סוסקיטירנוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסוסקיטירנוס

תקופה
קרטיקון עליון, 93.5–89.3 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
סוג: סוסקיטירנוס
מין: Suskityrannus hazelae
שם מדעי
Suskityrannus
נסביט וואחרים, 2019
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גולגולת מאובנת

סוסקיטירנוס (שם מדעי: Suskityrannus; מילולית: "tyrannus" - עריץ, "Suski" - קויוט בשפת שבט הזוני) הוא סוג של דינוזאור מקבוצת התרופודים אשר חי באמריקה הצפונית, סמוך לחופי הים הפנימי המערבי בקרטיקון העליון שלפני 93.5 עד 89.3 מיליון שנה מזמננו. במקור נקרא זוניטירנוס (Zunityrannus) - "הלטאה של זוני", זאת עקב הימצאותו בקרבת מגורי האינדיאנים משבט זוני.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור טורף זה השתייך לקבוצת הטירנוזאורים, מאבותיו של הטירנוזאורוס. מאובניו התגלו בשנת 2019 בתצורת גבעת מורנו (אנ') שבניו מקסיקו. 2 הממצאים כנראה השתייכו לפרטים צעירים באורך 3 מטרים, גובה מטר וחצי ומשקל 20–40 ק"ג עם גולגולת באורך 30 ס"מ. מבנה הטבעות בעצמות מראה שהיו בן 3 במותם. פרט בוגר הגיע לאורך 5 מטרים ולמשקל 1 טון.

המבנה של עצמות הרגליים ושל לסתות הדינוזאור היו קלות יחסית למינים דומים בקבוצה כמו האפלצ'יוזאורוס אך חזקות ביחס לאאוטירנוס הקדום יותר. כמו לשאר הטירנוזאורים הוא נחשב למכוסה בנוצות אך אין שרידים להם במאובנים. הוא גם היה בעל מבנה מוח מגודל יחסית ביחס לגופו.

הסוסקיטירנוס התגלה בניו מקסיקו בתצורות בהם התגלו הזוניצרטופס, כמה מיני דרומאוזאוריים והאורניתופוד ג'יוואטי (Jeyawati), הנות'רוניכוס בעל הזרועות הארוכות ועוד מינים שונים. עקב גודלו הוא כנראה היה בראש שרשרת המזון באזור ובזכות רגליו הארוכות היה יכול לרדוף אחרי טרף במהירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוסקיטירנוס בוויקישיתוף