עמותת מגרש ביתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמותת מגרש ביתי
התאגדות עמותה
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי תל אביב
מטה הארגון תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות ירושלים, תל אביב וחולון
מייסדים אורי שוהם ועמרי אברמוביץ׳
תקופת הפעילות 2013–הווה (כ־11 שנים)
www.homebaseil.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמותת מגרש ביתי היא עמותה ישראלית שהוקמה בשנת 2013 שמטרתה לחולל שינוי משמעותי בחייהם של חסרי הבית למען שילובם חזרה בחברה דרך מסגרת קבוצתית וליווי אישי.

הרקע להקמת העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה צמחה מתוך פרוייקט נקודתי של הקמת קבוצות כדורגל עבור חסרי בית בתל אביב. תוך כדי הפעילות הספורטיבית המשותפת, נוצר קשר בין מחוסרי הבית למתנדבים , נלמדו הצרכים וקשיים שלהם. לימים, עם הרחבת מעגל הפעילים והמתנדבים, הפעילות הפכה לעמותת " מגרש ביתי"[1]

העמותה הוקמה כדי לעזור בהפחתת ממדי דרות הרחוב ולשאוף ליצור שינוי מדיניות בתחום. העמותה פיתחה גישה טיפולית המבוססת על שילוב בין מסגרת קבוצתית באמצעות ספורט או מוזיקה וליווי אישי באופן המעצים את המשתתפים ומסייע ליציאה מהתמכרות ולהשתלבות תעסוקתית סדירה.

האתגריים החברתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חסרי בית הם אוכלוסייה מודרת עם מגוון בעיות: כלכליות, רפואיות, משפטיות ונפשיו שסובלת מדימוי ציבורי נמוך ומאופיינת בניתוק מרשתות תמיכה ומשפחה.[2]נסיבות חייהם מייצרות אצלם חוסר אמון חריף כלפי החברה והממסד. יצירת קשר עם האוכלוסייה בשטח, שהרשויות לא מגיעות אליה, היא אתגר מורכב אשר מצריך בניית יחסי אמון וליווי.

פעילות העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה הוקמה בשנת 2013 על ידי אורי שוהם ועמרי אברמוביץ׳.

היא פועלת למען חסרי וחסרות הבית, באמצעות מספר תוכניות כגון: קבוצות כדורגל לגברים בוגרים, שתי קבוצות בתל אביב ואחת בירושלים[3]בשותפות תקציבית ומקצועית עם מחלקות הרווחה בעירייה. הקבוצות אף השתתפו בטורנירים ייעודיים בעולם. העמותה מפעילה גם קבוצת כדורגל לנוער מנותק המתקיימת במרכז מית"ר בחולון לגילאי 13–18.

מקהלת הללו

לאחר מספר שנים הוקמה מקהלת הנשים ״הללו" - פרויקט המיועד לאוכלוסיית הנשים חסרות הבית בתל אביב ומופעל בידי מתנדבות בעלות מקצוע בתחום המוזיקה. הפרויקט משקם באמצעות תרגול שירה, מפגש עם המלווים והופעה בפני קהל.[4][5][6]

העמותה מפעילה בירושלים את פרויקט הלוקרים הנותן מענה לשמירה בטוחה על חפצי דרי הרחוב ומאפשר פתרון פרקטי ואנושי לבעיות האמון הנפוצות בקרב אנשים חסרי מחסה קבוע.[7][8]בירושלים פועלת גם תוכנית רפואת רחוב שהיא צוות של אנשי מקצוע בשיתוף עשרות רופאים מתנדבים, המסייר ברחובות במטרה להנגיש טיפול רפואי לאלו שאין באפשרותם. העמותה מפעילה בערים אלו גם את פרויקט שישי ביתי, ארוחות קהילתיות משותפות למתנדבים מקומיים ודרי רחוב מדי שישי ומדי חג.

שיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנים העמותה עבדה עם מאות משתתפים והתוצאות מצביעות על רוב גדול של הצלחה בגמילה מחומרים ממכרים, שיקום ויצירה של קשרים חברתיים ומשפחתיים מחדש, מימוש זכויות וקבלת קצבאות. אלו המתמידים בתוכנית מקבלים סיוע במציאת מגורים ותעסוקה ותיווך לגורמי טיפול שונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אורי שוהם, לייצר להומלסים בית על מגרש הכדורגל, באתר ynet, 10 בנובמבר 2019
  2. ^ ספי קרופסקי, במקום הרשויות: הפעילה שמנסה להרים מערך רפואה להומלסים, באתר במקום הרשויות: הפעילה שמנסה להרים מערך רפואה להומלסים | טיים אאוט, ‏2021-11-15
  3. ^ אתר למנויים בלבד יואב טובול, משחק בית, באתר "ידיעות אחרונות", 26 במאי 2019
  4. ^ אתר למנויים בלבד ורד לי, המקהלה שחברותיה הן חסרות בית, שורדות זנות ונגמלות מסמים, באתר הארץ, 25 באוקטובר 2020
  5. ^ מקהלת הללו בהופעה מרגשת, באתר עיריית תל-אביב-יפו
  6. ^ רותי בוסידן, מצאו את ביתן על הבמה בתל אביב, באתר תל אביב אונליין, ‏2022-03-07
  7. ^ מקום – לוקרים לדרי רחוב (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ יוזמה חדשה: לוקרים לחסרי בית יוצבו בירושלים, באתר mynetjerusalem, ‏2020-02-21