פיסורניס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפיסורניס
שלד של פיסורניס
תקופה
אמצע-סוף אוליגוקן 29.2–26.3 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: קריאמאים
משפחה: פורוסרקוסיים
סוג: פיסורניס
מין: Physornis fortis
שם מדעי
Physornis
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיסורניס (שם מדעי: Physornis; מילולית: "עוף טבעי") הוא סוג נכחד של עוף גדול ממשפחת הפורוסרקוסיים. הוא חי באמריקה הדרומית במשך אמצע עד לסוף תקופת האוליגוקן, לפני 29.2 עד 26.3 מיליון שנה. סוג זה התגלה בתצורות סרמיאנטו (Sarmiento Formation), במחוז צ'ובוט שבפטגוניה, ארגנטינה, ותואר בידי החוקר פלורנטינו אמגינו (אנ').

בסוג זה נכלל מין יחיד - Physornis fortis. הממצאים כללו רק שבר של לסת תחתונה באורך 137 מ"מ. בהמשך התגלו ממצאים נוספים שייתכן שהשתייכו לסוג זה. עם זאת, כמה חוקרים כמו בריאן פטרסון (Bryan Patterson), סוברים שכל הממצאים שהתגלו מהעוף הם למעשה שרידים של יונקים. החוקרים הרקולנו מרקוס אלברנגה (אנ') ואליזבת הופלינג (Elizabeth Höfling) קבעו ב-2003 שסוג זה הוא טקסון מוטל בספק, אך רוב החוקרים רואים בו טקסון תקף. שרידים מאוחרים יותר שלו הוצעו לסוג חדש קרוב, פרפיסורניס, שהתקיים גם במיוקן.

הפיסורניס היה עוף גדול מאוד, בדומה לברונטורניס הענקי, והגיע לגובה של מעל שני מטרים ומשקל של קרוב ל-180 ק"ג. הוא משתייך לתת-משפחה Brontornithinae, בה היו הברונטורניס והפרפיסורניס מהגדולים במשפחה, וכמותם היה בעל כנפיים מנוונות ומבנה מקור ענקי בעל קצה מעוקל שהתאים לקריעת טרף בקלות. עוף זה היה טורף-העל של היבשת במשך האוליגוקן, אך נראה ששינויי האקלים של סוף התקופה הובילו אותו להכחדה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיסורניס בוויקישיתוף
  • פיסורניס, באתר GBIF (באנגלית)