משתמש:Sambusac/מנהיגות נשית בפריפריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

התופעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח פריפריה נוכח מאד במציאות הישראלית ומתבטא בריפיון כללי בנוכחות השלטון המרכזי. מבחר מצומצם של שירותי ממשלה זמינים לציבור,

תקצוב ממשלתי ממוצע נמוך יחסית לתושבי מרכז הארץ, רמת תיכנון סטטוטורי נמוכה עד כדי העדר תב"עות המאפשרות בינוי זמין, תשומת לב

תקשורתית וחשיפה נמוכה מזו הצמודה להתרחשויות במרכז הארץ ועוד ביטויים שונים.

ברקע זה , שאף הזמין פולמוס לאחרונה סביב עצם הגדרת המונח פריפריה באקדמיה ללשון עברית, לוכדת את העין תופעה של יזמות חריגה

במספר מוקדים בדרום הארץ ובצפונה שבה מנהיגות נשית מקומית, לרוב מהשלטון המקומי (מועצות, עיריות וכו') לוקחת את המושכות לידיה,

נכנסת בחלל שהשאירה הממשלה וממלאת אותו בתוכן אותנטי החורג ומהדהד לעיתים מעבר לגבולות המקום עצמו.

נסקור כאן את התופעה באמצעות מספר דמויות הממחישות אותה

ליאת קורן ליטבינוף

בחתימת ברית ערים תאומות עם באד-קיסינגן

ליאת קורן ליטבינוף (נולדה ב-1969) היא פעילה מרכזית ומחוללת שינוי במרחב ים המלח במסגרת השלטון המקומי. תורמת להפניית הזרקור הציבורי לים המלח בדרך המשלבת מיזמי תרבות ייחודיים כפסטיבל התמר, האופרה במצדה[1], תחרות שבעת פלאי תבל החדשים[2] יחד עם קידום הצמיחה הדמוגרפית של האזור וערכי קיימות חיוניים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התבגרה בנאות הכיכר וחיה כיום בקיבוץ עין גדי. שירתה בצה"ל כלוחמת ומדריכת חי"ר נ"ט עד 1990.

בשנים 19931996 למדה לתואר ראשון בחינוך - התמחות מחול ותנועה, בסמינר הקיבוצים ת"א. 2005 למדה בקורס ניהול קהילתי בכיר באוניברסיטת תל אביב. בשנת 2007 למדה בקורס מנכ"לים ודירקטורים בחברות עירוניות, שנערך על ידי מרכז השלטון המקומי בשיתוף אוניברסיטת בר-אילן. בשנת 2010 למדה בקורס ניהול פרויקטים של המי"ל. בשנת 2013 החלה לימודים לתואר ראשון בבית ברל - חברה וממשל התמחות יישוב סכסוכים וניהול ארגונים.

ליאת רכשה השכלה אקדמית בחינוך, ניהול קהילתי בכיר, ישוב וארגון סכסוכים ועוד אולם הבינה שאם ברצונה להשפיע על סביבת החיים המאתגרת של מרחב ים המלח עליה לרכוש את שפתו הייחודית של השלטון המקומי. לסל הכשרתה האקדמית נוספו גם קורסים בניהול חברות עירוניות ותאגידים קשורים.

מתחילת 2008 ליאת נכנסה למעורבות בחברה הכלכלית חבל ים המלח והחלה כמנהלת פרויקטים לקדם את העצמת תושבי ים המלח בדרך של הענקת כלים יזמיים והקצאת משאבים ייעודיים לכך.

ב20082012 מנהלת פרויקטים בחברה כלכלית חבל ים המלח.

ב20132015 מ"מ מנכ"ל חברה כלכלית חבל ים המלח (סמנכ"ל בפועל).

תחרות שבעת פלאי תבל החדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל פעלה ליאת לקידום מעמדו של חבל ים המלח בעולם באמצעות שילובו בתחרות הבילאומית של שבעת פלאי תבל החדשים. מבין מאות משתתפים מרתקים מרחבי העולם, הגיע ים המלח למקום ה-10.

האופרה למרגלות מצדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצעות החברה הכלכלית תרמה להבאת האופרה הישראלית לסדרה של הפקות ענק לרגלי מצדה[3][4].

פסטיבל התמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיזם משמעותי נוסף באחריותה של ליאת כמנהלת הפרויקטים בחברה הכלכלית הוא "פסטיבל התמר". מיזם שהפך את ים המלח לאבן שואבת ליצירה ישראלית מקורית. הפסטיבל שנחוג מדי שנה בסוכות ומושך אליו אלפי צעירים ומבוגרים לחוות את מיטב היצירה המוזיקלית הישראלית באתרים שונים בים המלח, מישובי כיכר סדום, דרך נווה זהר ועין גדי ועד לגג המצדה במופעי זריחה שעשו להם שם בינלאומי.

בעשר השנים האחרונות מנהלת ליאת את היחידה לצמיחה דמוגרפית במרחב תמר ופעלה לגישור בין ליקויי התכנון החסר שמנעו קליטת מתיישבים לחבל ים המלח לבין יצירת כל המסד התכנוני סטטוטורי הדרוש בכדי לאפשר את הרחבת ישובי מועצה אזורית תמר.

צמיחה דמוגרפית בים המלח[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנאי העקה הקשים במרחב ים המלח, החום והיובש המדברי שפוגשים בקיץ טמפרטורות של 45 מעלות צלזיוס כדבר שבשגרה, הופכים את החיים בו לאתגר יומיומי הישרדותי. קושי זה הנילווה לריחוק מהיצע השירותים הרחב הקיים במרכז הארץ (השכלה, צרכנות, שירותי חירום, תרבות וכו') , הופך את יעד הנורמליות לקשה להשגה במיוחד. פעילותה של ליאת הביאה לסגירת פערים רבים שמנעו את התחדשות ההתיישבות בחבל הארץ הזה. ליאת הפעילה צוות לצמיחה דמוגרפית שזכה לגיבוי כל הרשויות הרלוונטיות ובשלב ראשון גובש המימשק התכנוני המאפשר קליטת מתיישבים (דבר המסור בשגרה למינהל התכנון הממשלתי). בנדבך השני יצרה ליאת מערכת של סיוע וליווי צמוד ליזמים ממרחב ים המלח לקידום היצירה הכלכלית המקומית ולעיגון יכולת ההתפרנסות מהמקום בלא להצטרך לנסיעות ממושכות למרכז או לעיר הגדולה. הנדבך השלישי קידם נגישות מוגברת למרחב ים המלח באמצעות שדרוגו של מנחת המטוסים במצדה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]