלוס IV, שם הקפטן כריסטופר פייק נלקח בשבי על ידי קבוצה של חייזרים בעלי יכולות טלפתיות. אירועי הפרק מוצגים מחדש ב-"The Menagerie" - פרק כפול מהעונה הראשונה.[13]
2 2 Where No Man Has Gone Before ג'יימס גולדסטון סמואל א. פיפלס 22 בספטמבר 1966
לאחר שהאנטרפרייז מנסה לחצות את "המחסום הגדול" ("Great Barrier") שבקצה הגלקסיה, אנשי הצוות גארי מיטשל וד"ר אליזבת דהנר מפתחים כוחות על-טבעיים שעוצמתם הולכת וגוברת. קירק וספוק חוששים לחייהם של שאר אנשי הצוות.[13]

העונה הראשונה (1966 - 1967)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שפרק הפיילוט השני של רודנברי, "Where No Man Has Gone Before", קיבל תגובה חיובית יותר מ-NBC,[5][6] לבסוף שודר הפרק הראשון של "מסע בין כוכבים" - "The Man Trap" - ב-8 בספטמבר 1966, בשעה 20:30.[14] בפרק "Where No Man Has Gone Before" - אשר שודר בסופו של דבר, לאחר שנערך מחדש, כפרק השלישי של הסדרה - נותרה רק דמותו של ספוק מהפיילוט הקודם - "The Cage". בפיילוט השני מופיעים לראשונה ויליאם שאטנר כקפטן קירק, ג'יימס דוהאן כסקוטי המהנדס הראשי, וג'ורג' טאקיי כפיזיקאי (מאוחר יותר - ישמש כהגאי) סולו. דפורסט קלי ונישל ניקולס הצטרפו לצוות של הספינה כקצין הרפואה הראשי ד"ר מקוי וקצינת התקשורת אוהורה בפרק "The Man Trap" - הפרק הראשון מבין פרקי הסדרה אשר שודר בטלוויזיה.

אף על פי שדמותה של מספר אחת לא נשמרה מ-"The Cage", מייג'ל בארט חזרה לתוכנית כדמות חדשה, האחות כריסטין צ'אפל, עם מספר הופעות חוזרות רבות, הראשונה שבהן - בפרק "The Naked Time". גרייס לי וויטני הופיעה בשמונה פרקים כאשת הצוות ג'ניס ראנד, החל מהפרק "The Man Trap". וויטני עזבה את הסדרה לאחר הפרק "The Conscience of the King",[5][15][16] אך מאוחר יותר שבה להופעות אורח קטנות בסרטי הקולנוע "מסע בין כוכבים: הסרט", "החיפוש אחר ספוק", "השיבה הביתה" ו-"הארץ הלא נודעת", כמו כן - באחד מפרקי הסדרה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר".

העונה הראשונה של "מסע בין כוכבים" כוללת 29 פרקים, לרבות פרק בשני חלקים בשם "The Menagerie", הכולל את רוב הקטעים מהפיילוט המקורי, "The Cage". פרקים בולטים אחרים בעונה זו כוללים את "Balance of Terror", שבו נראים לראשונה הרומולאנים; "Space Seed", פרק בו מופיע לראשונה חאן נוניאן סינג ואשר משמש כבסיס לעלילת "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן"; "Errand of Mercy", שבו הקלינגונים מופיעים לראשונה; וכן פרק עטור שבחי הביקורת[17] וזוכה פרסי הוגו[18] ‏"The City on the Edge of Forever", שבו קירק, ספוק ומקוי נוסעים בזמן אל העבר ב"שומר הנצח".


