משתמש:WikiJunkie/מריו (זיכיון)3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מריו הוא זיכיון מדיה, אשר נוצר ומופק על ידי חברת משחקי הווידאו היפנית נינטנדו, ובו מככבת הדמות הבדיונית מריו. הזיכיון נוצר במקור על ידי מעצב המשחקים היפני שיגרו מיאמוטו. הזיכיון ממוקד בעיקר במשחקי וידאו, אך לאורך השנים הזיכיון התרחב והוא כולל כיום גם צורות מדיה נוספות בהםסדרות טלוויזיה, חוברות קומיקס, סרט עלילתי ופארק שעשועים. משחק הוידאו הראשון בזיכיון היה המשחק האחים מריו משנת 1983, למרות שדמותו של מריו הוצגה לראשונה במשחק הוידאו דונקי קונג משנת 1981, והוא הופיע עוד לפני כן במספר משחקים בסדרות דונקי קונג ובסדרת משחקים של Game & Watch. משחקי הוידאו בהם הופיע מריו פותחו לאורך השנים על ידי מגוון מפתחים כולל החברות נינטדו, הדסון סופט ואלפא דרים. רוב משחקי מריו שוחררו באופן בלעדי עבור קונסולות משחקי הווידאו השונות ומחשבי היד של חברת נינטנדו, מהדור השלישי ואילך.


תת הסדרה המרכזית והפופולרית ביותר בזיכיון של מריו היא סדרת משחקי הפלטפורמה "סופר מריו" אשר החלה עם השקת המשחק האחים סופר מריו בשנת 1985. סדרת משחקי סופר מריו עוקבת בעיקר אחר הרפתקאותיו של מריו בעולם הבדיוני של ממלכת הפטריות ובדרך כלל מסתמכת על יכולת הקפיצה של מריו אשר מאפשרת לו להביס את אויביו ולהתקדם במשחק. הצלחת הזיכיון של מריו הובילה עם השנים ליצירה של מעל ל-200 משחקים מז'אנרים שונים וכמו גם ליצירה של מספר תתי-סדרות משחקים, כולל Mario Golf, Mario Kart, Mario Party, Mario Tennis, מריו נגד דונקי קונג, ו-Paper Mario. חלק מהדמויות האחרות בזיכיון מריו, כמו דונקי קונג, וואריו, ויושי זכו לפופולריות רבה אשר תרמה לבסוף לכך שיש להם זיכיונות מוצלחים משלהם.

הזיכיון של מריו היא אחד מזכיונות משחקי הוידאו המצליחים והידועים ביותר בעולם, כאשר רבים מהמשחקים בזיכיון, ובפרט תת הסדרה "סופר מריו", נחשבים לכמה ממשחקי הווידאו המצליחים ביותר שנוצרו אי פעם . הזיכיון של מריו הוא זיכיון משחקי הווידאו הרווחי ביותר בכל הזמנים, כאשר נכון לשנת 2022 נמכרו בסך הכל מעל ל-758.06 מיליון עותקים של משחקי הסדרה, כאשר 388.92 מיליון עותקים מהמשחקים היו משחקים בסדרת "סופר מריו". הזיכיון של מריו הוא אחד מזכייניות המדיה הריווחיים ביותר רוויחות ביותר בכל הזמנים.

מריו נגד דונקי קונג סִדרָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי חשיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת ד"ר מריו[עריכת קוד מקור | עריכה]


