כולנו זרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כולנו זרים
All of Us Strangers
כרזת הסרט הרשמית
כרזת הסרט הרשמית
מבוסס על "Strangers" מאת טאיצ'י יאמדה
בימוי אנדרו היי
הופק בידי גרהאם ברודבנט
פיטר צ'רנין
שרה הארווי
תסריט אנדרו היי
עריכה ג'ונתן אלברטס
שחקנים ראשיים אנדרו סקוט
פול מסקל
ג'יימי בל
קלייר פוי
מוזיקה אמילי לווינאיז-פארוך
צילום ג'יימי ד. רמזי
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
חברת הפקה Film4
TSG Entertainment
Blueprint Pictures
חברה מפיצה Searchlight Pictures
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 31 באוגוסט 2023 (פסטיבל הסרטים של טלורייד)
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת 26 בינואר 2024
משך הקרנה 106 דקות[1]
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 19.7 מיליון דולר[2][3]
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כולנו זריםאנגלית: All of Us Strangers) הוא סרט דרמה פנטסטית-רומנטית בריטי משנת 2023 שנכתב ובוים על ידי אנדרו היי על בסיס הרומן "Strangers" משנת 1987 מאת טאיצ'י יאמדה. עלילת הסרט, בה מככבים אנדרו סקוט ופול מסקל, עוקבת אחר תסריטאי בודד העסוק בזיכרונות העבר בעודו מפתח מערכת יחסים עם שכנו המסתורי. זהו עיבודו הקולנועי השני של הרומן, לאחר הסרט היפני "The Discarnates"‏ (1988).

בכורת הסרט התקיימה במהלך פסטיבל הקולנוע של טלורייד ב-31 באוגוסט 2023, והוא עלה לאקרנים בבריטניה בהפצת "Searchlight Pictures" ב-26 בינואר 2024. הסרט זכה לשבחי המבקרים, נבחר לאחד מעשרת הסרטים העצמאיים המובילים לשנת 2023 על ידי מועצת הביקורות הלאומית, וזכה בשש מועמדויות לפרס באפט"א לקולנוע בטקס טקס פרסי האקדמיה הבריטית לקולנוע ה-77.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסריטאי בודד בשם אדם חי חיים מבודדים בלונדון. לילה אחד, פוגש אדם את שכנו השיכור, הארי, שהבחין בו בבניין ומעוניין להצטרף לחברתו להמשך הלילה. באי-רצון, אדם מסרב ושולח את הארי כלעומת שבא.

אדם מתחיל לכתוב ומחליט לבקר את בית ילדותו, הנטוש כעת. בבית, מדמיין אדם את רוחותיהם של הוריו, שמתו בתאונת דרכים עשרות שנים קודם לכן כשהיה בן שתים עשרה, אוכל איתם ארוחת ערב ומבטיח לשוב לבקר.

כשהוא שב לדירתו, אדם נתקל בהארי ליד המעלית והשניים מתחילים במערכת יחסים מלאת-תשוקה. אדם לומד על תחושות הריחוק של הארי עצמו ממשפחתו, והשניים מתחילים לאט לאט לבנות חיים משותפים.

במקביל, לאדם יש כמה חזיונות עוקבים עם הוריו. במהלך שיחה עם אמו, אדם חושף את נטייתו המינית ודן בה עמה. אמו מקבלת את היותו הומוסקסואל, אך מגיבה בדאגה ובמרירות קלה. בשיחה נוספת עם אביו המתרחשת בביקור אחר, אדם דן עמו על היותו פגוע משתיקתו של אביו על הבריונות שחווה בילדותו. השניים מתפייסים בדמעות ומתחבקים.

מאוחר יותר, כאשר מערכת היחסים של אדם והארי פורחת, השניים מבלים זמן רב במועדוני לילה ומתחילים להסניף קטמין יחד. לילה אחד, אדם מתעורר לאחר הפסקת חשמל ומגלה ששב לבית הוריו, הפעם בחג המולד. הם תולים יחד נורות על עץ חג המולד וחוגגים בשמחה כשמוזיקה מתנגנת. כשהוא לא מצליח לישון, אדם נכנס למיטה עם הוריו ומספר לאמו על כך שנשלח להתארח אצל סבתו לאחר מותה, עובדה עליה אמו מקוננת. לאחר מכן, אדם נסחף חזרה לחייו עם הארי.

אדם מתעורר ברכבת התחתית ורואה את הארי במכונית הסמוכה לקרון בו הוא נמצא. הארי מרוחק ואינו מתקרב אליו. אדם רואה חזון של עצמו בצעירותו צורח בהשתקפות קרון הרכבת, ולאחר מכן מתעורר במיטתו, בוכה, לאחר שהארי הביא אותו הביתה בעקבות תקרית במועדון שבה חווה התקף פאניקה. אדם מספר להארי על מות הוריו, ומגלה לו שאביו מת מיד בתאונת הדרכים, בעוד אמו גססה מספר ימים בבית החולים. סבתו מנעה מאדם לראות את אמו בגלל מצבה הקשה, שרודף את אדם לנצח.

