משתמש:AliCe/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרים ריקים [ הערות, נפה, מחוז ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אסוקקה דה אנארס
Azuqueca de Henares
סמל AliCe/ארגז חול
סמל AliCe/ארגז חול
מדינה ספרדספרד ספרד
קהילה אוטונומית קסטיליה-לה מנצ'הקסטיליה-לה מנצ'ה קסטיליה-לה מנצ'ה
שפה רשמית ספרדית
שטח 19 קמ"ר
גובה 654 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 35,397 (2010)
 ‑ צפיפות 1,215.8 נפש לקמ"ר (2010)
קואורדינטות 53°33′N 3°5′W / 53.550°N 3.083°W / 53.550; -3.083
אזור זמן UTC +1
http://www.azuqueca.es/


אסוקקה דה אנארס היא עיר בקהילה האוטונומית קסטילה לה-מנצ׳ה שבמחוז גוודלחרה בספרד. נכון לשנת 2010 מתגוררים באסוקקה 35,397 אנשים. ראש עיריית אזוקקה דה אנארס הוא פבלו בלידו.

תולדות אסוקקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמה של העיר אסוקקה מגיע מערבית, מהמילה זקאק (زقاق) שמשמעותה דרך קטנה. השם ניתן לעיר עקב מיקומה של אסוקקה ככפר קטן בדרך הרומאית בין מרידה לסרגוסה. בשנת 2 לספירה, אסוקקה הייתה כפר רומאי על הנהר אנארס. בימי הביניים, בזמן השלטון הערבי על ספרד, העיר הייתה מקום מחסה לסוחרים. בזמן רקונקיסטה, העיר נכבשה מחדש בידי הנוצרים בספרד, והפכה לחלק ממחוז גוודלחרה. אסוקקה נותרה כפר קטן עם לא יותר מכמה מאות תושבים עד לראשית המאה ה20. אז, בעידודה של צמיחת מטרופוליטן התעשייתי, מדריד, אסוקקה חוותה גידול אוכלוסיה משמעותי והפכה לעיר תעשייתית קטנה.










ג'פרי "ג'ף" וול (נולד ב-29 לספטמבר, 1946) הוא אמן קנדי המוכר בעיקר בשל צילומיו וכתביו על תולדות האמנות. וול היה חלק משמעותי מסצינת האמנות בונקובר מאז תחילת שנות ה-70. וול תרם לפיתוח ה"vancouver school". בצילומיו ניכר לרוב השילוב המאפיין את ונקובר של טבע ציורי לצד ריקבון עירוני.

פעילותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

וול קיבל את תואר המוסמך שלו מאוניברסיטת בריטיש קולומביה בשנת 1970, לאחר שכתב תזה בנושא דאדא בברלין ומושג הקונטקסט.



אנה דה לה מנדוזה, נסיכת אבולי
Ana de Mendoza y de la Cerda, Princessa de Eboli
לידה 29 ביוני 1540
סיפואנטס בגוודלחרה שבספרד
פטירה 2 בפברואר 1592 (בגיל 51)
פסטרנה בספרד
שם מלא אנה דה לה מנדוזה ודה לה סרדה
מדינה ממלכת ספרד
בן זוג רואי גומז דה סילבה
שגיאת לואה ביחידה יחידה:WikidataBind בשורה 18<includeonly></includeonly>: אין יישות בוויקינתונים.

אנה דה מנדוזה ודה לה סרדה, נסיכת אבולי, דוכסית פסטרנה ורוזנת מליטו (נולדה בסיפואנטס, גוודלחרה, 29 ביוני 1540 - נפטרה בפסטרנה, 2 בפברואר 1592) הייתה אריסטוקרטית ספרדיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנה דה מנדוזה הייתה צאצאית למשפחת מנדוזה, אחת מהמשפחות המשפיעות ביותר בספרד באותה תקופה. היא הייתה הילדה היחידה מנישואי דייגו הורטאדו דה מנדוזה ודה לה סרדה, משנה למלך אראגון, ומריה קטלינה דה סילבה וטולדו. אנה נישאה בגיל שתים עשרה (בשנת 1552) לרואי גומז דה סילבה, לפי המלצת הנסיך פליפה, שהפך בהמשך למלך פליפה השני. אישה היה נסיך אבולי (עיר במחוז נאפולי באיטליה) ושר אצל המלך. ההתחייבויות המדיניות של רואי גומז גרמו לכך שהוא שהה באנגליה במהלך חמש שנות נישואיהם הראשונות, כך שהזוג נמצא בקרבה פיזית רק במשך שלושה חודשים.

אנה דה לה מנדוזה הייתה אחת מהנשים המוכשרות בתקופתה. על אף שאיבדה עין אחת, היא נחשבה לאחת מהנשים היפות ביותר בחצר המלכות הספרדי. בין התיאוריות המוצעות לגבי אובדן עינה הימנית, התאוריה הכי נתמכת היא שהנסיכה נפצעה עוד בימי ילדותה מקצה של חרב כסף שהחזיק אחד מאנשי החצר, או באימון סיף. מידע זה אינו ודאי וייתכן שהייתה שתומת עין או פוזלת. על כל פנים, פגם זה לא הסיר ממעמדה המלכותי, והיא השפיעה רבות בחצר המלכות הספרדי.

לאחר מותו של רואי גומז דה סילבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מותו הפתאומי של רואי גומז דה סילבה בשנת 1573, אנה נדרשה לנהל לבדה את ירושתם הגדולה והדבר גרם לבעיות רבות בסוף חייה., אם כי ילדיהם זכו למעמד גבוה.

חצרו של פליפה השני וצרותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל מעמדה הרם, אנה דה לה מנדוזה ניהלה יחסים קרובים עם המלך פליפה השני, דבר שהוביל רבים לשער כי הייתה מאהבתו. לעומת שמועה זו, קרוב לוודאי שאנה אכן ניהלה מערכת יחסים עם מזכירו, אנטוני פרז, לאחר שהתאלמנה בשנת 1573. מערכת יחסים זו נתגלתה בידי חואן דה אסקובדו, מזכירו של המלך חואן דה אוסטריה (בנו החוקי של שארל הראשון). אנטוניו פרז, שחשש מחשיפת הקשר, התלונן בפני המלך פליפה השני על מזימה פוליטית של חואן דה אסקובדו כאשר הדבר נודע לו. בהמשך נרצח חואן דה אסקובדו, והציבור האשים את אנטוניו פרז ברצח. כעבור שנה המלך העביר את אנטוניו פרז למאסר.

בשנת 1579 נאסרה גם אנה דה לה מנדוזה, נסיכת אבולי, בידי פליפה השני. בתחילה נכלאה במגדל פינטו ולאחר מכן הועברה למצודת סנטוקאז. המשמורת על ילדיה וניהול רכושה הועבר בשנת 1581 לארמון דוקאל אשר בפסטרנה.

אנה נפטרה בעיר פסטרנה בשנת 1592.