פרנסיסקנה לה פלטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפרנסיסקנה לה פלטה

השוואה בין גודלו של אדם
ממוצע לפרנסיסקנה לה פלטה
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: לווייתנאים
על־משפחה: דולפיני נהרות
משפחה: פונטופוריים
סוג: פונטופוריה
מין: פרנסיסקנה לה פלטה
שם מדעי
Pontoporia blainvillei
גרווה וד'אורביני, 1844
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנסיסקנה לה פלטה (שם מדעי: Pontoporia blainvillei) הוא לווייתן שיניים שנפוץ במי האוקיינוס האטלנטי לחופיה הדרום-מזרחיים של דרום אמריקה. מבחינה טקסונומית הוא שייך לעל-משפחת דולפיני הנהרות, והוא ייחודי בקבוצה זו בשל חיותו במי האוקיינוס ובמי שפכי נהרות שהם מים מלוחים.

טקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנסיסקנה לה פלטה הוא המין היחיד בסוגו ובמשפחתו. הוא תואר לראשונה על ידי שני החוקרים הצרפתים פול ז'רווה ( (Paul Gervaisואלסיד ד'אורביני (Alcide d'Orbigny) ב-1884. מקור שמו של לווייתן הפרנסיסקנה הוא בכינוי שהודבק לו בארגנטינה ובאורוגוואי, ושאומץ לאחר מכן בינלאומית.

מאפיינים פיזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדולפין לה פלטה הוא בעל החוטם הארוך ביותר מכל הלווייתנים ביחס לגודל גופו. הזכרים מגיעים לאורך של 1.6 מטר, והנקבות לאורך של 1.8 מטר. צבע גופו חום-אפרפר, כאשר צידו התחתון מעט בהיר יותר. גם הסנפירים גדולים באופן משמעותי יחסית לגוף. הם רחבים, אולם הם הופכים צרים במקום החיבור עם הגוף. עובדה זו הופכת את צורתם לדמוית משולש. נחיר הנשיפה הוא בצורת קשת, והוא נמצא מול קמט על הצוואר. הסנפיר הגבי הוא בעל בסיס רחב והוא מעוגל בקצהו. משקלו הממוצע של לווייתן הפרנסיסקנה הוא מעל 50 קילוגרמים, ותוחלת חייו היא 20 שנים. תקופת ההריון אורכת 10-11 חודשים, והוולדות מגיעים לבגרות תוך שנים ספורות. הנקבות יכולות להוליד גורים מגיל חמש שנים.

לווייתן הפרנסיסקנה לה פלטה הוא לווייתן כמעט לא מורגש. הוא שוחה באיטיות ובצורה חלקה, ולכן קשה לזהותו אלא בתנאי ראייה טובים ובמים רגועים. לרוב הם שוחים בגפם או בקבוצות קטנות. עם זאת, הם נצפו גם בקבוצות גדולות שמנו 15 פרטים, אולם מקרים כאלו הם נדירים למדי. בדרך-כלל הם ניזונים ממזון הנמצא בקרקעית המקום, וממצאים ממעיים של דולפיני לה פלטה הראו כי הם אוכלים בממוצע 24 מינים שונים של דגים, בהתאם לתפוצת המינים באזור מחייתם. בנוסף, הם ניזונים לעיתים מתמנונים, מדיונונים ומשרימפס (Caridea). הם עצמם נאכלים על ידי לווייתני אורקה ומספר מינים של כרישים.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לווייתן הפרנסיסקנה לה פלטה נמצא בחוף הדרום-מזרחי של דרום אמריקה, וכן בשפך הנהר בריו דה לה פלטה. הוא החבר היחיד בעל-משפחת דולפיני הנהרות שחי בפועל באוקיינוס ובמים מלוחים ולא במים מתוקים. אף על פי שמספר מינים בעל-המשפחה מבלים את חלק מחייהם מחוץ לנהרות, פרטים רבים נותרים במשך כל חייהם בנהר, ואינם מסתכנים ביציאה ממנו למים מלוחים.

שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצב השימור של לווייתן הפרנסיסקנה מוגדר על ידי ארגון ה-IUCN כ"מצב לא ברור" (Date Deficient). עם זאת, דירוג זה מכסה על דאגה רווחת בקרב ה"משמרים" כי אוכלוסיית לווייתני הפרנסיסקנה לא תוכל לספוג את מספר התאונות המקריות שקורות בכל שנה. בדרך זו מצב האוכלוסייה יהא לא יציב, נתון בעל השלכה מסוכנת על המשך קיומה. סכנה נוספת המאיימת על המין היא היעדר מזון, וזאת בשל מכמורות הדיג המיוחדות המשמשות לדיג מקרקעית החוף. מרבית ההריגות המתועדות משנות ה-70 מקורן באורוגוואי, אולם מחקרים עכשוויים מצביעים על כך שהרשתות המדוברות בחופי ברזיל וארגנטינה מסוכנות יותר. מדענים מכל שלוש המדינות הביעו את דאגותיהם, וביקשו סיוע בינלאומי בהעלאת מצוקתו של הלווייתן לסדר היום. נכון ל-2006, לא קיימים נתונים על האוכלוסייה של לווייתן הפרנסיסקנה לה פלטה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנסיסקנה לה פלטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרנסיסקנה לה פלטה באתר הרשימה האדומה של IUCN