פרקין-אלמר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרקין-אלמר
Perkin-Elmer
מטה החברה בוולת'ם (מסצ'וסטס)
מטה החברה בוולת'ם (מסצ'וסטס)
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית, NYSE PKI
בורסה הבורסה לניירות ערך בניו יורק (PKI) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים ריצ'רד סקוט פרקין (אנ')
צ'ארלס ווסלי אלמר (אנ')
תקופת הפעילות 1937–הווה (כ־87 שנים)
תאריך מיזוג 1999 (עם EG&G)
חברות בנות
  • פרקין-אלמר (סינגפור)
  • פרקין-אלמר (אירלנד)
  • פרקין-אלמר (הולנד)
  • פרקין-אלמר (הממלכה המאוחדת)
  • PerkinElmer Life Sciences and Diagnostics business unit עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה וולת'ם, מסצ'וסטס
ענפי תעשייה רפואה
ביוטכנולוגיה
מעבדות
מיפוי DNA
מוצרים עיקריים מכשירים אנליטיים
טכנולוגיות מעבדה
בדיקות אבחון
שירותי מעבדה
הכנסות 5 מיליארד דולר (2021)
מנכ"ל פראהלד סינג (Prahlad Singh)
עובדים כ-16,000
 
https://www.perkinelmer.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ליטוש המראה של טלסקופ החלל האבל במפעל האופטיקה של פרקין-אלמר (1981-1979)

פרקין-אלמר הוא תאגיד עולמי, שבסיסו בארצות הברית, הפועל בכ-170 מדינות ומייצר מכשירים אנליטיים, כלי אבחון רפואיים, ציוד הדמיה רפואית וחומרים רפואיים עבור שווקים בתחום הרפואה, חקר מדעי החיים, מזון, איכות סביבה ועוד. החברה, שנוסדה ב-1937, התמחתה בתחילת דרכה במכשור אופטי אולם החל משנות ה-90 התמקדה החברה בתחום הרפואה והביוטכנולוגיה.

ההיסטוריה של החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יסוד החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת פרקין-אלמר נוסדה ב-1937 על ידי ריצ'רד סקוט פרקין (אנ') וצ'ארלס ווסלי אלמר (אנ'). פרקין למד הנדסה כימית במכון פארט (אנ') שבניו יורק אולם פרש לאחר שנה והחל להרצות בנושאים שונים. באחת מהרצאותיו, בנושא אסטרונומיה, נכח גם צ'ארלס אלמר שהיה בעל חברה שעסקה בקצרנות וקלדנות בבתי משפט. אלמר שהתלהב מנושא ההרצאה יצר קשר עם המרצה, פרקין, והשניים הקימו, ב-19 באפריל 1937, חברה שיועדה לייצר ציוד אופטי מדויק לתעשיית החלל כשאת ההון הראשוני הזרימו שני המייסדים[1]. החברה פעלה תחילה במנהטן ובהמשך עברה לג'רזי סיטי ואחר כך לקונטיקט שם פעלה עד שנת 2000.

אלמר נפטר ב-1954 ופרקין המשיך לכהן כנשיא החברה והמנכ"ל עד 1961 כשב-1960 הוביל את הנפקת החברה בבורסה לניירות ערך בניו יורק. פרקין נפטר ב-1969.

החוזים הצבאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצטרפות ארצות הברית למלחמת העולם השנייה הביאה לחתימת חוזים משמעותיים עם החברה לאספקת ציוד אופטי לצבא ארצות הברית (משקפות, ציוד הנחיה לפצצות, ציוד מעקב ועוד.). גם לאחר המלחמה המשיכה פרקין-אלמר למכור ציוד אופטי צבאי כשבין השאר ייצרה עדשות למצלמות ביון בהן נעשה שימוש במטוסי ביון מגביהי טוס.

תעשיית החלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-60 של המאה ה-20 החלה פרקין-אלמר לייצר ציוד עבור פרויקטים אזרחיים בתחום החלל כשבין השאר הייתה מעורבת בהקמת טלסקופים, באבזור תחנת החלל סקיילאב ובתוכנית אפולו[2].

