Tritt auf die Glaubensbahn, רי"ב 152

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רי"ב 152)
כתב יד של פרטיטורת הסינפוניה

Tritt auf die Glaubensbahn (בעברית: עלה על דרך האמונה) רי"ב 152, היא קנטטה שהלחין יוהאן סבסטיאן באך ב-1714, בהיותו בוויימאר, והוא ביצע אותה לראשונה ב-30 בדצמבר באותה שנה, לכבוד יום ראשון שלאחר חג המולד.

היסטוריה ומילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באך עבד כמלחין החצר של הדוכס בוויימאר מ-1708, ובמרץ 1714 קודם לתפקיד הממונה על המוזיקה. בתפקיד זה היה אחראי להלחנה של יצירה חדשה מדי חודש, בעיקר של קנטטות[1], כשמטרתו הייתה להלחין קנטטה עבור כל מועד בשנה, תוך כמה שנים. לפי הידוע כיום, קנטטה זו הייתה האחרונה[2] והשמינית שהלחין באותה שנה, לאחר רי"ב 182, רי"ב 12, רי"ב 172, רי"ב 21, רי"ב 54 (כנראה), רי"ב 199 ורי"ב 61.

הלברית אינה קשורה לסדר הקריאה של אותו יום והיא נכתבה על ידי סלומון פרנק, משורר החצר שכתב את הלברית לקנטטות נוספות של באך בתקופה זו. הטקסט עוסק בישו כאבן הפינה שעליה נשען העולם, ועל האדם ללכת בדרך האמונה ולא למעוד על האבן ולחטוא. הוא עורך פרפרזה על הפסוק "וְהָיָה לְמִקְדָּשׁ, וּלְאֶבֶן נֶגֶף" מספר ישעיהו[3] ועל הפסוק "אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה" מתהלים[4] וממשיך עם מוטיב האבן כשהוא מדמה את ישו גם לאבן יקרה. הקנטטה מהווה דיאלוג בין שני קולות, בס המייצג את ישו וסופרן המייצג את הנשמה. בקטע האחרון מתקיים ביניהם דואט בו שואפת הנשמה להתאחד עם ישו[5].

בניגוד לקנטטות אחרות מתקופה זו, באך לא השתמש בה שוב בעבודתו בלייפציג, ייתכן משום שהיא "צנועה" מדי ודלת תזמור יחסית לתנאים שעמדו לרשותו בלייפציג והוא לא רצה לערוך ולשנות את האווירה המדויקת שלה[6].

מבנה והרכב מבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקנטטה נכתבה לשני סולנים, בס וסופרן שמלווים בחלילית, אבוב, ויולה ד'אמור, ויולה דה גמבה ובאסו קונטינואו. זוהי הקנטטה היחידה שלו שנועדה לביצוע עם ויולה ד'אמור[7]. בקנטטה שישה חלקים:

  1. סינפוניה
  2. אריה לבס: Tritt auf die Glaubensbahn (עלה על דרך האמונה)
  3. רצ'יטטיב לבס: Der Heiland ist gesetzt (המושיע הוצב)
  4. אריה לסופרן: Stein, der über alle Schätze (אבן, העולה על כל האוצרות)
  5. רצ'יטטיב לבס: Es ärgre sich die kluge Welt (הנח לעולם הפיקח לכעוס)
  6. אריה בדואט לסופרן ולבס: Wie soll ich dich, Liebster der Seelen, umfassen? (איך, אהוב הנפשות, אחבקך?)

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה הוקלטה כ-23 פעמים[8] על ידי מנצחים ידועים, בהם ניקולאוס הרנונקור (ב-1985), טון קופמן (ב-1995), מסאקי סוזוקי (ב-1997) וג'ון אליוט גרדינר (ב-2000).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]