משחקי תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת נייר מריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי Paper Mario היא סדרת ספין-אוף של משחקי תפקידים שפותחה על ידי חברת Intelligent Systems והופקה על ידי חברת Nintendo Software Planning & Development. המשחק הראשון בסדרה "Paper Mario" יצא לראשונה לשווקים במהלך שנת 2000 לקונסולת המשחקים נינטנדו 64 וזכה להצלחה מסחרית ולשבחים רבים מהמבקרים. בסדרת משחקי Paper Mario השחקן שולט במריו אשר מסתובב באזורים המכילים שילוב של סביבות תלת מימדיות עם דמויות דו מימדיות שנראות כאילו הן עשויות מנייר. מריו מסוגל לקפוץ ולהשתמש בפטיש שלו על מנת להתגבר על מכשולים פיזיים המוצבים ברחבי עולם המשחק. בנוסף, לאורך המשחק מצטרפים למריו דמויות שונות כאשר לכל אחת מאותן הדמויות יש מיומנות מיוחדת מסויומת אשר נדרשת על מנת להתקדם במשחק. הדמויות הללו מסייעות למריו במיוחד בקרבות המבוססים על תורות שמתקיימים לאורך המשחק. ההתקפות שמבוצעות במשחק דומות לאלו שקיימות במשחקי התפקידים המסורתיים, אם כי השחקן מסוגל להשפיע על הכוח של מהלך בעת תקיפה או הגנה באמצעות לחיצת כפתור בצורה מדויקת ובתזמון הנכון או על ידי ביצוע פקודת פעולה אחרת לפי הצורך. מריו ושותפיו מסוגלים גם לבצע מהלכים מיוחדים, כאשר כל אחד מהם צורך מספר מסוים של נקודות פרחים (FP) כאשר אותם המהלכים מבוצעים. ההתקדמות במשחק תלויה בעיקר באינטראקציה של השחקן עם הדמויות שאינם שחקנים, אשר לעתים רבות מספקות רמזים למהלכים הבאים שיש לבצע או מספקות מידע לגבי האירוע הבא שהולך לקראות בקו העלילה של המשחק. בדומה למשחקי תפקידים אחרים גם בסדרת משחקים זו השחקן מסוגל למצוא או לרכוש פריטים מדמויות שאינם שחקנים אשר מסוגלים לסייע למריו בקרבות וכמו גם ברחבי עולם המשחק. ניתן גם לקבל תגים המניבים בונוסים כגון מהלכים נוספים והעלאת מד הבריאות של השחקן במהלך קרבות.

לאורך השנים יצאו לשווקים 5 משחקים בסדרת משחקי Paper Mario - ארבעה משחקים פותחו לקונסולות הביתיות ומשחק אחד פותח לקונסולה הניידת 3DS. כל משחק בסדרה הכיל אלמנטים חדשים שלא היו קיימים במשחקים הקודמים של Paper Mario, שותפים חדשים ומכניקת משחק חדשה. המשחק Super Paper Mario שיצא לשווקים במהלך 2007 סטה לז'אנר האקשן-תפקידים והציג את היכולת לשנות את פרספקטיבת המשחק לפרספקטיבה תלת מימדית בה הזווית שבה רואים את עולם המשחק חושפת את ציר Z מוסתר, ומציבה את מריו בסביבה תלת ממדית.

1. נייר מריו

2. נייר מריו: דלת אלף השנים

3. סופר נייר מריו

4. נייר מריו: כוכב מדבקה

5. נייר מריו: Color Splash

6. נייר מריו: מלך האוריגמי

סדרת מריו ולואיג'י[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת הספין-אוף של Mario & Luigi, שפותחה על ידי AlphaDream, נוצרה אך ורק בכל קונסולות כף היד. הסדרה החלה עם יציאתו של Superstar Saga ל-Game Boy Advance בשנת 2003. בשנת 2017, Superstar Saga + Bowser's Minions ל-Nintendo 3DS הציגו גרסה מחודשת למשחק המקורי עם גרפיקה נוספת, מפה משופרת המאפשרת לשחקנים להציב נקודות מדויקות, ומצב נוסף בשם Minion Quest: The Search for Bowser, המספק קו עלילה מאפשר לך להשתלט על המיניונים של Bowser כדי לחפש את המנהיג שלהם, מול מכשולים רבים בדרכם. בשנת 2005, Partners in Time עבור ה-Nintendo DS הציגו את האני הצעיר שלהם: בייבי מריו, בייבי לואיג'י, טודסוורת' הצעיר, בייבי פיץ' ובייבי באוסר. בשנת 2009, Bowser's Inside Story גם עבור ה-DS הציג את מריו, לואיג'י והאחרים בתוך גופו של Bowser. בשנת 2018, Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey for 3DS הציגו גרסה מחודשת למשחק המקורי עם גרפיקה נוספת, מפה משופרת המאפשרת לשחקנים להציב נקודות מדויקות, ומצב נוסף בשם Bowser Jr.'s Journey . בשנת 2013, Dream Team עבור ה-3DS הציג את לואיג'י החלומי, שבו לואיג'י ישן בעולם החלומות בחגיגת שנת לואיג'י . בשנת 2015, Paper Jam גם עבור ה-3DS כללה גם את Paper Mario כדמות שניתן לשחק בה כאשר לואיג'י מפיל את הספר המכיל אותו.

