משתמשת:Y.S.MUSKATEL/ספרות חרדית עכשוית לילדים ולנוער

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיפור לילדים חרדים

ספרות חרדית לילדים היא סוגה ספרותית של ספרות ילדים העוסקת בעולמו של הילד החרדי, או בא להעביר מסרים דידקטיים או אחרים (מוסריים, דתיים ואחרים) המותאמים לילד החרדי. בדרך כלל הוא יזדקק לאישורים של רבנים או אנשי חינוך חרדים כדי שהספר יתקבל בחברה החרדית בישראל. בספרות החרדית יש התייחסות גם לרגשות שליליים כגון קנאה, תוך הקניית כלים להתמודדות איתם. אם מופיעים רק הרגשות השליליים ללא הצדקה או שלילה שלהם על ידי המחבר, הספר לא יאושר על ידי הוועדה שבודקת את הספרים טרם הדפסתם. רק לאחר שהוועדה אישרה וחתמה שהספר כשר וראוי לקריאה, הוא יצא לאור. [1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר, עד לשנות התשעים של המאה העשרים, הספרות החרדית לילדים כללה מספר מצומצם של ספרים, הידועים בהם היו "כה עשו חכמינו" בעריכת יוכבד סגל, ועוד מספר מצומצם של ספרי ילדים. החל משנות התשעים של המאה העשרים החלה תאוצה של כתיבה חרדית לילדים ולנוער, כאשר ישנם סופרים שהפכו לשם דבר בספרות החרדית העכשווית, כגון חיים ולדר או מנוחה פוקס.

ספרות חרדית לגיל הרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספרות החרדית לגיל הרך כוללת נושאים שונים, בהם נושאים תורניים- פרשת שבוע, שבת וכו', וכן נושאים דידקטיים אוניברסליים שאינם נוגדים את עולם הערכים היהודי כגון, ספרים בנושאי בריאות ובטיחות. הספרים המיועדים לגיל הרך ולנוער החרדי מעבירים מסר מסויים באופן מאוד ברור, כאשר המסר הוא דידקטי- תורני אמוני. כלומר, תמיד הדמויות החיוביות יהיו יראי שמיים והתכנים מהווים כלי לחינוך לערכים הרצויים לפי התרבות התורנית.[2]

ספריות תורניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל תחילת שנות האלפיים הוקמו בשכונות החרדיות בירושלים, ביוזמת האגף לתרבות תורנית בעיריית ירושלים 6 ספריות, בהן ספריות ניידות וספריות נייחות תורניות. השעות להשאלת הספרים הינן נפרדות לבנות ובנים ובזמן ההשאלות ניתן לראות ילדים רבים הקוראים בספרייה עד סגירתה. [3]

ספרים העוסקים בפרשת שבוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מספר סדרות לילד החרדי בגיל הרך העוסקים בפרשת השבוע, כגון: "פרשת השבוע לילדים" מאת הסופרת מנוחה פוקס, "פרשת השבוע לילד הישראלי" ו"הפרשה מספרת לי". הספרים מבחינה ויזואלית מאוד צבעוניים, לחלקם יש הערות דידקטיות לגננות ולהורים, הם רחיצים ומסופרים בשפה ברורה. בספרים מובא סיפור הפרשה בשפה ברורה לילד ולעיתים מובאות גם אגדות חז"ל הקשורות לפרשה. מבחינה ויזואלית, האיורים מאוד ססגוניים. בסדרה "הפרשה מספרת לי", הדמויות הנשיות מאויירות רק מהגב, ולא רואים את פניהן, הצדיקים או האבות מאויירים ללא תוויי פנים ואין הגויים מאויירים בפרוטרוט, וחלקם גלויי ראש.

ספרים העוסקים בשבת ובמועדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים ספרים רבים לגיל הרך העוסקים במועדים היהודיים ובהעברת המסרים של השבת ושל החגים היהודיים לילד החרדי. רובם ככולם מאויירים, מובאים בכתב ברור ובשפה קליטה לגיל הרך, פעמים רבות בחרוזים. ברובם יש סיפורים סביב החג או השבת ופחות הסברים יבשים על מהו החג ומה מהותו. הספרים הרבים העוסקים בשבת מספרים משלים וסיפורים המובאים במקורות יהודיים מסורתיים, כמו למשל מהגמרא, בשפה ברורה ובליווי איורים המשלימים את הסיפור.