ב-1979 חתמה החברה חוזה עם נאס"א לבניית המראה הראשית של טלסקופ החלל האבל. עבודת הכנת המראה וליטושה נמשכו עד 1981 אולם הטלסקופ שוגר רק ב-1990 ולאחר הצבתו בחלל התברר שקיים במראה עיוות שדרש שיגור משלחת לחלל לתיקון המצב. תקלה זו הביאה לתביעת ענק מצד נאס"א ופרקין-אלמר נאלצה לשלם פיצויים.

תעשיית המוליכים למחצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלהי שנות ה-60 נכנסה החברה גם לתחום ייצור השבבים והמוצר האופטי שפותח במעבדות החברה שיפר משמעותית את איכות השבבים שירדו מפסי הייצור. מוצר זה, שנקרא מיקרליין (אנ'), הביא לשליטה מלאה של פרקין-אלמר בתחום בקרת האיכות בתעשיית השבבים למספר שנים. בשנות ה-80 נדחקה החברה מחוץ לתחום בגלל חוסר השקעה בפיתוח מוצרים מתקדמים יותר והגעה לשוק של מוצרים חדשים של חברות אחרות ובסופו של דבר נמכרה חטיבת המוליכים למחצה.

מעבדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 חברה פרקין-אלמר לחברת סטוס (אנ') ויצרה את מכשירי המעבדה הראשונים של התגובת שרשרת של פולימראז (PCR). במקביל הרחיבה את סל המוצרים שהוצעו למעבדות בעולם גרך השלוחות של החברה בגרמניה ובאנגליה. בהמשך אותו עשור נמגרו הזכויות על ה-PCR לחברת הופמן לה רוש.

מחשבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-70 של המאה ה-20 החליטה החברה להרחיב את עסקיה בתחום המחשבים ולשם כך רכשה את חברת המחשבים אינטרדאטה (אנ'). החברה המאוחדת יצרה מחשבי 32 ביט שדמו לIBM 370 ופעלו על מערכת הפעלה UNIX שגרסה שלה פותחה במיוחד עבור החברה. ב-1985 פוצלה חטיבת המחשבים מחברת פרקין-אלמר ופעלה תחת השם Concurrent Computer Corporation (אנ') עד סגירתה ב-2017.

האיחוד עם EG&G[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-90 נקבע באסטרטגיה של החברה שיש להתמקד בתחום חקר החיים, הרפואה והביוטכנולוגיה. במסגרת אסטרטגיה זו נרכשו ומוזגו חברות שעסקו בתחום כמו "אפלייד ביוסיסטמז" (אנ') (נרכשה ב-1992) ו"PerSeptive Biosystems" (מוזגה ב-1997) ובמקביל נמכרו חטיבות שעסקו במכשור הנדסי.

ב-1999 נרכשה חטיבת המכשור האנליטי של פרקין-אלמר על ידי חברת EG&G (אנ') שרכשה גם את הזכויות על שם החברה. האסטרטגיה של התאגיד החדש הכתיבה המשך חיזוק החטיבות שעסקו בחקר החיים ובמיוחד התמקדות בתחום הביוטכנולוגיה ופיתוח מכשירים שסייעו בפרויקט גנום האדם. בין השאר נרכשו בתקופה זו החברות "Spectral Genomics" (אנ'), "Improvision" (אנ'), "Evotec" (אנ') ועוד).

כחלק מההתמקדות בתחום הרפואה חיזקה החברה גם את חטיבת המעבדות הרפואיות שלה על ידי רכישת חברות שעסקו בתחום כמו "NTD Labs" (שעסקה בבדיקות בתקופת ההריון), ".ViaCell, Inc" (שעסקה בדם טבורי), "Packard Bioscience Inc" (שעסקה ברובוטיקה במעבדות והייתה חיונית גם עבור פרויקט מיפוי הגנום האנושי) ו"Pediatrix Screening" (שעסקה באבחון מחלות מטבוליות אצל ילודים).

תהליך רכישת החברות נמשך גם במהלך המאה ה-21 כשפרקין-אלמר רכשה כ-15 חברות ברחבי הגלובוס שמתמחות בתחום הרפואה והביוטכנולוגיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרקין-אלמר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרקין השקיע 15,000 דולר ואלמר 5,000 דולר
  2. ^ ההערכה היא שסנסור CO2 של החברה היה מרכיב משמעותי בהצלת צוות אפולו 13