העונה הראשונה
מס' בסדרה מס' בעונה שם הפרק בימוי תסריט תאריך שידור מקורי
1 1 The Man Trap מארק דניאלס ג'ורג' קלייטון ג'ונסון 8 בספטמבר 1966
האנטרפרייז מבקרת את כוכב הלכת M-113 לצורך בדיקה רפואית שגרתית של הצוות הארכאולוגי שבמקום. הצוות מגלה כי אשת הארכאולוג המוצב שם (ידידה ותיקה של ד"ר ליאונרד מק'קוי) הוחלפה על ידי יצור קטלני בעל יכולות לשינוי צורה הניזון מהמלחים שבגוף בני האדם.[13]
2 2 Charlie X לורנס דובקין די.סי. פונטנה (תסריט)
על פי סיפור מאת ג'ין רודנברי
15 בספטמבר 1966
לסיפון האנטרפרייז מגיע נער צעיר בן 17 בשם צ'רלי אוונס המטיל אימה על הצוות עם כוחות על-טבעיים יוצאי דופן.[13]
3 3 Where No Man Has Gone Before ג'יימס גולדסטון סמואל א. פיפלס 22 בספטמבר 1966
לאחר שהאנטרפרייז מנסה לחצות את "המחסום הגדול" ("Great Barrier") שבקצה הגלקסיה, אנשי הצוות גארי מיטשל וד"ר אליזבת דהנר מפתחים כוחות על-טבעיים שעוצמתם הולכת וגוברת. קירק וספוק חוששים לחייהם של שאר אנשי הצוות.[13]
4 4 The Naked Time מארק דניאלס ג'ון ד' פ' בלאק 29 בספטמבר 1966
אנשי הצוות נחשפים לזיהום מוזר היוצר תחושת שכרות המורידה את העכבות הרגשיות שלהם. ככל שהזיהום מתפשט ברחבי האנטרפרייז, כך מתפשט גם הטירוף המעמיד את הספינה כולה בסכנה.[13]
5 5 The Enemy Within ליאו פן ריצ'רד מת'סון 6 באוקטובר 1966
בעודו משוגר בחזרה מכוכב הלכת אלפא 177 לסיפון האנטרפרייז, תאונה בטרנספורטר גורמת לקפטן קירק להתפצל ולהפוך לשני יצורים שונים ונפרדים. על אף שלשניהם מראה זהה, האחד מהם הוא "טוב", חלש וחסר החלטיות, בעוד האחר "רשע", תוקפני יתר על המידה ושתלטני.[13]
6 6 Mudd's Women הארווי הארט סטיפן קנדל (תסריט)
על פי סיפור מאת ג'ין רודנברי
13 באוקטובר 1966
האנטרפרייז רודפת אחרי ספינת חלל ותופסת את בעליו, הארי מאד, נוכל מבוקש שיצא נגדו צו מעצר, הנמצא בחברת שלוש נשים יפות. האנטרפרייז ממשיכה לכוכב לכת על מנת לאסוף משלוח של גבישי דיליתיום אשר נכרה במקום ודרוש לאנטרפרייז לצורך הפעלת מנוע העיוות שלה. להפתעתו של קפטן קירק, מאד מנהל משא ומתן עם הכורים ומבצע איתם סחר חליפין - שלוש הנשים תמורת הדיליתיום.[13]
7 7 What Are Little Girls Made Of?‎ ג'יימס גולדסטון רוברט בלוך 20 באוקטובר 1966
האנטרפרייז יוצאת לחפש אחר האקסוביולוג המפורסם רוג'ר קורבי, ארוסה של האחות כריסטין צ'אפל. הצוות מגיע אל כוכב הלכת הקפוא אקסו השלישי, שבו גילה קורבי מכונה עתיקה המאפשרת לו לשכפל כל אדם חי לתחליף אנדרואידי. קורבי מתכנן להשתמש במכונה על מנת להפיץ אנדרואידים שבשליטתו ברחבי הפדרציה. הוא מחליף את קפטן קירק בשכפול, בניסיון להשתלט על האנטרפרייז.[13]
8 8 Miri וינסנט מסווטי אדריאן ספיס 27 באוקטובר 1966
קפטן קירק וצוותו מגיעים אל כוכב לכת שנראה כמו העתק של כדור הארץ, ומגלים כי האוכלוסייה המקומית הושמדה כמעט כולה ממחלה מוזרה, והשורדים היחידים הם ילדים.[13]
9 9 Dagger of the Mind וינסנט מסווטי שמעון וינסלברג 3 בנובמבר 1966
האנטרפרייז מגיעה אל כוכב לכת המשמש כמושבת עונשין עבור פושעים שאינם שפויים, וקירק, יחד עם אשת צוות נוספת, מגלים כי הרופא הראשי משתמש במכשיר שהורס את המוח האנושי. בפרק זה ספוק מבצע לראשונה בסדרה מיזוג מוחות.[13]
