נסיך הגאות והשפל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נסיך הגאות והשפל
The Prince of Tides
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
מבוסס על נסיך הגאות והשפל עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ברברה סטרייסנד עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ברברה סטרייסנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט בקי ג'ונסטון, פט קונורוי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה דון זימרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ניק נולטי
מלינדה דילון
ג'ורג' קרלין
ג'ייסון גולד
בראד סאליבן
ירון קרבה
בלית' דאנר
קייט נליגן
ברברה סטרייסנד
קירק ולום עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'יימס ניוטון הווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סטפן גולדבלט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה, נטפליקס, וודו עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 27 בפברואר 1992 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 126 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו princeoftides
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נסיך הגאות והשפלאנגלית: The Prince of Tides) הוא סרט אמריקני משנת 1991 המבוסס על רומן משנת 1986 בעל אותו שם פרי עטו של פאט קונרוי. הוא מספר את סיפור מאבקו של המספר להתגבר על הנזק הפסיכולוגי שנגרם לו בשל תלאות ילדותו בדרום קרוליינה. הסרט נוצר בידי המפיקה/במאית ברברה סטרייסנד לפי תסריט שכתבו קונרוי ובקי ג'ונסטון. הסרט היה מועמד לשבעה פרסי אוסקר, כולל פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר, אך לא זכה לבסוף באף קטגוריה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תום ווינגו (ניק נולטה) הוא מורה ומאמן פוטבול מובטל שאמו ליילה מבקשת ממנו לנסוע לניו יורק על מנת לסייע לד"ר סוזן לוונסטין (ברברה סטרייסנד), הפסיכיאטרית של אחותו התאומה, לאחר ניסיון ההתאבדות האחרון שלה. תום נענה לכך באי-רצון, אולם הוא עושה זאת במידה רבה כדי לנצל את ההזדמנות להיות לבד ולהתרחק מחייו הבלתי מספקים.

במהלך הפגישה הראשונה עם הפסיכיאטרית, תום חושף בקושי רב רבים מהסודות של משפחתו הלא-מתפקדת. בהבזקים לאחור מתייחס תום לתקריות מילדותה של סוואנה. משפחת וינגו סבלה מאב מתעלל ואם גאוותנית ונוחה להתרגז שהפלתה בין ילדיה. האב היה בעל ספינה לדיג חסילונים שלמרות שנחל הצלחה במשלח ידו, בזבז את כל כספו על עסקים מפוקפקים, והותיר את משפחתו חסרת כל.

כמו אחותו, גם תום קרוע בשל בעיותיו שלו, אולם בניגוד אליה, הוא מצליח לתפקד תוך שהוא מסתתר מאחורי מה שהוא מכנה: "הדרך הדרומית", שמשמעה להתחמק מקרבה רגשית ולהפוך כל דבר לבדיחה. אשתו של תום אוהבת אותו מאוד, אולם פגועה מכך שתום מנותק רגשית ממנה, ניתוק אשר נובע, כמו בעיותיה של אחותו - מילדותם הקשה. כשהיא מגלה לתום שהיא מנהלת רומן ושוקלת להתחתן עם מאהבה, תום בתורו מתחיל להתקרב לד"ר לוונסטין, שגם היא לא מאושרת בנישואיה.

תום מגלה שבניסיון להימלט מהכאב של ילדותה, סוואנה אימצה לעצמה זהות שונה בשם רנטה הלפרן (בשם זה היא כתבה ספרים על מנת להסתיר את סוואנה ואת חייה הקשים); הוא זועם על ד"ר לוונסטין על שלא גילתה לו את המידע הזה קודם לכן, ולאחר ריב סוער היא מתנצלת, מזמינה אותו לארוחת ערב והיחסים ביניהם נעשים אינטימיים יותר.

תום נוסע לבקר את אימו ולספר לה על התקדמות הטיפול באחותו. אימו דורשת שלא יגלה את הסוד המשפחתי הנורא מכולם אולם תום לא מוכן יותר להמשיך לשמור סודות ולחבל בטיפול ובתהליך ההחלמה שמתרחש כתוצאה מהשיחות. לראשונה בחייו הוא מספר לד"ר לוונסטין שכשהוא היה בן 13, שלושה אסירים נמלטים פלשו לתוך ביתם ואנסו אותו, ביחד עם אמו ואחותו. לאחר מכן תום סובל מהתמוטטות עצבים, אחרי שדיבר בגלוי על החתיכה החסרה בחייה המיוסרים של אחותו.

לאחר מכן תום וד"ר לוונסטין מבלים את סוף השבוע יחדיו בבית הקיט שלה ומתנים אהבים. סוואנה משתקמת ועומדת להשתחרר מבית החולים. תום נוכח לדעת שלמרות שהוא התאהב בד"ר לוונסטין, הוא מעדיף לחזור לאשתו ולילדיו, משום שכעת, בכך שעזר לאחותו לאחות את חיה, גם חייו שלו התאחו והוא מסוגל להחזיר אהבה למשפחתו.

ההבדלים בין הרומן לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שהסרט היה שובר קופות והעלה את המוניטין של סטרייסנד כבמאית, השינויים הרבים שלו מהרומן המקורי הרגיזו כמה מחסידיו של קונרוי. סטרייסנד השמיטה את מרבית קטעי ההבזקים לאחור המהווים את עיקר העלילה ברומן, לטובת הרומן בין ד"ר לוונסטין (בגילומה של סטרייסנד), ותום וינגו.

דמות אחרת ברומן, לוק, הבן הבכור למשפחת וינגו שמופיע רק בהבזקים לאחור, הוא חשוב ביותר ברומן ומותו הוא נקודה מרכזית בעלילה, ואילו בסרט לוק מופיע רק בהבזקים לאחור, כילד, ומותו לא משפיע על העלילה כלל. הבדל נוסף הוא שם הספר, אשר מתייחס בבירור ללוק, לא לתום.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]