סיפורי צדיקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים ספרים רבים בהם יש דמות ראשית שהיא רב ידוע, או צדיק עליו ישנם סיפורי מופת מילדותו או מבגרותו מהם אמורים הילדים לקבל אורחות חיים. דוגמאות לכך אנו רואים בספר:"אני מחכה לו" מאת רחל שר. הספר מחולק לשלושה חלקים. בחלק הראשון ישנם סיפורים על רבנים גדולים וידועים וכיצד הם ציפו למשיח, בהם רבי משה טיטלבוים בעל ה"ישמח משה" ואחרים. בחלק השני מובאים משלים וסיפורים כיצד יש לצפות לגאולה ואיך אפשר לקרב אותה, כאשר כל משל מאוייר בצורת קומיקס ובסופו הסבר הנמשל. החלק השלישי מספר כיצד עתיד להיות העולם בבוא המשיח. ספר נוסף מספר על גדולי הדור האחרון בילדותם הוא "הבן יקיר לי" מאת ש. שוורצמן והוא מספר על רבנים ידועים בעולם החרדי, כגון: אלעזר מנחם מן שך, הרב עובדיה יוסף ועוד. על כל דמות יש בתחילת הפרק מעט מקורות חייו, במסגרת ישנה תמונה שלו ומעליה סיפור מופת על ילדותו מלווה באיורים. בסיפורים מודגשת אהבת התורה והמצוות של הרב וכיצד כבר בילדותו היה מאמין בה' וכן שהיה עילוי בתורה.

העברת מסרים לגיל הרך באמצעות דמויות של חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרים רבים לגיל הרך מועברים המסרים ע"י שימוש בדמויות של חיות, כדוגמת "ספר מעשיות לפעוט" הכולל ספרונים כגון: "החתולה שננעלה", "לפילון אין כוח" ועוד. בסיפורים באלו מספרים על היכולות של הילדים דרך חיות וכן מועברים מסרים חינוכיים כגון עזרה לזולת.

ספרי קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספריות התורניות ובבתי משפחות חרדיות רבות ישנו מקום של כבוד לספרי הקומיקס הרבים שרובם נכתבו בעשר השנים האחרונות. ספרים אלו כל כך פופולריים בקרב הילדים שבחלק מהספריות התורניות מגבילים את מספר ספרי הקומיקס שמשפחה יכולה לשאול בכל פעם. הפופולריות של ספרי הקומיקס נובעת מהעובדה שהסיפור מוצג כ"סרט" על ידי איור ו"בועת מחשבה" או דיבור, מה שמושך מאוד את הילדים. גם את ספרי הקומיקס ניתן לחלק לפי נושאים: קומיקס על יהדות, סדרות קומיקס לילדים בגיל בית ספר יסודי הכוללות הרפתקאות וחבורות חסד וקומיקס על סיפורי התנ"ך. ז'אנר נפוץ נוסף הוא סדרת ספרי הקומיקס של גדי פולק. ספריו שונים מרוב ספרי הקומיקס לילד החרדי בכך שהם לא נותנים לילד את התשובות לבעיות הצצות או למשלים אלא נותנים לילד לחשוב בעצמו על הפתרון או על הנמשל.


לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתבי עת

  • מעגלי קריאה: כתב עת לעיון ומחקר בספרות ילדים, אוניברסיטת חיפה, המרכז לספרות ילדים


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://neaman-front.technion.ac.il/details.aspx?itemID=7558&sLanguage=he-IL
  2. ^ ספרות ילדים חרדית ככלי לחינוך אתנוצנטרי, סיפורים על נושא בית ספר כחקר מקרה, מאמר, 2009, בתוך: ספרות ילדים ונער, חוברת 29, עמודים 33-46
  3. ^ http://neaman-front.technion.ac.il/details.aspx?itemID=7558&sLanguage=he-IL

[[קטגוריה:ספרות ילדים ונוער|*]] [[קטגוריה:סוגות ספרותיות|ילדים]]