10 10 The Corbomite Maneuver ג'וסף סארגנט ג'רי סוהל 10 בנובמבר 1966
האנטרפרייז נתקלת בחללית של חייזרים, המעוניינים להמית את כל אנשי הצוות. הספינה נראית כבעלת כוח רב עוצמה, וכאשר מפקדה מסרב לנהל משא-ומתן עם קירק, האחרון נאלץ להשתמש באסטרטגיה לא-שגרתית לצורך הצלת ספינת החלל שלו.[13]
11 11 The Menagerie, Part I מארק דניאלס ג'ין רודנברי 17 בנובמבר 1966
ספוק חוטף את האנטרפרייז על מנת לקחת את כריסטופר פייק, לשעבר קפטן האנטרפרייז ומפקדו הקודם של ספוק, שכיום הוא נכה משותק בכסא גלגלים, אל כוכב לכת אסור בשם טאלוס IV. לאחר מכן, ספוק דורש לעמוד לדין בבית דין צבאי, בו הוא מתאר כיצד פייק נפל בשבי הטאלוסיאנים מספר שנים קודם לכן (באמצעות צילומים מתוך "The Cage", פרק הפיילוט של הסדרה). כאשר קפטן קירק מגלה שלטאלוסיאנים יש יכולות טלפתיות, הוא מבין שספוק החזיר את פייק אל טאלוס VI על מנת שהטאלוסיאנים יאפשרו לו להמשיך בחייו תחת האשליה הטלפתית שהוא איננו נכה ומשותק.[13] ראו כאן תיאור מפורט יותר של העלילה.
12 12 The Menagerie, Part II רוברט באטלר ג'ין רודנברי 24 בנובמבר 1966
ספוק חוטף את האנטרפרייז על מנת לקחת את כריסטופר פייק, לשעבר קפטן האנטרפרייז ומפקדו הקודם של ספוק, שכיום הוא נכה משותק בכסא גלגלים, אל כוכב לכת אסור בשם טאלוס IV. לאחר מכן, ספוק דורש לעמוד לדין בבית דין צבאי, בו הוא מתאר כיצד פייק נפל בשבי הטאלוסיאנים מספר שנים קודם לכן (באמצעות צילומים מתוך "The Cage", פרק הפיילוט של הסדרה). כאשר קפטן קירק מגלה שלטאלוסיאנים יש יכולות טלפתיות, הוא מבין שספוק החזיר את פייק אל טאלוס VI על מנת שהטאלוסיאנים יאפשרו לו להמשיך בחייו תחת האשליה הטלפתית שהוא איננו נכה ומשותק.[13] ראו כאן תיאור מפורט יותר של העלילה.
13 13 The Conscience of the King גרד אוזוולד בארי טריברס 8 בדצמבר 1966
בעת ביקור אצל חבר ותיק, קפטן קירק חושד ששחקן שייקספיריאני עלול להיות למעשה המושל הרצחני לשעבר של טרסוס VI, כוכב הלכת שבו גדל קירק. קירק מזמין את להקת השחקנים אל סיפון האנטרפרייז, אך עד מהרה נעשה ניסיון התנקשות בקירק ובאיש צוות נוסף שהיה עד לרציחות.[13]
14 14 Balance of Terror וינסנט מסווטי פול שניידר 15 בדצמבר 1966
תוך כדי חקירה של מספר תקיפות של מוצבים הסמוכים לגבול, האנטרפרייז מגלה ספינת חלל אחת של הרומולאנים, בעלת יכולות הלטה. הרומולנים, שמעולם לא נראו קודם לכן על ידי בני אדם, מתגלים כדומים חיצונית אל הוולקנים, מה שגורם לאנשי הצוות להטיל ספק בנאמנותו של ספוק כאשר מתחיל עימות צבאי בין שתי הספינות.[13]
15 15 Shore Leave רוברט ספאר תאודור סטרג'ן 29 בדצמבר 1966
קפטן קירק מוציא את צוות האנטרפרייז לחופשה על כוכב לכת במערכת דלתא אומיקרון, שאיננו מיושב (לכאורה). כעבור זמן קצר, אנשי הצוות מתחילים לראות מחזות מוזרים, כמו הארנב הלבן ואליס מהסיפור "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", דון חואן וסמוראי חמוש בחרב. כמו כן, קירק רואה (ונלחם) בפיניגן, יריב עבר שלו, מימיו כסטודנט באקדמיה של צי הכוכבים. ספוק מגלה כי נראה כי הכוכב שואב כמות גדולה של אנרגיה ממנועי האנטרפרייז, מה שמציב אותה בסכנה.[13]
16 16 The Galileo Seven רוברט גיסט אוליבר קרופורד, שמעון וינסלברג (תסריט)
על פי סיפור מאת אוליבר קרופורד
