צדק שפתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צדק שפתי הוא תחום מחקרי בנתחומי המורכב מתחומים כמו פילוסופיה פוליטית, כלכלה וסוציולינגוויסטיקה, אינטרלינגוויסטיקה, אספרנטולוגיה, זכויות שפה וחינוך לשוני. תוך שמספר תיאוריות מחקר מתעניינות בתמיכה במגוון שפות, אחרות נותנות תשומת לב רבה לנושאים אחרים, כגון שוויון הזדמנויות דרך השפה.

פרשנויות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוגע לפילוסופיה פוליטית (או תיאוריה פוליטית נורמטיבית), שתי האסכולות העיקריות הן חברה רב-תרבותית, עם סופרים כמו וויל קימליקה מצד אחד, וליברליזם שמתנגד להתערבות המדינה יותר מדי כדי לממש שוויון דה-פקטו של האזרחים, עם ההוגים. כמו פיליפ ואן פריז מצד שני.

כל אחד מהם מבין את המושג צדק שפתי בצורה שונה. באופן כללי, הרב-תרבותיים הם אלה שמגנים על הזכויות הלשוניות של מיעוטים, בעוד שאחרים כמו חסידיו של ג'ון רולס, מגנים על שפה משותפת או הזדמנויות סוציו-אקונומיות שוות לכל חברי אותה קהילה פוליטית.[1]

מצד שני, סוציו-בלשנים מבקרים פילוסופים פוליטיים על כך שהם נוטים לחשוב שהעולם מחולק לקהילות הומוגניות שנוצרו על ידי אינדיבידואלים חד-לשוניים, כאשר למעשה המקרים שבהם זה קורה הוא די חריג. מחברים אלה מציגים מושגים כמו רצח עם לשוני או אימפריאליזם שפה והם בדרך כלל בעד הגנה על הישרדותן של כל שפות כדור הארץ. רוברט פיליפסון וטוב סקוטנאב-קנגס הם הקולות הבולטים ביותר.[1] הדיון הבין-תחומי על צדק שפה כולל גם כלכלנים, אקולינגליסטים, אינטרבלשנים, פדגוגים או חוקרי זכויות שפה כמו פרננד דה ורנס, כמו גם חוקרי שלום ומומחי גישור בסכסוכים .

מאבק לשון וצדק לשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך הדיסציפלינה של גישור סכסוכים, ניתן להבין קונפליקטים לשוניים כממד השפה של קונפליקטים חברתיים-פוליטיים. מנקודת מבט זו, מומחי זכויות לשוניות כגון פרננד דה ורנס הצביעו על כך ששלום לשוני הוא הכרחי כדי למנוע סכסוך. [2] מחברים אחרים טענו גם שניהול לקוי של רב לשוניות יכול להיות אחד הגורמים להופעת קונפליקטים הקשורים לעוולות לשוניות. [3] גם במצבים של מאבק מזוין, כמו במקרה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, מימד השפה זוהה כאחד המפתחות ההכרחיים להבנת הסכסוך. [4]

ביבלוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלקלדה חאבייר (2015) צדק לשוני: סקירה בין-תחומית של הספרות . אדם מולטילינג (3): 27–96.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מאבק שפה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Alcalde, Xavier «La justícia lingüística segons la filosofia política». Kataluna Esperantisto, 364-365, 2015, p. 364-365
  2. ^ (ca) De Varennes, premi Linguapax 2004, afirma que la pau lingüística és indispensable per a l’absència de conflictes, Forum Barcelona, 23 mei 2004, geconsulteerd op 19 december 2018.
  3. ^ Monografie-nummer Peace in Progress, uitgegeven door Institut Català Internacional per la Pau (ICIP) waarvan versies in het Catalaans, Engels en Spaans, geconsulteerd op 19 december 2018.
  4. ^ (ca) Xavier Alcalde, Palestina: ocupació i conflicte lingüístic, La Directa, 7 oktober 2015, geconsulteerd op 19 december 2018.