לורד ג'ים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לורד ג'ים
Lord Jim
כרזת הסרט לורד ג'ים
כרזת הסרט לורד ג'ים
כרזת הסרט לורד ג'ים
מבוסס על לורד ג'ים עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ריצ'רד ברוקס
הופק בידי ריצ'רד ברוקס
תסריט ספר:
ג'וזף קונרד
תסריט:
ריצ'רד ברוקס
עריכה אלן אוסביטסון
שחקנים ראשיים פיטר או'טול
אלי וולך
דליה לביא
קורט יורגנס
ג'יימס מייסון
אקים טמירוף
פול לוקאס
מוזיקה ברוניסלב קאפר
צילום פרדי יאנג
מדינה בריטניה, ארצות הברית
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 בפברואר 1965
משך הקרנה 154 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט הרפתקאות, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 5,000,000‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לורד ג'יםאנגלית: Lord Jim ) הוא סרט הרפתקאות משנת 1965 בבימויו והפקתו של ריצ'רד ברוקס עם פיטר או'טול, אלי וולך, ג'יימס מייסון, קורט יורגנס וכן השחקנית הישראלית דליה לביא[1].

התסריט מבוסס על הספר "לורד ג'ים" של ג'וזף קונרד משנת 1900. הספר עובד לראשונה לקולנוע בשנת 1925 כסרט אילם בבימויו של ויקטור פלמינג.

הסרט היה מועמד לפרס באפט"א לקולנוע על הצילום והעיצוב האמנותי. הצילומים נערכו באולפני שפרטון באנגליה ואתרי צילום באנגקור ואט, קמבודיה, הונג קונג ומלזיה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ים (פיטר או'טול) משמש כקצין ראשון בספינתו של רב החובל מארלו (ג'ק הוקינס). הוא נפגע בעת עבודתו על הספינה ומורד לשם טיפול באחד הנמלים באי יאווה.

לאחר החלמה הוא מחפש ספינה לעבוד בה ומוצא ספינת משא רעועה בשם פאטנה (S.S. Patna) שמפקד עליה רב חובל שתיין (וולטר גוטל) ועליה 800 עולי רגל מוסלמים שיעדם הוא מכה.

האנייה נקלעת לסערה קשה ועומדת לשקוע. הקפטן וצוותו מורידים סירה אחת כדי לברוח. הם מאיצים בג'ים להצטרף אליהם. הוא נלחם במצפונו אך ברגע האחרון קופץ לסירה ונוטש את הספינה עם עולי הרגל המוסלמים.

כשהם מגיעים לנצל הם רואים שם להפתעתם את הספינה פאטנה. מסתבר שספינה צבאית צרפתית הגיעה לפאטנה במקרה וגררה אותה לנמל.

שאר הצוות מסתלק ורק ג'ים מועמד למשפט פומבי ומסולק בבושת פנים ובחרפה מהצי קבל עם ועדה. ג'ים, אכול רגשות אשמה וצורך לכפר על חטאו, מתחיל לעבוד בעבודות קשות עם דלת העם שקודם הסתכל עליהם בעליונות גזענית.

באחת הפעמים הוא מציל סירה עמוסת חומר נפץ משריפה ופיצוץ לאחר הצתה מכוונת. צופה סטיין (פול לוקאס), בעל מכרה בדיל במקום מרוחק המספר לו כי על המכרה הנמצא במחוז פצואן (שם פיקטיבי) השתלט גנגסטר המכתיר עצמו כ"גנרל" (אלי וולך) ובעזרת עוזרו קורנליוס (קורט יורגנס) משעבד את אנשי השבט המקומי להיות עבדים שלו. סטיין מבקש מג'ים להעביר בסירה חומר נפץ ורובים לאנשי השבט כדי שינצחו את הגנרל ומרעיו.

בעל הספינות בנמל (אקים טמירוף) מסרב לתת לג'ים סירת מנוע והוא מחליט להגיע למקום בסירת מפרש. כשהוא מגיע לפצואן עוזב אותו אחד מאנשי הצוות כדי להודיע לגנרל כי הגיע למקום זר עם חומר נפץ ונשק.

ג'ים מסליק במהירות את אמצעי הלחימה אבל נתפס על ידי אנשי הגנרל. הגנרל מתחיל לענות אותו כדי שיגלה את מקום הנשק אבל ג'ים עומד בסרובו. הגנרל נותן לו מנוחה כדי שיחשוב בהגיון ובאותו זמן מספק לו בחורה מהשבט (דליה לביא) כדי שתספק את צרכיו.

הבחורה משחררת את ג'ים והם נמלטים מהמקום ומגייסים את כל בני השבט למלחמה עם צבא הגנרל. בקרב בו הם מפעילים אמצעים מאולתרים כמו לפידים, חיצים בוערים ותותח ישן הם מצליחים לכבוש את הבסיס של הגנרל שנהרג בהתקפה.

ג'ים מתקבל בשבט וגיבור ומוצמד לו הכינוי "טואן" (לורד). הוא מתאהב בבחורה וחושב להישאר במקום.

קורנליוס שניצל מההתקפה מגיע לנמל ומשכנע פושע מבוקש בשם בראון (ג'יימס מייסון) לחזור לפצואן כי במקום נשאר אוצר יקר של הגנרל. הם מגיעים לפצואן אך נתפסים.

ראש השבט מבקש להרגם אבל ג'ים מתחייב בנפשו לשחררם. הם בוגדים בג'ים, הורגים את וואריס, בנו של ראש השבט אבל לבסוף ג'ים מחסל אותם.

ראש השבט מודיע לג'ים כי עליו לעזוב את המקום אחרת ייהרג. בסוף מתרחש טקס שריפת גופתו של וואריס. ג'ים מגיע למקום, ראש השבט יורה בו וגופתו נשרפת לצד גופת וואריס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]