5 בינואר 1967
שבעה אנשי צוות, בהם ספוק, מק'קוי וסקוטי, נשלחים על סיפון המעבורת "גלילאו" לחקור את הקוואזר מוראסאקי 312. במהלך טיסתם, המעבורת נאלצת לבצע נחיתת חירום על כוכב לכת, שם אנשי הצוות נאלצים להילחם בתושבים המקומיים המסוכנים. כאשר הצוות מתחיל לבצע תיקונים במעבורת, סקוטי מגלה כי יש להם מעט מאוד דלק, והדרך היחידה שכמות הדלק שלהם תספיק על מנת שהחללית תגיע למסלול כבידתי היא אם משקלה יהיה נמוך יותר באופן משמעותי. ספוק שוקל להשאיר חלק מאנשי הצוות מאחור.[13]
17 17 The Squire of Gothos דון מקדוגל פול שניידר 12 בינואר 1967
האנטרפרייז מגלה כוכב לכת תועה שנסחף בחלל, מאוכלס על ידי ישות אקסצנטרית בשם טרליין, שמשתמש בכוחו הבלתי-מוגבל לכאורה על מנת להתעלל באנשי הצוות.[13]
18 18 Arena ג'וזף פבני ג'ין ל. קון (תסריט)
על פי סיפור מאת פרדריק בראון
19 בינואר 1967
האנטרפרייז מותקפת על ידי חייזרים, בזמן חקירת השמדת מושבה על ססטוס השלישי. בעודם רודפים אחרי החייזרים אל חלל שטרם נחקר, שתי הספינות נלכדות על ידי המטרונים, גזע של חייזרים רבי עוצמה, שמכריחים את קפטן קירק ואת הקפטן של ספינת החייזרים (שמאוחר יותר מזוהה כמשתייך לגזע הגורן) לדו-קרב: ספינת החלל של הזוכה תשוחרר לחופשי, ואילו ספינת המפסיד תושמד.[13]
19 19 Tomorrow Is Yesterday מיכאל או'הרליהי די.סי. פונטנה 26 בינואר 1967
האנטרפרייז חוזרת בזמן אל 1969 כתוצאה מתופעת טבע לא מוכרת, ומצילה את קפטן ג'ון כריסטופר, טייס קרב בחיל האוויר של ארצות הברית. אנשי צוות האנטרפרייז מחפשים דרך לשוב אל המאה ה-23, להחזיר את קפטן כריסטופר לבסיסו, וכל זאת מבלי להשפיע על השתלשלות האירועים ההיסטוריים שצפויים להתרחש.[13]
20 20 Court Martial מארק דניאלס דון מ. מנקביץ' וסטיבן ו. קרבטסוס (תסריט)
על פי סיפור מאת דון מ. מנקביץ'
2 בפברואר 1967
קפטן קירק מועמד למשפט צבאי בגין רשלנות, לאחר שאיש צוות נהרג במהלך סופת יונית קשה. קירק טוען כי מעשיו היו תקינים ולא היו צריכים להוביל למותו של הקצין, אך התביעה הצבאית מציגה ראיות חזקות נגדו. אנשי הצוות של האנטרפרייז מנסים להציל את הקפטן שלהם מהרשעה.[13]
21 21 The Return of the Archons ג'וזף פבני בוריס סובלמן (תסריט)
על פי סיפור מאת ג'ין רודנברי
9 בפברואר 1967
האנטרפרייז מגלה כוכב לכת שבו האוכלוסייה המקומית נשלטת על ידי ישות חזקה בשם לנדרו. במהלך חקירתם, קפטן קירק ואנשי הצוות שלו נופלים בשבי ומגלים כי כל אנשי הצוות עלולים "להיטמע" תחת שליטתו של לנדרו.[13]
22 22 Space Seed מארק דניאלס ג'ין ל. קון וקארי ווילבר (תסריט)
על פי סיפור מאת קארי ווילבר
16 בפברואר 1967
האנטרפרייז מגלה ספינת חלל ישנה, "בוטני ביי" שמה (כשם מושבת העונשין שהוקמה על ידי הבריטים באוסטרליה), ובה עשרות נוסעים שנמצאים במצב של הקפאה קריוגנית. קפטן קירק ואנשיו מגלים כי כל הנוסעים עברו הנדסה גנטית, ונמלטו מכדור הארץ בשנות התשעים של המאה ה-20 על רקע מלחמת העולם השלישית. הנוסעים, ובראשם פושע המלחמה חאן נוניאן סינג (בגילומו של ריקרדו מונטלבן), משתלטים על האנטרפרייז ומנסים להשמידה. בעזרת אנשי הצוות שלו, קירק מצליח להשתלט בחזרה על ספינתו, והוא מחליט להגלות את חאן ואנשיו אל פני כוכב לכת לא מיושב, בשם סטי אלפא V.‏[13]

