סרקוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסרקוזאורוס
סרקוזאורוס
תקופה
יורה תחתון, 199 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
סוג: סרקוזאורוס
מין: Sarcosaurus woodi
שם מדעי
Sarcosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בהשוואה לאדם

סרקוזאורוס (שם מדעי: Sarcosaurus; פירוש השם: "לטאת בשר") הוא סוג של דינוזאור טורף ממשפחת הדילופוזאוריים שחי באירופה במשך היורה התחתון שלפני 199 מיליון שנה מזמננו. דינוזאור זה התגלה באנגליה (בייחוד בתצורת בלו ליאס (אנ')) והוא תואר בידי החוקר צ'ארלס ויליאם אנדרוז (אנ') ב-1921. הדינוזאור נקרא גם בשמות השגויים מגלוזאורוס והסוג הבטל Liassaurus. כיום משייכים לסוג זה מין אחד - Sarcosaurus woodi, אך בעבר שייכו גם מין נוסף - Sarcosaurus andrewsi, שהיה גדול יותר.

דינוזאור זה על פי המאובנים המעטים שנמצאו, אשר כוללים בעיקר מבנה אגן ירכיים נוסף על כמה חוליות גב וזנב וחלק מעצמות הרגל. נראה שהיה קרוב משפחתו של הדילופוזאורוס, אם כי כמה חוקרים רואים בו קרוב לדינוזאורים דומים יותר כמו הליליינשטרנוס ואולי אף לצלופיזיים, בעוד אחרים רואים בו קרוב למגלוזאוריים. הוא היה בעל עצם ירך באורך 31.5 סנטימטרים ואורך גופו משוער שהגיע לאורך 3.5 מטרים ומשקל של 50 עד 60 קילוגרם. זהו אחד מראשוני התרופודים המוכרים בבריטניה לצד הדרקורפטור. עם זאת מעולם לא נמצאה גולגולת מאובנת שלו, כך שלא ברור לאן השתייך.

דינוזאור זה בהתבסס על מבנה רגליו היה דו-רגלי מהיר וכנראה מגדולי הדינוזאורים הטורפים בתקופתו, כך שכנראה היה טורף-על. תחום מחייתו היה קרוב לחופי ימים וסביבות דומות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרקוזאורוס בוויקישיתוף