לורסידון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לורסידון
שמות מסחריים בישראל
לטודה
נתונים כימיים
כתיב כימי C28H36N4O2S
נתונים פרמוקוקינטיים
מטבוליזם כבד (CYP3A4-mediated)
זמן מחצית חיים 18–40 שעות
הפרשה

צואה 67–80%,

כלייתי 9–19%
בטיחות
דרכי מתן מתן פומי

לורסידוןאנגלית: Lurasidone) היא תרופה אנטי פסיכוטית המשמשת לטיפול בסכיזופרניה ובהפרעה דו קוטבית[1]. בארץ, לורסידון נמכרת תחת השם המסחרי לטודה (Latoda) בין היתר. התרופה ניתנת דרך הפה (PO).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורסידון אושר לראשונה לשימוש רפואי בארצות הברית בשנת 2010[1]. בשנת 2013, אושר בקנדה, ועל ידי מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית. גרסאות גנריות אושרו בארצות הברית ב-2019, והפכו לזמינות ב-2023. בשנת 2021, זו הייתה התרופה ה-193 הנפוצה ביותר בארצות הברית, עם יותר מ-2 מיליון מרשמים.

שימוש רפואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורסידון משמש לטיפול בסכיזופרניה ובהפרעה דו קוטבית. בהפרעה דו-קוטבית, זה ניתן הן כמונותרפיה, והן כטיפול משלים לליתיום ולפרואט.

סוכנות התרופות האירופית (EPA) אישרה שימוש בלורסידון לטיפול בסכיזופרניה לאנשים מגיל 13 ומעלה, אך לא לטיפול בהפרעה דו קוטבית. בארצות הברית, הוא משמש לטיפול בסכיזופרניה לאנשים מגיל 13 ומעלה, כמו גם באפיזודות דיכאון של הפרעה דו קוטבית מגיל 10 ומעלה כמונותרפיה (טיפול במחלה בעזרת תרופה בודדת), ובשילוב עם ליתיום או ולפרואט במבוגרים. ביוני 2020 אושר לורסידון ביפן, שמונה שנים לאחר אישורו הראשון בארצות הברית. ביפן זה מאושר לדיכאון דו קוטבי וסכיזופרניה.[2]

לורסידון אינו מאושר על ידי מינהל המזון והתרופות (FDA) לטיפול בהפרעות התנהגות בקרב מבוגרים עם דמנציה.

התוויות נגד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורסידון אסור לאנשים הנוטלים מעכבים חזקים של אנזים הכבד CYP3A4 או מעוררים כדוגמת קרבמזפין וריפמפין.האנזים CYP3A4 מעורב בעיכול תרופות. מעכבים כגון מיץ אשכוליות חוסמים את תפקודו וכתוצאה מכך כמות התרופה גדולה מדי בגוף. בארצות הברית התרופה לא מומלצת לשימוש בילדים.

בטיחות במהלך הריון והנקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בלורסידון בנשים הרות לא נחקר ואינו מומלץ; במחקרים בבעלי חיים, לא נמצאו סיכונים. גם הפרשה בחלב אם אינה ידועה אך לורסידון אינו מומלץ לנשים מניקות.

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות לוואי של לורסידון כוללות ישנוניות, הפרעות תנועה, בחילות ושלשולים[1]. תופעות לוואי חמורות המשותפות עבור כל התרופות האנטי-פסיכוטיות הלא טיפוסיות העשויות לכלול דיסקינזיה מאוחרת, כמו גם תסמונת ממאירה נוירולפטית, סיכון מוגבר להתאבדות, אנגיואדמה ורמות סוכר גבוהות בדם. למרות שפחות נפוץ שלוראזידון יגרום לרמות גבוהות של סוכר בדם, תסמונת היפרגליקמית היפראוסמולרית עלולה להתרחש. אצל אנשים מבוגרים עם פסיכוזה כתוצאה מדמנציה, זה עלול להגביר את הסיכון למוות.

תופעות הלוואי דומות בדרך כלל לתרופות אנטי-פסיכוטיות אחרות. לתרופה יש פרופיל תופעות לוואי נסבל יחסית, עם נטייה נמוכה לשינויים במרווחי QTc[3], עלייה במשקל ותופעות לוואי הקשורות בשומנים בדם. במטא-אנליזה משנת 2013 של היעילות והסבילות של 15 תרופות אנטי פסיכוטיות, נמצא כי הוא מייצר את העלייה השנייה הנמוכה ביותר (אחרי הלופרידול) במשקל, הארכת מרווח QT הקטנה ביותר, תופעות הלוואי הרביעיות בכמותן החוץ-פירמידליות ( אחרי הלופרידול, זוטפין וכלורפרומאזין). והסדציה השישית הפחותה (אחרי פאליפרידון, סרטינדול, אמיסולפרייד, אילופרידון ואריפיפרזול).

כמו בתרופות נוירולפטיות לא טיפוסיות אחרות, יש להשתמש בלורסידון בזהירות בקרב קשישים מכיוון שהוא מעמיד אותם בסיכון מוגבר לשבץ מוחי או להתקף איסכמי חולף.; עם זאת, הסיכונים הללו לא צפויים להיות גדולים יותר מאלה הקשורים לתרופות אנטי פסיכוטיות מקבוצות אחרות. באופן דומה, אין להשתמש בלורסידון לטיפול בפסיכוזה הקשורה לדמנציה, שכן עדויות הראו תמותה מוגברת עם שימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות. עלייה במשקל מדווחת סביב 15 אחוז מהמשתמשים. תופעות לוואי אפשריות אחרות כוללות הקאות, אקתיזיה, דיסטוניה, פרקינסוניזם, נמנום, סחרחורת, הרגעה ובחילות.

הפסקת שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנוסחה הלאומית הבריטית ממליץ על נסיגה הדרגתית בעת הפסקת נטילת תרופות אנטי פסיכוטיות כדי למנוע תסמונת גמילה חריפה או הישנות מהירה. תסמיני הגמילה כוללים בדרך כלל בחילות, הקאות ואובדן תיאבון. תסמינים אחרים עשויים לכלול אי שקט, הזעה מוגברת ובעיות שינה. לעיתים קרובות פחות תיתכן תחושה של סיבוב העולם, חוסר תחושה או כאבי שרירים. התסמינים חולפים בדרך כלל לאחר פרק זמן קצר.

קיימות ראיות טנטטיביות לכך שהפסקת השימוש בתרופות אנטי פסיכוטיות עלולה לגרום לפסיכוזה. זה גם עלול לגרום להישנות של מצב המטופל. לעיתים רחוקות יכולה להופיע דיסקינזיה מאוחרת עם הפסקת התרופה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Drugs.com. American Society of Health-System Pharmacists. Archived from the original on 21 March 2019. Retrieved 21 March 2019., Lurasidone Monograph for Professionals, Drugs.com (באנגלית)
  2. ^ IR News | Investor Relations. Sumitomo Pharma. Archived from the original on 10 October 2022. Retrieved 10 October 2022., Sumitomo Dainippon Pharma Announces Approval of Atypical Antipsychotic Agent, LATUDA Tablets in Japan | Sumitomo Pharma, www.sumitomo-pharma.com (באנגלית)
  3. ^ Afzal Javed, Holger Arthur, Logos Curtis, Lars Hansen, Sofia Pappa, Practical Guidance on the Use of Lurasidone for the Treatment of Adults with Schizophrenia, Neurology and Therapy 8, 2019-05-16, עמ' 215–230 doi: 10.1007/s40120-019-0138-z