סיד פילד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיד פילד
Syd Field
לידה 19 בדצמבר 1935
הוליווד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בנובמבר 2013 (בגיל 77)
בוורלי הילס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Sydney Alvin Field עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר לתאטרון, סרטים וטלוויזיה של UCLA, בית הספר התיכון הוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
sydfield.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סידני אלווין פילדאנגלית: Sydney Alvin Field; ‏19 בדצמבר 193517 בנובמבר 2013) היה סופר ומרצה אמריקאי, שכתב מספר ספרים על תסריטאות, הראשון שבהם "יסודות כתיבת התסריט" (1979; תורגם לעברית ב-1997). הוא הוביל סדנאות וסמינרים בנושא כתיבת תסריטים, וספריו נחשבים ל"תנ"ך של התסריטאות".[1]

הוא נבחר להיכל התהילה של התאחדות התסריטאים האמריקאית (אנ').[2]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיד פילד נולד ב-19 בדצמבר 1935 בהוליווד שבקליפורניה, בלב תעשיית הבידור. דודו, סול, היה ראש מחלקת הצילום של פוקס המאה העשרים, ושכנו היה סוכן, שהשיג עבור פילד הפעוט תפקיד של ביט בסרט "חלף עם הרוח" (1939), בסצנה שנחתכה לבסוף מהסרט. הוא גם ניגן בחצוצרה בסרט "State of the Union" של פרנק קפרה מ-1948.[3]

הוא למד בתיכון הוליווד, שם פגש את פרנק מצולה (אנ'), "יועץ הכנופיה" ב"מרד הנעורים" (1955), שעודד אותו להמשיך לשחק. אמו נפטרה במהלך שנת לימודיו האחרונה בתיכון, מה שגרם לו לנדוד ברחבי ארצות הברית במשך שנתיים.

הוא שקל ללמוד רפואת שיניים, כדי לכבד את זכרה של אמו ולבחור ב"חיים מקצועיים",[4] אך בסופו של דבר סיים תואר ראשון באנגלית באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, שם למד תחת ז'אן רנואר ולוהק למחזה של רנואר, "קרולה".[3][5] רנואר המליץ לפילד ללמוד בבית הספר לקולנוע של אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, שם שיתף פעולה בסרט קצר עם ג'ים מוריסון וריי מנזרק מ"הדלתות".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילד החל לעבוד כקורא תסריטים בדייוויד ל. וולפר הפקות (אנ'). בהמשך התקדם לתפקיד תסריטאי וחוקר לסדרת "ביוגרפיה" של החברה, בהנחיית מייק וולאס, בראשית שנות ה-60.[2] הוא כתב את "Hollywood and the Stars", את "National Geographics" ואת "Jacques Cousteau Specials" בשנים 1963–1965 עבור דייוויד ל. וולפר הפקות.

פילד היה גם תסריטאי ויועץ תסריטים עצמאי.[2] הוא כתב תשעה תסריטים, שאחד מהם הופק כסרט הארגנטינאי "Los Banditos".[5] פילד כתב והפיק את סדרת הטלוויזיה "Men in Crisis" בשנת 1964, וסרט תיעודי על חיי הלילה בווגאס, "Spree", בשנת 1967; בסרט האחרון הוא שימש גם קריין.[6]

הוא היה ראש מחלקת התסריטאות ב-Cinemobile System, לאחר שהמייסד פואד סעיד (אנ') החליט לגוון את שירותיה של חברת שירותי המיקום, ולהקים במסגרתה אולפן בידור.

הוראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שדה לימד תסריטאות לתואר שני בכתיבה מקצועית באוניברסיטת דרום קליפורניה עד שנת 2001.[6][5] באמצע שנות השבעים החל פילד ללמד תסריטאות במכללה הניסויית של שרווד אוקס בהוליווד. בנוסף, הוא הוביל סדנאות תסריטאות ברחבי העולם. סטודנטים שלו בעבר כוללים את ג'אד אפאטו, ג'ון סינגלטון, אנה המילטון פילן (אנ') ואלפונסו קוארון.

הפרדיגמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התרומה הבולטת ביותר של פילד היא הפרדיגמה שלו "מבנה תלת-מערכתי" (אנ'), על פני המבנה בן חמש המערכות ששימש את ויליאם שייקספיר ואחרים. במבנה זה, סופר מגדיר את ההתרחשות בסרט בעשרים עד שלושים הדקות הראשונות; אז הגיבור חווה "נקודת עלילה" (plot point), המספקת לגיבור מטרה. כמחצית מזמן ההקרנה של הסרט מתמקדת במאבקו של הגיבור להשיג מטרה זו. המערכה השנייה נקראת "העימות" (confrontation). פילד מתייחס גם ל"נקודת האמצע" (midpoint), נקודת מפנה באמצע התסריט. נקודת מפנה זו היא לרוב היפוך של עתידו של הגיבור. המערכה השלישית מתארת את מאבקו של הגיבור להשיג (או לא להשיג) את מטרתו, כמו גם את התוצאות של מלכיו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

את אשתו השנייה, אביבה, פגש בעת שהוביל סדנה בווינה בראשית שנות התשעים; הייתה לו בת אחת מנישואים קודמים. אחיו הוא רופא.

פילד נפטר ב-17 בנובמבר 2013, בן 77, בביתו בבוורלי הילס שבקליפורניה.[1]

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Screenplay: The Foundations of Screenwriting (1979)
    • בעברית: תסריט: יסודות כתיבת התסריט, הוצאת אור-עם, 1997
  • The Screenwriter's Workbook (1984)
  • Selling a Screenplay: The Screenwriter's Guide to Hollywood (1989)
  • Four Screenplays: Studies in the American Screenplay (1994)
  • The Screenwriter's Problem Solver: How To Recognize, Identify, and Define Screenwriting Problems (1998)
  • Going to the Movies: A Personal Journey Through Four Decades of Modern Film (2001)
  • The Definitive Guide to Screenwriting (2003)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 William Yardley (18 בנובמבר 2013). "Syd Field, Who Wrote the Book on Writing Screenplays, Dies at 77". New York Times. ... This book, published in 1979, was widely regarded over the next three decades as the 'bible' of screenwriting. It happens that 1979 was the year Syd Field published 'Screenplay: The Foundations of Screenwriting,' a book that over the next three decades became widely regarded as the 'bible' of screenwriting, the paperback enabler of Hollywood dreams. ... Sydney Alvin Field was born on Dec. 19, 1935, in Hollywood. His wife, Aviva, said he died at his home in Beverly Hills. The cause was hemolytic anemia. ... {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 3 Dyess-Nugent, Phil (18 בנובמבר 2013). "R.I.P. Syd Field, "guru of all screenwriters"". AV Club (באנגלית אמריקאית). {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 "Syd Field dies at 77; wrote bestselling screenwriting bible". Los Angeles Times (באנגלית אמריקאית). 2013-11-19.
  4. ^ GOING TO THE MOVIES by Syd Field | Kirkus Reviews (באנגלית).
  5. ^ 1 2 3 "In memoriam: Syd Field, 77". USC News (באנגלית אמריקאית). 2013-11-21.(הקישור אינו פעיל)
  6. ^ 1 2 Duelund, Theis (2013-11-18). "Screenwriters Mourn the Death of Screenplay Guru Syd Field Los Angeles Magazine". Los Angeles Magazine (באנגלית אמריקאית).