צי (יחידה בחיל ים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוח מתוך צי רב לאומי מחמש מדינות, במהלך מבצע חירות מתמשכת במפרץ עומאן. בארבעה טורים יורדים, משמאל לימין:
ITS Maestrale (F 570), FS De Grasse (D 612); USS John C. Stennis (CVN 74), FS Charles De Gaulle (R 91), FS Surcouf (F 711); USS Port Royal (CG-73), HMS Ocean (L 12), USS John F. Kennedy (CV 67), HNLMS Van Amstel (F 831); and ITS Luigi Durand de la Penne (D 560)

בחילות ים, צי הוא היחידה האורגנית הגדולה ביותר, הכוללת מערך של כלי שיט קרביים ותומכים, ולעיתים גם כלי טיס ימיים וכוחות נחתים, ויכולה לתפקד כחיל ים עצמאי באזור גאוגרפי מוגדר. צי הוא המקבילה הישירה של ארמייה בצבא יבשה (כוח מקביל לפחות לשבע אוגדות, במושגי צה"ל).

ציים הם בדרך כלל מערכים קבועים המשויכים גאוגרפית לים או אוקיינוס מסוים. חלוקה לציים מקובלת במדינות בעלות חיל ים גדול, או הפרדה גאוגרפית ברורה (לדוגמה, חיל הים הקנדי מחולק לצי אטלנטי וצי באוקיינוס השקט). מעצמות מחזיקות ציים המשייטים בכל רחבי העולם. לדוגמה, חיל הים של ארצות הברית כולל שישה ציים, מתוכם המוכר ביותר בישראל הוא הצי השישי של ארצות הברית, המשייט בים התיכון. בחילות ים קטנים (לדוגמה, חיל הים הישראלי) אין הפרדה לציים, וחיל הים כולו הוא צי אחד, המשייט בעיקר בקרבת חופי המדינה.

כיום, צי נמצא בדרך כלל בפיקודו של קצין בדרגת אדמירל או דרגה מקבילה. אף שציים לא מעטים הם בפיקודו של סגן אדמירל או תת-אדמירל. רוב הציים מחולקים לשייטות. בעידן ספינות המפרש, ציים חולקו על פי שיוך גאוגרפי ולכל שייטת הייתה משימה מוגדרת. בזמנים מודרניים יותר, השייטות מורכבות בדרך כלל מקבוצות הומוגניות מאותו הסוג של אוניות מלחמה, כמו ספינות קרב או סיירות.

ציים רב־לאומיים אינם נדירים בהיסטוריה הימית. לדוגמה, כמה מדינות הרכיבו את צי הליגה הקדושה בקרב לפנטו בשנת 1571. בעידן המודרני, נאט"ו יצר צי משולב המורכב מכוחות מתוך מספר חילות ים לאומיים, ומשייט בים התיכון (Operation Active Endeavour).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צי בוויקישיתוף