לאמבאוזאוריים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןלאמבאוזאוריים
שלד של קוריתוזאורוסשלד של קוריתוזאורוס

שלד של פרזאורולופוס

שלד של פרזאורולופוס
תקופה
קרטיקון עליון, 85.8–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרפודה
משפחה: הדרוזאוריים
תת־משפחה: לאמבאוזאוריים
שם מדעי
Lambeosaurinae
פארקס, 1923
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאמבאוזאוריים (שם מדעי: Lambeosaurinae) היא תת-משפחה של דינוזאורים צמחוניים ממשפחת ההדרוזאוריים, שחיו רק בקרטיקון העליון שלפני 85.8 עד 66 מיליון שנה מזמננו.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוהי אחת משתי תת-המשפחות של ההדרוזאורים לצד הזאורולופיים (Saurolophinae). הקבוצה הוגדרה ב-1923 ונקראת על שם הסוג לאמבאוזאורוס. מאובניהם התגלו לאורך אסיה, אירופה ואמריקה הצפונית.

המאפיין העיקרי של בני הקבוצה הוא מבנה הגולגולת הגבוהה שהייתה בעלת ציצה אחורית הארוכה שהתארכה יותר ויותר. הם השתמעו במבנה זה כדי להשמיע תרועות שונות ולתקשר עם פרטים מהעדר ששוטטו יחדיו. הם היו דינוזאורים אוכלי צמחים בעלי שורת שיניים אחוריות שסייעו לטחון צמחים בעזרת הלחיים. הדינוזאורים היו כבדים ויכלו לעלות על אורך של 10 מטרים ומשקל של 5 טון. רבים מהם היו טרף בשביל טורפים כמו טירנוזאוריים.

במקור הקבוצה הייתה קלייד, אך ב-1998 החליט פול סרנו לשייך את הקבוצה לתת-משפחה הכוללת את הסוגים שגולגולתם מוטה כלפי מעלה כמו אצל הקוריתוזאורוס או מוטה אחורי בדומה לקרן של יעל, באופן המזכיר את הקוריתוזאורוס. דינוזאורים אחרים כמו הזאורולופוס או האדמונטוזאורוס היו חסרי בליטה או שהייתה קצרה יותר ובקדמת הגולגולת[1][2].

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאמבאוזאוריים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Prieto-Márquez, A (2010). "Global phylogeny of Hadrosauridae (Dinosauria: Ornithopoda) using parsimony and Bayesian methods". Zoological Journal of the Linnean Society. 159: 435–502
  2. ^ Diversity, Relationships, and Biogeography of the Lambeosaurine Dinosaurs from the European Archipelago, with Description of the New Aralosaurin Canardia garonnensis