רוטב ויארז'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוטב ויארז'
Sauce vierge
מאכלים
סוג מזון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים עגבנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דג ויוואנו אדום עם רוטב ויארז' בליווי טפנד זיתים ומחית חצילים.

רוטב וִיאֶרְז', מילולית "רוטב בתולה" (בצרפתית: Sauce vierge) הוא רוטב לימוני ממוצא צרפתי. למעשה, לשני רטבים יש את השם הזה: הידוע ביותר והחדש יותר יחסית, שזכה לפופולריות בקֶרב הנובל קוויזין, מכיל עגבניות בצורת קוביות. הרוטב השני הוא העתיק יותר.

גרסה עם עגבנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטב זה עשוי משמן זית, מיץ לימון, שום, עגבניות קצוצות ובזיליקום. לפעמים מוסיפים מרכיבים נוספים, כמו זרעי כוסברה מרוסקים, שאלוט ועשבי תיבול אחרים, כמו תמכה, עירית, טרגון או פטרוזיליה.[1][2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטב ויארז' זכה לפופולריות בשנות ה-80 לאחר שימוש נרחב שעשה בו מישל גראר, אחד מהשפים הצרפתים שאחראים על החזרה לקדמת הבמה של תנועת הנובל קוויזין (המטבח החדש). הוא נמצא במיוחד במתכוני התזונה הים תיכונית.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטב זה מוגש בדרך כלל עם רכיכות או דגים כגון קוד (מסוגי הבקלה), סול, בורי אדום או סלמון. לפעמים הוא מוגש על פסטה או כתוספת לסלט או בשר בצבע לבן כמו חזה עוף.

גרסה ללא עגבנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטב ויארז', ששורשיו מהגסטרונומיה הצרפתית המסורתית, הוא תערובת פשוטה של חמאה מרוככת ומיץ לימון, מוקצף עד לקבלת קצף. הוא מוגש בדרך כלל קר, עם ירקות מבושלים, כמו כרישה או אספרגוס.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Thomas Feller (2005). Sauces, jus, fonds et émulsions. Comme un chef. Cuisine (בצרפתית). Paris: Hachette Pratique. p. 52. ISBN 978-2013963695.
  2. ^ Rudolph Chelminski (2005). The Perfectionist: Life and Death in Haute Cuisine (באנגלית). New York: Gotham Books. p. 354. ISBN 978-1592402045.
  3. ^ Robert J. Courtine (1986). Dictionnaire de cuisine et de gastronomie (בצרפתית). Vol. 2. Paris: Larousse. p. 757. ISBN 2-03-701009-5.
ערך זה הוא קצרמר בנושא מזון. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.