הערה: פרק זה שימש סיפור רקע לעלילת סרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן" משנת 1982, בו שב מונטלבן לגלם את דמותו של חאן.

23 23 A Taste of Armageddon ג'וזף פבני רוברט המנר וג'ין ל. קון (תסריט)
על פי סיפור מאת רוברט המנר
23 בפברואר 1967
קפטן קירק ואנשי צוות האנטרפרייז מגיעים אל כוכב הלכת אמיניאר VII, לצורך כינון יחסים דיפלומטיים. הם מגלים כי האוכלוסייה המקומית נמצאת במצב של מלחמה עם תושבי כוכב לכת סמוך מזה כ-500 שנה, אולם המלחמה כולה מתבצעת לא באמצעות כלי נשק, אלא באמצעות הדמיית מחשב. אף על פי שהמלחמה כולה מדומה, אזרחים שנמצאים ברשימת המחשב כנפגעים וירטואליים עדיין נדרשים להתייצב בתאים מיוחדים על מנת להיהרג באמת. לאחר שהמחשב קובע כי האנטרפרייז הושמדה כולה בסימולציה של התקפה, קירק נאבק בהחלטה על מנת להציל את חיי כל אנשי הצוות שלו.[13]
24 24 This Side of Paradise ראלף סננסקי די.סי. פונטנה (תסריט)
על פי תסריט מאת ניית'ן באטלר ודי.סי. פונטנה
2 במרץ 1967
אנשי צוות האנטרפרייז מבקרים מושבה של הפדרציה על אומיקרון סטי III, ומתפלאים לגלות שהיא משגשגת, ושכל התושבים בריאים, וזאת למרות חשיפה ממושכת לקרינה קטלנית. אחת מתושבי המקום, ליילה קלומי, חברה ותיקה של ספוק, מראה לאנשי צוות האנטרפרייז פרחים מקומיים, שנראים כגורמים לתחושה של אושר ובריאות מושלמת לכל מי שנחשף לנבגי הפרחים, אך במחיר אובדן העצמאות והמשמעת העצמית שלהם. אפילו ספוק, שהוא וולקני חסר רגשות, מושפע מהפרחים, וכמו יתר אנשי הצוות הוא שוקל לנטוש את האנטרפרייז על מנת להשתקע על פני כוכב הלכת.[13]
25 25 The Devil in the Dark ג'וזף פבני ג'ין ל. קון 9 במרץ 1967
האנטרפרייז נשלחת אל מושבה של כורים, על מנת לחקור שמועות על יצור מוזר ותת-קרקעי האחראי להשמדת ציוד ולמותם של חמישים כורים. קירק וספוק מגלים שהיצור הוא צורת חיים מבוססת סיליקון המכונה "הורטה", ולאחר שהם מוצאים אותו ספוק מבצע מיזוג מוחות איתו, ומגלה את הסיבה מאחורי ההתקפות הקטלניות של ההורטה.[13]
26 26 Errand of Mercy ג׳ון ניולנד ג'ין ל. קון 23 במרץ 1967
משא ומתן לשלום בין הפדרציה לבין האימפריה הקלינגונית נכשל. האנטרפרייז נשלחת להגן על כוכב לכת בשם אורגאניה, הסמוך לגבול עם הקלינגונים. קירק וספוק מגיעים אל פני השטח כדי להזהיר את האורגאניים מפני הקלינגונים, אך עד מהרה מגיע למקום צי של ספינות חלל קלינגוניות, שמאלץ את האנטרפרייז לנטוש את קירק וספק על פני הכוכב, על מנת להזעיק עזרה. התושבים הילידים של הכוכב מביעים התנגדות נחרצת לכל גילוי של אלימות ומגנים על קירק וספוק, אפילו כאשר קור, המושל הקלינגוני החדש, מורה על הוצאות להורג המוניות של העם האורגאני. קירק וספוק מבצעים פשיטה נועזת על מטה הקלינגונים, במטרה לערער את שליטתם באורגאניה. כאשר צי ספינות חלל של הפדרציה מגיע למקום, מלחמה כוללת עומדת לפרוץ.[13]
27 27 The Alternative Factor גרד אוזוולד דון אינגלס 30 במרץ 1967
בעוד האנטרפרייז מקיפה כוכב לכת שנראה שומם וללא חיים, אנשי הצוות חווים רגע מוזר, שמוגדר על ידי ספוק כ-"אי-קיום". לאחר חוויה זו, קפטן קירק מגלה על פני הכוכב אדם בשם לזרוס, שטוען כי התופעה נגרמה על ידי "אויבו", שמאוחר יותר מתגלה להיות גרסה מטורפת שלו שהגיעה מיקום מקביל. הגרסה השפויה של לזרוס מבקשת את עזרתו של קירק להביס את עמיתו.[13]
28 28 The City on the Edge of Forever ג'וזף פבני הרלן אליסון 6 באפריל 1967
לאחר שנטל בטעות מנת יתר של סם הגורם לו להזיות, ד"ר מקוי נעלם אל תוך שומר הנצח, פורטל זמן שהתגלה לאחרונה על כוכב לכת נידח. קפטן קירק וספוק יוצאים בעקבותיו, אחרי שהם מגלים שהוא איכשהו שינה את ההיסטוריה, ומחק את כל מה שידעו והכירו אי פעם, לרבות האנטרפרייז. הם מגיעים אל ניו יורק בשנות ה-30, ופוגשים את אידית קילר (בגילומה של ג'ואן קולינס), עובדת סוציאלית שנותנת להם מקום לינה. ככל שחולפים הימים, ומקוי אינו נראה בשום מקום, קירק מוצא את עצמו מתאהב בקילר. בד בבד, ספוק מגלה שקילר חייבת למות, כדי לשחזר את ציר הזמן כמו שהכירו אותו.[13]