אדם מציע לקחת את הארי הסקפטי, שמודאג במקצת מהתנהגותו של אדם, לפגוש את הוריו. השניים מוצאים את הבית ריק. מודאג ממצבו הנפשי של אדם, הארי מפציר בהם לעזוב. אך לאחר שאמו של אדם נראית לאחר מכן מעבר לחלון בעודה משקיפה עליהם מבעד לזכוכית הדלת, אדם דופק על הדלת עד שהזכוכית נשברת.

כשהוא מתעורר בבוקר המחרת עם הוריו, הם מסבירים שהארי הלך הביתה, ואומרים לו על מנת למצוא אושר, עליו לשחרר אותם ולהתקדם בחייו עם הארי. הוריו לוקחים אותו למסעדת הילדות האהובה עליו, שם הם שואלים על נסיבות מותם. אדם משקר להם ששניהם מתו באופן מיידי, להקלתה של אמו. השלושה מאשרים מחדש בדמעות את אהבתם זה לזה, ולאחר מכן שני ההורים נעלמים.

לאחר שקיבל את אובדן הוריו, אדם שב הביתה לראות את הארי. הוא נכנס לדירתו של הארי ומבחין בצחנה נוראית, עם שאריות סמים על השולחן וזוהמה בכל הדירה. אדם מוצא את גופתו של הארי בחדר השינה, מחזיקה באותו בקבוק ויסקי שהוא שתה בלילה שבו נפגשו, ומבין כי הארי היה מת כל הזמן והיה למעשה חזון דמיונו, בדומה להוריו.

מחוץ לחדר, רוחו של הארי נסערת ובוכה, מכיוון שהוא לא רוצה שאדם יראה בו גופה. אדם מבטיח להארי שהכל יהיה בסדר, ולוקח את הארי בחזרה לדירתו. השניים שוכבים יחד במיטה זה בזרועותיו של זה. כשהארי מבקש מאדם לנגן תקליט, הוא מעלה את "The Power of Love" מאת "פרנקי הולך להוליווד". השניים נמוגים לאלומת אור קטנה בין הכוכבים כשהמסך משחיר.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרהאם ברודבנט ושרה הארווי מחברת ההפקות "Blueprint Pictures" הציגו לראשונה את הפרויקט ליאמדה ביוני 2017. בשלהי אותה שנה, נודע על מעורבותו של הקולנוען אנדרו היי בפרויקט. היי תיאר את העיבוד שלו לרומן כ"תהליך ארוך וכואב לעיתים". לדבריו, ”רציתי לבחון את העבר שלי כמו שאדם עושה בסרט. הייתי מעוניין לחקור את המורכבות של אהבה משפחתית ורומנטית כאחד, אבל גם את החוויה המיוחדת של דור ספציפי של הומוסקסואלים שגדל בשנות ה-80 רציתי להתרחק מסיפור הרפאים המסורתי של הרומן ולמצוא משהו יותר פסיכולוגי, כמעט מטפיזי.”[4]

ב-30 ביוני 2022, הוכרז לראשונה על הפקת הסרט, שנקרא אז "Strangers" (כשם הרומן), ועל צוות השחקנים הראשי.[5] תקציר העלילה שהוכרז היה קצר ומנוסח בצורה מעורפלת, דבר שגרר תהיות ברשתות החברתיות האם עלילת הסרט כרוכה ברומן בין דמויותיהם של סקוט ומסקל.[6]

במועד ההכרזה על הפקת הסרט, צילומי הסרט כבר היו בעיצומם בבריטניה.[5] בית ילדותו של היי שימש כלוקיישן לסצנות הבית בו אדם מוצא את הוריו.[7][4] סצנות מועדוני הלילה צולמו בטברנת ווקסהול המלכותית.[4]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכורת הסרט התקיימה בפסטיבל הקולנוע ה-50 של טלורייד ב-31 באוגוסט 2023, והוצג בפסטיבל הקולנוע של ניו יורק 2023 ב-1 באוקטובר 2023. הסרט גם הגיע לתחרות הראשית של פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-68 של ויאדוליד.[8] פסטיבל הסרטים הבינלאומי של קורק, שנערך ב-19 בנובמבר 2023, נבחר הסרט כסרט הגאלה הבינלאומי של הפסטיבל. פסטיבל הסרטים הבינלאומי של "QCinema" אירח שלוש הקרנות של הסרט ב-19, 20 ו-24 בנובמבר 2023.[9] הסרט עלה לאקרנים בבתי הקולנוע נבחרים בארצות הברית ב-22 בדצמבר 2023 ועלה לאקרנים בבריטניה ב-26 בינואר 2024.[10][11][12] בישראל, עלה הסרט בהפצה מוגבלת בסניפי קולנוע לב.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף השבוע הראשון לעלייתו לאקרנים, הרוויח הסרט 232,909 דולר מארבעה בתי קולנוע נבחרים, בממוצע של 58,000 דולר לכל בית קולנוע.[13][14]

תגובה ביקורתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרו סקוט זכה לשבחי הביקורות על הופעתו בסרט.