1. מריו ולואיג'י: סאגת סופרסטאר

2. מריו ולואיג'י: שותפים בזמן

3. Mario & Luigi: Bowser's Inside Story

4. מריו ולואיג'י: נבחרת החלומות

5. Mario and Luigi: Paper Jam, הכולל את Paper Mario

6. Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions (גרסה מחודשת)

7. Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr. Journey (גרסה מחודשת)

משחקי מסיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת מריו מסיבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1998 יצא משחק ההדסון Mario Party עבור ה-Nintendo 64. בעקבות זאת, שוחררו מאז תשעה סרטי המשך ממוספרים, מה שהפכו לעשרה כותרים ממוספרים, יחד עם שני כותרי סדרות ראשיות לא ממוספרות, Mario Party DS ו- Super Mario Party . לסדרה יש גם ארבעה ספינים אופים הנבדלים במשחקיות, כולל Mario Party Advance, Island Tour, Star Rush ו- The Top 100 . Mario Party הוא משחק מסיבות מרובה משתתפים הכולל דמויות מסדרת מריו שבהן ארבע דמויות הנשלטות על ידי אדם או מחשב מתחרות במשחק לוח עם מיני -משחקים.

משחקי ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

היו מספר משחקי ספורט בזיכיון של מריו .

סדרת מריו טניס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההופעות הראשונות של מריו במשחקי טניס היו כשופט בטניס עבור ה-NES ו-Game Boy. המשחקים הללו לא השתמשו במיתוג מריו והציגו רק את מריו בתפקיד של קמיע. לאחר מכן הוא הופיע ב- Mario's Tennis for the Virtual Boy. לאחר מכן, Camelot Software Planning הוציאה את Mario Tennis עבור ה-Nintendo 64. לאחר מכן, הם יפתחו משחקים נוספים בסדרה זו: Mario Power Tennis ל-GameCube ול-Wii, Power Tour ל-Game Boy Advance, Mario Tennis Open ל-Nintendo 3DS, Ultra Smash ל-Wii U, ו- Aces ל-Nintendo Switch.

סדרת מריו גולף[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש הראשון בדמותו של מריו במשחק גולף היה ששחקן הגולף בגולף עבור NES ו-Game Boy הציג גבר משופם הדומה למריו. מאוחר יותר, NES Open Tournament Golf שוחרר. זה הציג את מריו ולואיג'י בתור שחקני הגולף, עם הנסיכה Toadstool והנסיכה דייזי כסוכריות שלהם. מריו גולף שוחרר לנינטנדו 64 ב-1999. אחריו הגיעו Mario Golf: Toadstool Tour עבור GameCube, Mario Golf: Advance Tour עבור Game Boy Advance ו- Mario Golf: World Tour עבור Nintendo 3DS. נינטנדו הוציאה את Mario Golf: Super Rush עבור ה- Nintendo Switch בקיץ 2021.

סדרת מריו בייסבול[עריכת קוד מקור | עריכה]

מריו ולואיג'י היו קפטני הקבוצה בבייסבול עבור הגיים בוי. Mario Superstar Baseball שוחרר עבור ה-GameCube ו- Mario Super Sluggers עבור ה-Wii.

סדרת מריו סטרייקרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק הכדורגל הוצג באחד ממשחקי המיני ב- Mario Party 4 בתור "GOOOOOOOAL! !" . סדרת <i id="mwAio">Mario Strikers</i> ( מריו פוטבול באירופה) ערכה את הופעת הבכורה שלה עבור ה-GameCube עם Super Mario Strikers בשנת 2005, שפותחה על ידי Next Level Games . Mario Strikers Charged שוחרר עבור ה-Wii ב-2007.

מריו וסוניק בסדרת המשחקים האולימפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008, מריו וחבריו הופיעו לצד הדמויות מסוניק הקיפוד במשחק הספורט, Mario &amp; Sonic at the Olympic Games, שפותחה על ידי סגה כסדרת הקרוסאובר. המשך, Olympic Winter Games, שוחרר ב-2009 ומריו וסוניק במשחקים האולימפיים בלונדון 2012 שוחרר בין נובמבר 2011 ( Wii ) ופברואר 2012 ( Nintendo 3DS ). ב-15 בנובמבר 2013, סרט המשך שלישי בשם Sochi 2014 Olympic Winter Games שוחרר באופן בלעדי ב- Wii U, עם סרט המשך רביעי, Mario &amp; Sonic במשחקים האולימפיים בריו 2016 עבור ה-Wii U, Nintendo 3DS ו-arcade ב-2016. סרט המשך חמישי, Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020, שוחרר ב-Nintendo Switch בנובמבר 2019. בדצמבר 2021, הסדרה בוטלה לאחר שישה משחקים בגלל המחלוקת בסין.