הערות: פרק זה זכה בפרס הוגו לשנת 1968 בעבור מצגת הדרמה הטובה ביותר. בשנת 1997, המגזים TV Guide דירג את הפרק הזה במקום 92 ברשימת 100 הפרקים הטובים ביותר בכל הזמנים.[19] בשנת 2009 הפרק דורג במקום 80.‏[20]

29 29 Operation: Annihilate!‎ הרשל דוהארטי סטיבן וו. קרבטסוס 13 באפריל 1967
האנטרפרייז מגיעה אל כוכב לכת בשם דנבה, בו מתגורר סם, אחיו של קפטן קירק, יחד עם משפחתו. אנשי הצוות מגלים שכל מיליון תושבי הכוכב הושפעו מחייזרים גדולים דמויי אמבה שתקפו והרגו חלק גדול מהאוכלוסייה האנושית, בהם סם. אחד החייזרים הללו מתחבר לספוק, ומעמיד את חייו בסכנה. מקוי וקירק מנסים למצוא בזמן תרופה, להצלת חייהם של ספוק, פיטר (אחיינו של קירק) ושאר תושבי דנבה. ספוק מתנדב להפוך לשפן ניסיונות בבדיקות הרפואיות של ד"ר מקוי.[13]

העונה השנייה (1967 - 1968)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שידורי 26 פרקי העונה השנייה החלו לראשונה בספטמבר 1967[21] עם הפרק "Amok Time", שבו הופיע לראשונה השחקן וולטר קניג כנווט הרוסי פאבל צ'כוב, ואשר העניק לצופים הצצה ראשונה לעולם הבית של ספוק, וולקן. העונה כוללת גם פרקים בולטים כמו "Mirror, Mirror" (שכתב ג'רום ביקסבי), המציג את "יקום המראה" הרע; "Journey to Babel", בו מופיעים לראשונה הוריו של ספוק - סארק ואמנדה גרייסון; וכן הפרק "The Trouble With Tribbles", פרק שזכה לשני פרקי המשך, בשנת 1973 בסדרה "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה", ובשנת 1996 בסדרה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

מס' בסדרה מס' בעונה שם במאי תסריטאי תאריך שידור מקורי
30 1 Amok Time ג'וזף פבני תאודור סטרג'ן 15 בספטמבר 1967
31 2 Who Mourns for Adonais?‎ מארק דניאלס 22 בספטמבר 1967
32 3 The Changeling מארק דניאלס 29 בספטמבר 1967
33 4 Mirror, Mirror מארק דניאלס 6 באוקטובר 1967
34 5 The Apple ג'וזף פבני 13 באוקטובר 1967
35 6 The Doomsday Machine מארק דניאלס 20 באוקטובר 1967
36 7 Catspaw ג'וזף פבני 27 באוקטובר 1967
37 8 I, Mudd מארק דניאלס 3 בנובמבר 1967
38 9 Metamorphosis רלף סנסקי 10 בנובמבר 1967
39 10 Journey to Babel ג'וזף פבני די. סי פונטנה 17 בנובמבר 1967
40 11 Friday's Child ג'וזף פבני די. סי פונטנה 1 בדצמבר 1967
41 12 The Deadly Years ג'וזף פבני 8 בדצמבר 1967
42 13 Obsession רלף סנסקי 15 בדצמבר 1967
43 14 Wolf in the Fold ג'וזף פבני 22 בדצמבר 1967
44 15 The Trouble with Tribbles ג'וזף פבני 29 בדצמבר 1967
45 16 The Gamesters of Triskelion 5 בינואר 1968
46 17 A Piece of the Action 12 בינואר 1968
47 18 The Immunity Syndrome ג'וזף פבני 19 בינואר 1968
48 19 A Private Little War מארק דניאלס 2 בפברואר 1968
49 20 Return to Tomorrow רלף סנסקי 9 בפברואר 1968
50 21 Patterns of Force 16 בפברואר 1968
51 22 By Any Other Name מארק דניאלס 23 בפברואר 1968
52 23 The Omega Glory 1 במרץ 1968
53 24 The Ultimate Computer 8 במרץ 1968
54 25 Bread and Circuses רלף סנסקי 15 במרץ 1968
55 26 Assignment: Earth מארק דניאלס ארט וולאס (תסריט)
על פי סיפור מאת ג'ין רודנברי & ארט וולאס
29 במרץ 1968

