פרנק צ'רץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנק צ'רץ'
Frank Church
לידה 25 ביולי 1924
בויסי, איידהו, ארצות הברית
פטירה 7 באפריל 1984 (בגיל 59)
בת'סדה, מרילנד, ארצות הברית
שם מלא פרנק פורסטר צ'רץ' השלישי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת סטנפורד
אוניברסיטת הרווארד
עיסוק פוליטיקאי, משפטן, דיפלומט
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
בת זוג בתקין קלארק צ'רץ' (1947-1984)
סנאטור מטעם מדינת איידהו
3 בינואר 19573 בינואר 1981
(24 שנים)

פרנק פורסטר צ'רץ' השלישיאנגלית: Frank Forrester Church III‏; 25 ביולי 19247 באפריל 1984) היה פוליטיקאי ומשפטן אמריקאי. מטעם המפלגה הדמוקרטית, הוא שכיהן כחבר הסנאט של ארצות הברית מטעם מדינת איידהו בשנים 1957–1981. הוא נודע כאשר ישב בראשות "ועדת צ'רץ'", אשר חקרה התעללויות בתוך קהילת המודיעין האמריקאית.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'רץ' נולד וגדל בבויסי בירת איידהו, ושירת כקצין מודיעין צבאי בזירת סין-בורמה-הודו במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא הקים משרד עורכי דין בבויסי לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר למשפטים באוניברסיטת סטנפורד. הוא ניצח את הסנאטור הרפובליקני המכהן הרמן וולקר בבחירות לסנאט של ארצות הברית באיידהו ב-1956, והפך לאחד הסנאטורים הצעירים ביותר. בסנאט נהיה צ'רץ' לבן חסותו של לינדון ג'ונסון ויצר לעצמו מוניטין כחבר באגף הליברלי של המפלגה הדמוקרטית. הוא נתן את חסותו לחוק הנהרות הפראיים והנופיים ולחוק אזורי הטבע הבראשיתיים.

צ'רץ' נבחר לסנאט מחדש ב-1962, ב-1968 וב-1974, אך הפסיד בבחירתו לכהונה חמישית לסטיב סימס מהמפלגה הרפובליקנית.

צ'רץ' היה אחד הסנאטורים הראשונים שהתנגדו בפומבי למלחמת וייטנאם, ופעל רבות לצמצום היקף הכוחות המזוינים של ארצות הברית בווייטנאם. ב-1975, צ'רץ' הנהיג את ועדת צ'רץ', ועדה מיוחדת של הסנאט לחקירת קהילת המודיעין האמריקאית אשר קמה בעקבות חשיפת מבצע מוקינגברד, צ'רץ עצמו היה יעד מרכזי של אחד מתוכניות הבת של אותו מבצע, "פרויקט מינרט". הוא גם הוביל את המאמץ לאשרר את אמנות טוריוס-קרטר, שהחזירו את אזור תעלת פנמה לפנמה.

הוא הפך לדמות חשובה במדיניות החוץ של ארצות הברית, וישב בראשות ועדת החוץ של הסנאט של ארצות הברית בשנים 1979–1981. צ'רץ' התמודד למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית ב-1976, אך פרש מהמירוץ לטובת ג'ימי קרטר. לאחר שעזב את הסנאט, צ'רץ' עסק במשפט הבינלאומי הפומבי עד מותו ב-1984.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנק צ'רץ' בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא ארצות הברית ובנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.