באתר הביקורות "Rotten Tomatoes" זכה הסרט לציון 96% על בסיס 257 ביקורות המבקרים, עם דירוג ממוצע של 8.8/10. בקונצנזוס המבקרים נכתב כי ”"כולנו זרים" בוחן צער עמוק ואהבה דרך עדשה פנטסטית שמבוססת על רגש אנושי.”[15] באתר הביקורות המשוקללות "Metacritic", זכה הסרט לציון 90/100, על בסיס 53 ביקורות, דבר המצביע על "הערכה אוניברסלית".[16] צופים שנשאלו על ידי חברת הסקרים "CinemaScore" העניקו לסרט ציון ממוצע של "A−".[13]

הקולנוען אדגר רייט שיבח את הסרט ואמר "אני מתפעל ממה שאנדרו [היי] הצליח לעשות בסרט הזה. זו עדות אמיתית לאומנות שלו שהוא הצליח לעשות סרט כל כך אישי, רגשי ומהדהד, אך גם כל כך מספק במקומו בז'אנר על אף שסיפור רפאים מסורתי עשוי להסתיים בנימה של עצב או הלם, יש להוקיר את העובדה שאנדרו מסוגל להשאיר אותנו עם רגע של יופי אינסופי."[17]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בשבעה פרסים בטקס פרסי הסרט העצמאי הבריטי לשנת 2023, כולל בקטגוריות "הבמאי הטוב ביותר" ו"התסריט הטוב ביותר".[18]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "All Of Us Strangers". British Board of Film Classification. Retrieved April 26, 2024.
  2. ^ "All of Us Strangers". Box Office Mojo. Retrieved April 26, 2024.
  3. ^ "All of Us Strangers (2023) - Financial Information". The Numbers. 25 March 2024.
  4. ^ 1 2 3 "Production Notes" (PDF). Searchlight Pictures. Retrieved April 26, 2024.
  5. ^ 1 2 Hazelton, John; Tabbara, Mona (30 June 2022). "Andrew Haigh sets new feature 'Strangers' with Andrew Scott, Paul Mescal, Claire Foy and Jamie Bell". Screen Daily. Retrieved April 26, 2024.
  6. ^ Peters, Fletcher (30 June 2022). "Paul Mescal and Andrew Scott Are Making a Movie Together, But Is It Gay? Hopefully". The Daily Beast. Retrieved April 26, 2024.
  7. ^ Canfield, David (23 August 2023). "Inside All of Us Strangers, Andrew Scott and Paul Mescal's Metaphysical Love Story". Vanity Fair. Retrieved April 26, 2024.
  8. ^ D'Ocon, Manuel (5 October 2023). "¿Paul Mescal en Valladolid?: 'All Of Us Strangers' se convierte en la película estrella de la Seminci". Fotogramas (in Spanish). Retrieved April 26, 2024.
  9. ^ "All of Us Strangers". QCinema International Film Festival. Retrieved April 26, 2024.
  10. ^ D'Alessandro, Anthony (7 August 2023). "Searchlight Dates 'All Of Us Strangers' During Pre-Christmas Frame". Deadline Hollywood. Retrieved April 26, 2024.
  11. ^ Bergeson, Samantha (7 August 2023). "Paul Mescal and Andrew Scott Lead Andrew Haigh's Ghostly Drama 'All of Us Strangers' — First Look". IndieWire. Retrieved April 26, 2024.
  12. ^ Iftikhar, Asyia (13 September 2023). "Paul Mescal and Andrew Scott's gay romance All of Us Strangers finally gets UK release date". PinkNews. Retrieved April 26, 2024.
  13. ^ 1 2 D'Alessandro, Anthony (24 December 2023). "'Salaar', 'Dunki' In Top Ten, 'All Of Us Strangers' Sees Solid Debut, 'Poor Things' Aces Expansion – Specialty Box Office". Deadline Hollywood. Retrieved 24 December 2023.
  14. ^ Fernandas, George. "All of Us Strangers review — A Heartbreaking story". Cinematic Central. Retrieved April 26, 2024.
  15. ^ "All of Us Strangers". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved April 26, 2024.
  16. ^ "All of Us Strangers". Metacritic. Fandom, Inc. Retrieved April 26, 2024.
  17. ^ "16 Directors Praise 2023's Best Films: Alfonso Cuarón on 'Killers of the Flower Moon,' Jane Campion on 'Priscilla' and More". 13 December 2023.
  18. ^ Zac Ntim (3 December 2023). "British Independent Film Awards: 'All Of Us Strangers' Sweeps With 7 Wins Including Best Film". Deadline. Retrieved April 26, 2024.