העונה השלישית (1968 - 1969)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי העונה השנייה של "מסע בין כוכבים", NBC הייתה מוכנה לבטל את התוכנית בשל רייטינג נמוך.[22][23] צופי הסדרה, בראשות האוהדים בג'ו וג'ון טרימבל, הציפו את NBC עם מכתבי מחאה אודות ביטול הסדרה והתחננו כי הרשת תחדש אותה לעונה נוספת.[23][24] לאחר ש-NBC הסכימה להפקת עונה שלישית לסדרה, הובטח לג'ין רודנברי כי היא תשודר במועדי שידור נוחים (ימי שני בשעה 19:30),[22][23] אך מאוחר יותר שונה לוח השידורים כך שהסדרה שודרה בערבי שישי בשעה 22:00.[22][25] בנוסף ל-"בעיות ניהוליות"[23] ולשינוי בלוח הזמנים, התקציב של התוכנית "קוצץ משמעותית"[22] ונישל ניקולס תיארה את ביטולה הסופי של הסדרה כ"נבואה המגשימה את עצמה".[26]

העונה האחרונה של "מסע בין כוכבים", הכוללת 24 פרקים, שודרה לראשונה החל מספטמבר 1968 עם הפרק "Spock's Brain".[21] העונה השלישית כוללת גם את הפרקים "The Tholian Web", שבו קירק נלכד בין שני יקומים, פרק אשר בשנת 2005 נבחן שוב במסגרת סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז"; הפרק האחרון של הסדרה, "Turnabout Intruder", שודר ב-3 ביוני 1968,[21] כאשר "מסע בין כוכבים" שבה בסופו של דבר למסך הטלוויזיה בצורת סדרת אנימציה, כאשר "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה" עלתה לאוויר לראשונה בספטמבר 1973.

מס' בסדרה מס' בעונה שם במאי תסריטאי תאריך שידור מקורי
56 1 Spock's Brain מארק דניאלס ג'ין ל. קון 20 בספטמבר 1968
57 2 The Enterprise Incident די. סי פונטנה 27 בספטמבר 1968
58 3 The Paradise Syndrome 4 באוקטובר 1968
59 4 And the Children Shall Lead 11 באוקטובר 1968
60 5 Is There in Truth No Beauty?‎ רלף סנסקי 18 באוקטובר 1968
61 6 Spectre of the Gun 25 באוקטובר 1968
62 7 Day of the Dove 1 בנובמבר 1968
63 8 For the World Is Hollow and I Have Touched the Sky 8 בנובמבר 1968
64 9 The Tholian Web 15 בנובמבר 1968
65 10 Plato's Stepchildren 22 בנובמבר 1968
66 11 Wink of an Eye 29 בנובמבר 1968
67 12 The Empath 6 בדצמבר 1968
68 13 Elaan of Troyius 20 בדצמבר 1968
69 14 Whom Gods Destroy 3 בינואר 1969
70 15 Let That Be Your Last Battlefield 10 בינואר 1969
71 16 The Mark of Gideon 17 בינואר 1969
72 17 That Which Survives 24 בינואר 1969
73 18 The Lights of Zetar 31 בינואר 1969
74 19 Requiem for Methuselah 14 בפברואר 1969
75 20 The Way to Eden 21 בפברואר 1969
76 21 The Cloud Minders 28 בפברואר 1969
77 22 The Savage Curtain 7 במרץ 1969
78 23 All Our Yesterdays 14 במרץ 1969
79 24 Turnabout Intruder הרב וולרסטין ארתור זינגר (תסריט)
על פי סיפור מאת ג'ין רודנברי
3 ביוני 1968

