משתמש:מיכה שרון טל/יעקב ויטלין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של מיכה שרון טל.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של מיכה שרון טל.

יעקב ויטלין (28 בנובמבר 19152 בנובמבר 1992) היה איש בית"ר ואצ"ל. מילא תפקידים בכירים באצ"ל באיטליה ובצ'כיה לאחר מלחמת העולם השנייה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד למשפחה חקלאית ציונית ליד לבוב שבפולין (כיום אוקראינה). בחווה המשפחתית התקיימו הכשרות של תנועת "החלוץ" לקראת עלייתן לארץ[1].בנעוריו היה פעיל בתנועת בית"ר.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה התגייס לצבא הפולני ולחם נגד הצבא הגרמני. לאחר כיבוש פולין התגייס לצבא האדום ולחם בחזית האוקראינית. נפצע בידו במהלך קרב, ולאחר שהחלים חזר לשורות הצבא האדום ולקח חלק בשחרורה של פולין[2].

לאחר מלחמת העולם השנייה, הצטרף לאצ"ל. כינויו המחתרתי היה "אלתר". בהנחיית הארגון עזב את פולין ועבר לאיטליה.

בתחילת 1946 מונה למפקד האצ"ל בצפון איטליה, במסגרת זו פיקד על הבריחה של אלפי פליטי שואה יהודים דרך מעברי האלפים לאיטליה וממנה לארץ ישראל[3]. כמו כן פעל למיסוד פעילות הארגון, הקים תאים חדשים, הכשיר פעילים והיה אחראי על רכש של נשק ותחמושת[4].

במהלך 1946 נעצר על ידי הצבא הבריטי בעת שניסה לרכוש נשק עבור הארגון. עבר חקירה קשה במהלכה לא שיתף פעולה עם חוקריו ואף שבת רעב. עם תום החקירה נכלא בבתי כלא במילאנו ובליפארי בסיציליה למשך מספר חודשים[5].

לאחר שחרורו מהכלא גורש על ידי הבריטים לצ'כיה, שם מונה לסגן מפקד האצ"ל בצ'כיה. במסגרת זו, היה אחראי על הכשרת מתנדבים והדרכת תאי אצ"ל במדינה.

בצ'כיה נעצר פעם נוספת בשל פעילותו בארגון[6].

לקראת סוף 1947, עלה לארץ ישראל. עם פרוץ מלחמת השחרור התגייס לצה"ל והשתתף בקרבות מלחמת השחרור נגד הצבא המצרי באזור כיס פלוג'ה.

היה חבר פעיל במסגרות שונות של ותיקי האצ"ל, ארגון יוצאי לבוב, וארגון חיילים ופרטיזנים נכי המלחמה בנאצים.

נישא פעמיים ונולד לו בן. התגורר ברמת גן. ויטלין נפטר בשנת 1992 ונקבר בבית עלמין ירקון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אריה שריד, החלוץ ותנועות הנוער בפולין, עם עובד, תל-אביב, תשל"ט/1979, ע"ע 138-139
  2. ^ חיים לזר-ליטאי,פרקי בריחה, הוצאת מוזיאון הלוחמים והפרטיזנים, תשמ"ו/1986, עמ' 281
  3. ^ חיים לזר-ליטאי. שם; אסתר שטיין-אשכנזי, נשבעים לחסל את הגלות, התנועה הרביזיוניסטית מסוף מלחמת העולם השנייה ועד הקמת המדינה, מכון ז'בוטינסקי, תל-אביב, 2011/תשע"ב, עמ' 173; חיים לזר, בית'ר בשארית הפליטה, מכון ז'בוטינסקי, 1997/תשנ"ז, עמ' 80
  4. ^ ד"ר אלי תבין, החזית השנייה, הוצאת רון, תשל"ג/1973, עמ' 55; חיים לזר, 'שם'
  5. ^ לתיאור מפורט של חקירתו של ויטלין והמאבק לשחרורו ראו חיים לזר. פרקי בריחה, ע"ע 281-283; כמו כן אלי תבין, שם, עמ' 56
  6. ^ חיים לזר, פרקי בריחה, עמ' 283

ערך יתום מיון רגיל:ויטלין, יעקב קטגוריה:לוחמי האצ"ל קטגוריה:אישים הקבורים בבית הקברות ירקון קטגוריה:רמת גן: אישים קטגוריה:ישראלים ילידי פולין קטגוריה:עולים לאחר מלחמת העולם השנייה קטגוריה:ישראלים שנולדו ב-1915 קטגוריה:ישראלים שנפטרו ב-1992