משחקי מירוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת Mario Kart[עריכת קוד מקור | עריכה]

Mario Kart היא סדרה של משחקי מרוצי קארטינג שפותחו בעיקר על ידי חברת Nintendo Entertainment Analysis & Development. המשחק הראשון בסדרה "Super Mario Kart" יצא לשווקים במהלך שנת 1992 עבור קונסולת המשחק NES של נינטנדו וזכה להצלחה מסחרית ניכרת וכמו גם לשבחים רבים מהמבקרים. בסדרת משחקי Mario Kart השחקנים מתחרים זה בזה במירוצי מכוניות קארטינג, ושולטים בדמות מסוימת מתוךמבחר דמויות מהזיכיון של מריו. אחד המאפיינים של הסדרה הוא השימוש בפריטים שונים שאותם משיגים כאשר נוסעים לתוך קופסאות המונחות לאורך מסלול המירוצים. אותן הקופסאות כוללות בין היתר פטריות מיוחדות שמעניקות לשחקנים מהירות גבוהה יותר, קונכיות קופה טרופה אותן ניתן לזרוק לעבר היריבים, וקליפות בננה שניתן להניח על המסלול על מנת להאט את היריבים.

לאורך השנים יצאו לשווקים חמישה משחקי Mario Kart לקונסולות הביתיות, גרסת Port אחת, שלושה משחקים לקונסולת הניידות, משחק אחד לסמארטפונים, ושלושה משחקי ארקייד - בסך הכל 13 משחקים. ככל שהסדרה התקדמה, כל משחק חדש הציג אלמנטים חדשים ומסלולי מירוץ חדשים, פריטים חדשים ודמויות חדשות שניתן לשחק בהן. בשנים 1996 ו-1997 המשחק מריו קארט 64 עבור הקונסולה נינדנטו 64 הציג לראשונה את היכולת לקיים מירוץ בו משתתפים עד 4 שחקנים וכמו גם גרפיקה תלת מימדית. בשנת 2005 המשחק Mario Kart DS שיצא עבור הקונסולה הניידת נינטנדו DS הציג משחק עם מסך כפול וכמו גם את היכולת לקיים משחק מרובה משתתפים מקוון באמצעות Wi-Fi. בשנת 2008 המשחק Mario Kart Wii הציג בקרות תנועה, את היכולת לקיים מירוץ עם עד 12 שחקנים, אופנועים ודמויות Mii שניתן לשחק בהן, וכן שלושה פריטים חדשים - בלוק השבויים, מגה פטרייה וענן רעם. בשנת 2011 המשחק Mario Kart 7 שיצא עבור הקונסולה הניידת נינטנדו 3DS עשה לראשונה שימוש בגרפיקה סטריאוסקופית, וכמו כן שילב את היכולת לקחת חלק בגלישת אווירית וכמו גם מכוניות קארטינג אמפיבים, פרספקטיבה חלופית בגוף ראשון והתאמה אישית של מכונית הקארטינג. בשנת 2014 המשחק Mario Kart 8 שיצא עבור קונסולת ה-Wii U עשה לראשונה שימוש במרוצי אנטי כבידה, טרקטורונים, הכיל לראשונה את האפשרות להעלות מקטעים מסוימים מהמשחק ליוטיוב, את היכולת לקיים משחקי גרנד פרי עם מקסימות ארבעה שחקנים, תוכן להורדה, והוא הראשון בסדרה שמתהדר בגרפיקת HD. בשנת 2017 המשחק Mario Kart 8 Deluxe שיצא לקונסולה נינטנדו סוויץ' שוחרר כיציאה משופרת של גרסת ה-Wii U של המשחק, וכלל מצב קרב משופר וכמה דמויות חדשות.

סדרת משחקי Mario Kar, אשר החלה עוד בשנת 1992, היא כנראה סדרת הספין-אוף הפופולרית ביותר בזיכיון, והיא נחשבת כיום לסדרת מירוצי מכוניות הקארטינג המצליחה ביותר בעולם, אשר מכרה לאורך השנים מעל ל-150,000,000 עותקים ברחבי העולם.

משחקים חינוכיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-90 יצאו משחקים חינוכיים רבים בסדרת מריו . מעטים מהמשחקים הללו היו פלטפורמות; רובם ביקשו ללמד מיומנויות כמו הקלדה, מתמטיקה או היסטוריה. הם מורשים רשמית אך אינם מוכרים רשמית על ידי נינטנדו. המשחקים פותחו באופן עצמאי על ידי Software Toolworks, Interplay ו-Brainstorm. תשעה משחקים חינוכיים יצאו מ-1991 עד 1996. [[קטגוריה:משחקי פעולה-הרפתקאות]] [[קטגוריה:משחקי וידאו שפותחו על ידי שיגרו מיאמוטו]] [[קטגוריה:סדרות משחקי וידאו]] [[קטגוריה:זיכיונות של נינטנדו]] [[קטגוריה:מריו (זיכיון)]] [[קטגוריה:דפים עם תרגומים שלא נסקרו]]