סרטי "הסדרה המקורית"[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרוסאוברים בין הסדרות השונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר דמויות מהסדרה המקורית הופיעו בסדרות ההמשך ובסרטים שנעשו מאוחר יותר:

סדרה מצוירת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

חידוש הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2006, רשת CBS החלה בשידורי סינדיקציה של גרסה מעודכנת לסדרה המקורית, עם איכות שידור HDTV והוספת אפקטים מיוחדים, בעיקר לטובת צילומי חוץ. נעימות הפתיחה והסיום נערכו מחדש לסאונד דיגיטלי משופר. ב-26 ביולי 2007, אולפני סרטי פרמאונט הודיעו כי הסדרה המשופרת (Star Trek Remastered) תצא לפורמט DVD, ומאז שלוש עונות הסדרה יצאו בפורמט זה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Star Trek Tech". אורכב מ-המקור ב-28 באוקטובר 2011. נבדק ב-20 באוקטובר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ David Alexander, Star Trek Creator: The Authorized Biography of Gene Roddenberry, p. 218.
  3. ^ Shatner, William (2008). Up Till Now: The Autobiography. New York: Thomas Dunne Books. pp. 119. ISBN 0-312-37265-5.
  4. ^ David Alexander, Star Trek Creator: The Authorized Biography of Gene Roddenberry, p. 244.
  5. ^ 1 2 3 Alexander, David (1994). Star Trek Creator: The Authorized Biography of Gene Roddenberry. Roc. ISBN 0-451-45440-5.
  6. ^ 1 2 Whitfield, Stephen E and Roddenberry, Gene (1968). The Making of Star Trek. Ballatine Books. ISBN 1-85286-363-3.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  7. ^ 1 2 "A Look Back at The History of Star Trek's First Pilot "The Cage"". TrekWeb.com. 2008-11-12. אורכב מ-המקור ב-2011-07-17. נבדק ב-2009-05-01.
  8. ^ "Volume 40: Turnabout Intruder/The Cage". TVShowsOnDVD.com. נבדק ב-2009-05-01.
  9. ^ "Star Trek: Season 3 DVD Information". TVShowsOnDVD.com. אורכב מ-המקור ב-2009-07-14. נבדק ב-2009-04-30.
  10. ^ "Star Trek: Season 3 (Remastered) DVD Information". TVShowsOnDVD.com. אורכב מ-המקור ב-2009-07-14. נבדק ב-2009-04-30.
  11. ^ Both the original Season 3 and "remastered" Season 3 sets list the original air date for "The Cage" as October 15, 1988.
  12. ^ DVD News
  13. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 "Star Trek: Episodes (Season 1)". StarTrek.com. אורכב מ-המקור ב-2009-06-21. נבדק ב-2009-06-04.
  14. ^ Leonard Nimoy (1995). I Am Spock. Hyperion. pp. 38. ISBN 0-7868-6182-7.
  15. ^ Herbert F. Solow and Robert H. Justman (1996). Inside Star Trek: The Real Story. Pocket Books. ISBN 0-671-00974-5.
  16. ^ Grace Lee Whitney and Jim Denney. The Longest Trek: My Tour of the Galaxy. Quill Driver Books. ISBN 1-884956-03-3.
  17. ^ Entertainment Weekly Special Edition January 18, 1995
  18. ^ "1968 Hugo Awards". TheHugoAwards.org. נבדק ב-2009-05-01.
  19. ^ "Special Collector's Issue: 100 Greatest Episodes of All Time". TV Guide (June 28-July 4). 1997.
  20. ^ "TV Guide's Top 100 Episodes". Rev/Views. נבדק ב-4 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ 1 2 3 Trimble, Bjo (1976). Star Trek Concordance. New York: Ballantine Books. pp. 37–89. ISBN 978-0345251374.
  22. ^ 1 2 3 4 Leonard Nimoy (1995). I Am Spock. Hyperion. pp. 112–113. ISBN 0-7868-6182-7.
  23. ^ 1 2 3 4 Shatner, William (2008). Up Till Now: The Autobiography. New York: Thomas Dunne Books. pp. 131–132. ISBN 0-312-37265-5.
  24. ^ David Gerrold, quoting Bjo Trimble, in The World of Star Trek, Ballantine Books, 1973, pp 166
  25. ^ William Shatner, Star Trek Memories, Harper Torch, 1994 paperback, p.257
  26. ^ Nichols, Beyond Uhura, p.189
הקודם:
2019: דדווד
פרס TCA לפרס מורשת
2020: מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית
הבא:
2021: בנות הזהב