פוליפמוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פּוֹלִיפֵמוֹס
Πολύφημος
תפקיד קיקלופ
תרבות מיתולוגיה יוונית
מקום מגורים סיציליה
אב פוסידון
אם תוסה
בן או בת זוג גלתיאה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Keltos, Galas, Illyrius, Helpe עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אודיסאוס ואנשיו מנקרים את עינו של פוליפמוס

פּוֹליפֵמוֹסיוונית עתיקה: Πολύφημος) הוא דמות מן המיתולוגיה היוונית.

פוליפמוס הוא קיקלופ ובנו של אל הים פוסידון. הוא מתגורר בגפו במערה באי הקיקלופים ועוסק ברעיית צאן.

דמותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

באודיסיאה מסופר שאודיסאוס וחבריו מגיעים לאי הקיקלופים ונכנסים למערתו של פוליפמוס ללא רשותו. הם אוכלים חלק ממוצרי המזון שמצאו במערה ומחכים לבואו של פוליפמוס. כאשר פוליפמוס שב לביתו ומבחין באורחים הלא רצויים שמבקשים ממנו עזרה בהתאם למנהג הכנסת האורחים היווני - הוא לועג לבקשתם תוך שהוא בז לאלים, לוכד שניים מחבריו של אודיסאוס ואוכלם. למחרת בבוקר פוליפמוס יוצא לרעיית הצאן, לאחר שטרף עוד שניים מהם. בינתיים אודיסאוס וחבריו מכינים דוקרן מאלתו ומסתירים אותה. כאשר פוליפמוס חוזר לביתו הוא טורף עוד שניים מהאסירים. אודיסאוס מציע לו יין שפוליפמוס מקבל ברצון והם משוחחים, אודיסאוס אומר ששמו הוא "אף אחד לא" (ביוונית השם דומה לאודיסאוס).

כאשר פוליפמוס נרדם שולפים אודיסאוס וחבריו את הדוקרן ומשתמשים בו כדי לנקר את עינו האחת. פוליפמוס פותח בצרחות שמושכות את תשומת לבם של הקיקלופים השכנים, אולם מכיוון שהוא צועק כי "אף אחד לא" (שמו הבדוי של אודיסאוס) פוגע בו, יתר הקיקלופים מניחים שהוא פשוט חולה ונוטשים את המקום. כאשר הוא פותח את מערתו כדי לצאת, אודיסאוס ואנשיו מתחבאים בתוך צמרו של אחד מהאיילים, ומצליחים לחמוק מידיו הבוחנות של הקיקלופ שמחפש אותם. בשעה שהם נמלטים בספינתם אודיסאוס מוסר לקיקלופ את שמו האמיתי ופוליפמוס הכעוס מטיח לכיוון ספינתם סלע ענק שמחטיא אותה במעט.

באינאיס לורגיליוס איניאס וחבריו מגיעים לאי הקיקלופים ופוגשים ביווני מאיתקה, אחד מרעיו של אודיסאוס שננטש באי כאשר יתר חבריו עזבו. הוא מספר לאיניאס על המפגש של אודיסאוס ופוליפמוס. הם מבחינים בפוליפמוס כאשר הוא יוצא לרעות את עדרו ולרחוץ את פצעו בים וממהרים להימלט תוך שפוליפמוס מבחין בהם ומזעיק את בני מינו הקיקלופים. תיאורו של ורגיליוס את פוליפמוס הוא הרבה יותר אוהד: בעוד הומרוס מתאר אותו כיצור זדוני שבז לאלים ושמח לטרוף בני אדם חסרי ישע שבאו לביתו כאורחים וורגיליוס מתאר אותו כנכה גלמוד ואומלל שנחמתו היחידה בחיים היא בבעלי החיים שבעדרו שגם משמשים לו כחבריו היחידים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פוליפמוס בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.