קומונות ווילד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קומונות ווילדאנגלית: Wild Communes) היו מספר קבוצות שיתופיות, בעלות אידאולוגיה פמיניסטית, של נשים בבריטניה בשנות ה-70 וה-80.

מקימות הקומונות היו נשים בעלות תפיסת עולם פמיניסטית, שביקשו לכונן לעצמן אורח חיים חדש, חף מסקסיזם באמצעות יצירת אלטרנטיבה לאורח החיים בתא המשפחתי שנתפס כצורת חיים מגבילה עבור נשים. הקומונות היו קבוצות לא גדולות של 5–10 מבוגרים, שבמרכזן הנשים המייסדות. גברים הורשו לחיות בקומונה, אולם רק בתנאי ש"ישככו את תחושת האשמה הגברית שלהם באמצעות עבודות הבית". לכל מבוגר בקומונה היה חדר שינה משלו, אך חדרי המגורים והמטבח היו משותפים, וגם הילדים גרו בחדרים משותפים.

נשות הקומונה החליטו שלא להוריש לילדיהן לא את שם המשפחה של אבותיהם, ולא את שמות משפחתן עצמן - ושם המשפחה של כלל הילדים שנולדו בקומונה נרשם כ'ווילד' (Wild - פרא) וגידולם היה במשותף - כשלא בהכרח קיימו קשר ראשוני עם הוריהם הביולוגיים.

הקומונה הראשונה הוקמה ב-1971 בבית בן שלוש קומות באיילינגטון שבצפון לונדון ועד מהרה וקמו קבוצות נוספות באוקספורד, לידס ובערים נוספות בבריטניה. ב-1974 היו כבר כעשר קומונות ששמרו ביניהן על קשרים רופפים.

הקומונות היו לא אחת יעד למתקפות והתנכלות מצד השכנים על רקע שמרני. התנועה הלכה והתפוררה עד סוף שנות ה-80, אולם ילדים רבים שנולדו בה הוסיפו גם בבגרותם לשאת את השם 'וויילד' כשם משפחתם. ב-2010 נעשה סרט דוקומנטרי על ילדי הקומונה בבגרותם בבימויו של אדם הופקינס. אף אחד מהם לא בחר להמשיך ולחיות בקומונה כבוגר, אולם רובם ציינו כי הם זוכרים לטובה את ילדותם בקומונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא פמיניזם. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.